Mini review Nomos Lambda hommage

Misschien eerst maar even beginnen met een hommage alert: :wink:

Zoals de topic titel al aangeeft gaat het hier om een hommage, en dan ook nog eens een van Chinese makelij. Mensen die rode vlekken in hun nek krijgen van dit onderwerp kunnen wellicht beter hier stoppen en de return knop aanklikken
.
Je hóéft dit niet te lezen!

Deze topic is voor mensen die het minimalistische Bauhaus ontwerp vd Nomos Lambda wel aanspreekt, maar niet bereid of in staat zijn hiervoor € 10.000 of meer neer te tellen. En misschien evt. een hommage als alternatief overwegen (of niet). Het is in ieder geval een eigenzinnig ontwerp en weer eens wat anders dan al die mainstream horloges. Het horloge hieronder is voor een bedrag van ca. € 50 - € 60 incl. verzendkosten al in huis te halen!

Even om het geheugen op te frissen, de Lamda is er in een wit- of roségoud uitvoering, heeft een handgewonden uurwerk en een opvallende gangreserve wijzer:

Op oa. Aliexpress en Gearbest zijn diverse merken te vinden die allemaal min of meer hetzelfde horloge aanbieden wat duidelijk is geïnspireerd op het ontwerp vd Lambda. Het gaat dan om merken als Guanqin, Binger, Cadisen etc. (wie kent ze niet 
). Uiteraard komen ze kwalitatief geen van allen ook maar in de buurt van het origineel, maar daar gaat het hier niet om. Hoe scoren ze los van deze vergelijking in hun eigen prijssegment?

Ze hebben allemaal hetzelfde automatische uurwerk, wat hooguit verschilt in de mate van decoratie. Het is een Hangzhou uurwerk met hacking functie, gangreserve, kleine seconde en datum. Het voelt voor een Chinees uurwerk uit deze prijsklasse verbazingwekkend solide aan, zowel bij uittrekken vd kroon, verdraaien vd wijzers, datum instellen en met de hand opwinden.

Mijn Guanqin heeft daarnaast saffierglas (“bevestigd” met de waterdruppel test) en een fraaie mesh band met vouwsluiting. Wijzers zijn geblauwd, hoe weet ik niet maar ze veranderen van donkerblauw tot elektrisch blauw afhankelijk vd lichtinval.
Kast is geen alloy maar echt RVS, gepolijst en van een behoorlijk gewicht. Het is kortom ongelofelijk veel waar voor je geld.

Minpunten zijn voor sommigen misschien de naam op de dial, en de kreet “Energyreserve 35 stunden”, wat een rare mix is van Engels en Duits en een duidelijke imitatie van het opschrift “Gangreserve 84 stunden” welke op de Lambda dial is te vinden. In ieder geval hebben ze het aantal uren netjes aangepast, en zijn hierbij zelfs wat aan de bescheiden kant gebleven.

Dit horloge beviel mij uiteindelijk zo goed dat ik na de RVS versie ook de RG versie op leer heb besteld

Het bandje van deze versie is trouwens - het wordt eentonig - van veel betere kwaliteit dan ik gewend ben in deze klasse.

Tenslotte de foto’s (klikken voor de beste resolutie!):



Op Youtube is trouwens nog een uitgebreide review te vinden door Just One More Watch:

Thx for watching!

17 likes

Niemand durft hier, in dit topic, er zijn vingers aan te branden hĂš?

3 likes

Jawel hoor.

On topic:

6 likes

Zo heb ik er ook nog wel eentje. Je gaat stuk van het lachen.

On topic, ik zou er niet van kunnen genieten. Het hoeft geen 10k te zijn, maar dan een beetje sparen voor een Max Bill, als je van die minimalistische stijl houdt.

De Chronoscope is cool.

6 likes

Ik vind de topicschrijver een held! Zonder gĂȘne, recht voor z’n raap, een topic over een , ahum, een hommage. Dit soort bevreemdende draadjes vind ik oprecht leuk. Binnenkort een NA van een mogelijk nog ergere Bliger.

13 likes

Ik vind hem leuk ,zou ik hem kopen nee.Niet omdat ik iets tegen hommages heb,maar na een korte periode hier, heb geleerd dat ik doelen moet stellen en daarvoor sparen(anders kom ik straks om in de hommages)En dat stadium ben ik ontgroeit.

1 like

Je houdt in ieder geval weer wat Chinezen onder erbarmelijke omstandigheden aan het werk. Goed hoor.

1 like

Leuk horloge en vooral leuk als afwisseling van de meer high end merken. Misschien dat ik er binnenkort eens eentje ga aanschaffen, just for the fun of it

1 like

Als je als ‘een van de betere merken’ hommage-loos blijft heb je imo pas echt een probleem. :wink:

Dus leuk klokkie voor een € 90 ?

Eigenlijk zou zo’n horloge als dit veel polstijd moeten krijgen om toch eens een goede indicatie te krijgen van de kwaliteit op de lange duur.

Veel plezier ermee iig! :+1:t4:

1 like

Ach, anders zijn ze onder erbarmelijke omstandigheden werk- en dak-loos :wink:

4 likes

Gaan we weer met dat rare misbruik van de term hom(m)age. Dit is gewoon een fugazi toch? Staat weliswaar een andere merknaam op, maar toch
 ach ja, als je het leuk vind. Chinees; lekkel!

Mijn beste,

Een plausibele review, enthousiast geschreven, van aanlokkelijk horloge!!
Ik wens je er een inspirerende tijd mee!!
En wat in deze het “Hommage Gehalte” betreft:
ik zeg niet, dat het niet deugt.
Ik zeg derhalve, dat het een “animerende deugniet” is!!

En voor straks: “Buona Notte" en morgen gezond weer op.:first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

16 likes

Het minimalistische Bauhaus ontwerp van Nomos heet geen Lambda. Dat heet Orion.

Joost mag weten wat de lambda is, maar minimalistisch is het niet met die rare, dominante gangreserve over de hele plaat.

De wijzerplaat is plat, de wijzers zijn niet precies mooi getemperd als ik naar je foto’s kijk, en alle subtiliteit is er uit geslagen.

Wat ik van replica’s vs hommages vind is niet het probleem, maar meer dat er een lompe versie is gemaakt van een horloge wat toch al niet m’n favoriet van Nomos was.

En dude, die datum
 What. The. Fuck?

Wat mijn waarde collega @HanDavinci al zei:

Koop dan gewoon een Junghans. Meiser serie, Form A, Max Bill of de chronoscope, ze zijn allemaal honderden malen mooier.

1 like

Mooi, bedankt voor het posten, mijn steun heb je!

2 likes

Goed geschreven review!

Tjah
maar wat móet je met zo’n Guanqin? :thinking:

Ik zou er denk 5,5 stuks niét van kopen en daarvoor in de plaats een lullige vouwsluiting aanschaffen :upside_down_face:

1 like

Gefeliciteerd met je aanwinst, gewoon lekker van genieten! :+1:t2:

2 likes

Leuk verhaal over een horloge dat mogelijk een opstap is naar het echte werk?

Leuke review en fijn geschreven. Als jij er maar tevreden over bent de rest is bijzaak. Het toont imho nog maar eens aan dat “high end” uurwerken veel te duur zijn voor datgene wat ze aanbieden. Als je dit kan krijgen voor 90 euro dan vraag ik me af wat het origineel 110 keer duurder moet maken. Ach marketing, imago en wij gekken die het er voor geven 




3 likes

Werkt die gangreserve ook? Zo ja, serious contender voor mij


Heb dit gisteravond 3x gekeken. Hilarisch, een Daytona SS :joy:

Horloge spreekt me niet zo aan maar hier zit wel iets in ja


EDIT: leuk geschreven! En veel plezier ermee!

1 like