Ik ben binnenkort jarig en ik ben voor het eerst in mijn leven in de horlogewereld gedoken. En nu ben ik een beetje de weg kwijt. Ik ben op zoek naar een minimalistisch/Bauhaus/‘stijlvol’ (in mijn ogen) horloge van maximaal 200 Euro.
Het liefst wil ik natuurlijk een Junghans Max Bill hebben, maar het sparen daar voor is een meerjarenplan, aangezien mijn meeste (spaar)geld opgaat aan ons fijne huisje met ontzettend veel karakter en dito achterstand in onderhoud. Voor mijn verjaardag permitteer ik het wel om wat geld aan mezelf uit te geven.
Ik wil graag een kwalitatief goed horloge (vooral iets wat niet snel kapot gaat), maar weet niet zo goed waar ik dan op moet letten. Een datumaanduiding is een pre. Chronograaf kan, mits minimalistisch uitgevoerd en zonder tiendes van seconden wijzer. Liefst rechte wijzers. Hier een lijst van enkele van de kandidaten die ik heb overwogen en mijn gedachten er bij, niet in een bepaalde volgorde:
Sternglas Zeitmesser: Zien er heel mooi uit, kan er verder vrij weinig over vinden, behalve dat het qua uurwerk niet veel bijzonders is.
Junkers Bauhaus: Lijkt op een Max Bill, maar toch wel minder mooi. Dan koop ik liever iets wat er echt anders uit ziet.
Timex Fairfield met blauwe wijzerplaat: Op zich een mooi horloge, maar geen fan van de manier waarop de horlogeband onder de kast doorgaat.
Lorus RH801CX9: Mooi minimalistisch, maar niet echt bijzonder.
Abeler & Söhne 1141: Heel mooi horloge, maar kan er verder niet veel over vinden.
Ik hoop met deze lijst een beetje een idee te hebben gegeven van wat ik mooi vind. Hebben jullie nog ideeën, voorstellen, af- of aanraders?
Groetjes,
Ledbetter
PS Excuses voor de lange post. Na een studie filosofie kan ik niet meer kort en bondig zijn.
Over de modellen die je noemt ben je zelf niet echt enthousiast.
Ik ga je toch het advies geven om die 200 euro dan in een potje te stoppen en er elke maand wat bij te doen totdat je de Max Bill kan kopen. Ookal is het een meerjarenplan. Al het andere zou een substitute zijn voor wat je eigenlijk wil.
Wat willemC zegt geldt ook voor mij. Ik mis het dragen van een horloge en wil graag ‘nu’ iets hebben. Wat ook meespeelt is dat ik eerst wil ‘proefdraaien’ met een horloge dat niet heel veel geld kost, maar dat ik wel mooi vind. Wie weet durf ik een goedkoper horloge al nauwelijks te dragen uit angst voor beschadigingen.
Wat betreft mijn enthausiasme voor de modellen die ik noemde, dat komt vooral voort uit het feit dat ik lichtelijk angstig ben om een miskoop te doen. Vooral de Sternglas en de Abeler & Söhne vind ik erg mooi, maar ik heb geen idee waar ik op moet letten zodat ze in ieder geval een tijd mee gaan.
Hoewel ik mij aansluit bij de voorgangers, dat je beter kan door sparen voor het echte werk, sluit ik me ook helemaal aan bij jouw standpunt van nu iets om de pols te willen hebben en wil proefdraaien.
Je kan in mijn optiek ook eens kijken naar een Luch 2209. Een vintage horloge uit de voormalige sovjet-unie. Een handwinder die qua design heel vergelijkbaar is met de Max Bill (met licht gebogen glas), en die je voor zo een 50 euro in goede / NOS staat op eBay kan scoren. Je hebt de 2209 ook van andere Russische merken zoals Poljot, maar in mijn beleving zijn die toch net iets duurder.
Ja dat sparen lijkt een goed advies, maar in de praktijk lukt dat hier natuurlijk niemand. Als het echt zo zou werken had 10% van de mensen hier hun absolute grail watch en verder niks, en de overige 90% helemaal geen horloge omdat ze aan het sparen zijn voor iets superduurs.
In de echte wereld kom je terecht ergens in het spectrum tussen wat je eigenlijk het liefst zou willen en wat je kunt betalen dan wel wat je ervoor over hebt en daar is niks mis mee.
Luch is een leuke suggestie, een ander tof model is de einzeiger (wel die met Cyrilisch logo natuurlijk):
Ik weet niet of ik mij al moet wagen aan eBay. Ik denk dat ik het liefst toch bij een winkel of desnoods een site met zeer goede retour-service. Zo moest ik al opzoeken wat NOS betekent.
Zeker voor een mechanisch horloge, waar waarschijnlijk dan toch weer een servicebeurt bij komt kijken.
Dit vind ik interessant, en niet alleen omdat ik nog nooit van dit model gehoord had. Na al het DW- en Cluse-geweld lijkt het hiermee dat een groot Japans merk zich ook in de ‘minimalistische’ arena begeeft, met een automaat nog wel. Het verbaast mij eigenlijk dat dit nog niet eerder gebeurd is. Bij Seiko zitten de trendwatchers toch zeker wel op te letten? Zelfs in Japan is DW tegenwoordig populair, doodzonde om die markt niet aan te spreken. Ik gun het Orient veel meer da’n zo’n matige ‘startup’.