Minireview Perrelet Power Reserve

In mijn recente introductietopic liet ik ook wat pics van enkele van mijn horloges zien. De meeste reacties gingen over de Perrelet, een horlogemerk wat hier niet vaak aan bod is gekomen begrijp ik. Daarom leek het mij wel aardig een minireview aan dit horloge te wijden.

De naamgever van het merk, Abraham-Louis Perrelet, wordt gezien als de uitvinder van het automatische horloge (mbv een rotor). In hoeverre het huidige merk nog iets dit erfgoed te maken heeft is twijfelachtig, waarschijnlijk zijn de rechten op de merknaam gewoon gekocht door het huidige bedrijf. De horloges zijn i.i.g. nog wel Swiss made.

Perrelet is tegenwoordig vooral bekend met zijn Turbine lijn, maar ze hebben daarnaast ook dressers, divers, moonphase horloges en zelfs tourbillons. Er zitten bijzonder fraaie modellen bij vind ik.

Mijn exemplaar is de Power Reserve A1004/7, en wordt inmiddels nog slechts sporadisch aangeboden (op Chrono24 bv staat momenteel geen enkel exemplaar, wel een vergelijkbaar model in tonneau vorm).
Het horloge heeft off-centre geplaatste zwaardvormige wijzers. Op de plek waar je een kleine seconde zou verwachten zit een prominente gangreserve wijzer. Apart is ook de datum die als het ware op de bodem van een reflecterend tunneltje in de wijzerplaat ligt.

Caliber wordt door Perrelet de P-111 genoemd, maar ik meen ooit eens gelezen te hebben dat dit in feite een gemodificeerde ETA 28xx is, uitgebreid met een gangreserve module. Uurwerk is verder fraai gedecoreerd en de rotor is voorzien van een glazen ruitje en een gouden rand.

Afmetingen liggen in de buurt vd sweet spot, 40mm diameter en 11mm dik. De kast heeft verder een typische geribbelde rand, een beetje a la Breguet maar dan wat grover.

Tenslotte nog wat plaatjes natuurlijk ….

30 likes

Zeer fraai model, was er niet mee bekend maar begrijp je aankoop volledig!

Aparte en eigenwijze klok, zal vast niet ieders ding zijn, maar ik vind hem mooi :+1:t4:

Niet iets voor om mijn pols…maar wat een kunstwerkje! Erg mooi :ok_hand:

leuk om te lezen en genieten van dit stukje techniek.

Mijn beste,

Zó zó. Je hebt er duidelijk werk van gemaakt!!
Een plausibele beoordeling van een respectabel horloge!!
Mijn complimenten. :+1:

En voor straks: “Buona Notte" en morgen gezond weer op.:first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

Gaaf horloge. Zal je best wat reacties op krijgen. Ik vind m tof!

Fraai! Leuk dat je ons wat meer info geeft. Top!:ok_hand:

Mooi horloge hoor :+1:

Thx guys.

Eén van mijn 1e aankopen, maar deze gaat voorlopig nog niet weg!

Kan deze ook waarderen, mooi horloge!

Mooi horloge en een leuk stukje om te lezen. :+1:

Mooi ontwerp :heart_eyes: heel apart horloge met een zeer eigen smoel. Goede keus :+1: