Minutenpijp Waltham zakhorloge

Beste horlogeliefhebbers,

Ik heb een Waltham zakhorloge met serienummer 5552131 waar ik uit kan afleiden dat het horloge het model 1883 is en van het jaar 1892. Het glas en één van de wijzers ontbreekt en volgens een horlogemaker is de zgn. minutenpijp kapot, verder schijnt het horloge in orde te zijn. De wijzers en het glas zijn wel te koop in Nederland maar ik begrijp dat het lastig wordt om de juiste minutenpijp te verkrijgen. Mocht het zijn dat iemand mij verder op weg kan helpen om de minutenpijp te kopen en het horloge in orde te maken dan hoor ik dat graag.

1 like

Tja, dit is een lastige.
Waltham heeft inderdaad diverse kalibers gemaakt in die periode.
Ik heb nog het een en ander aan onderdelen van de verschillende Waltham zakhorloges uit die periode.
Misschien kan ik je daarmee helpen, echter, om de juiste erbij te vinden zal ik het toch eerst zelf in handen moeten hebben.
in welke stad woon je, misschien vinden we iets om het uurwerk zonder veel problemen op mijn werktafel te krijgen.
vinwat

2 likes

Ik woon in Heemskerk (Noord-Holland).

Kan je een foto maken van het uurwerk, aan de achterkant van het horloge openmaken zodat ik meer kan zien en het kaliber te bepalen.
Jammer dat de wijzerplaat zo is beschadigd.
Wil je het horloge weer in orde hebben, zodat het weer functioneert?
De wijzerplaat is niet direct te repareren, de barsten kunnen mogelijk wel met zeepsop schoongemaakt worden, dan worden de barsten minder direct zichtbaar.
Is de kast nog verder in orde?
Als je het weer werkend wil hebben, dan is mijn advies om het uurwerk een service beurt te geven, de minutenpijp en de wijzers erbij te vinden en een nieuw glas erop te zetten.
Stuur mij anders een PB dan kunnen we overleggen wat er moet worden gedaan.
Overigens woon ik in Rotterdam, beter bekend als corona city.

Ik maak vanavond een paar foto’s. Inderdaad de bedoeling dat het uurwerk weer functioneert. Dus schoonmaken, vervangen van minutenpijp, nieuwe wijzers en glas. Hoe zend ik een PB via dit Forum ?

Wel, als je op de avatar naam klikt, komt er een pop-up scherm met gegevens van de persoon die er achter zit.
Aan de rechterkant zie je dan het woord bericht in een bruin rechthoekje met een tekening van een envelop. Als je daarop klikt, dan maak je een bericht aan die alleen wordt verzonden naar die persoon. Dat is een PB, Persoonlijk Bericht.
Daarin kan je ook foto’s uploaden.
Ik zie het wel, als het niet lukt, dan stuur ik jou wel een PB.

Het spijt me maar ik zie geen bruine rechthoekje in het pop-up scherm bij het aanklikken van de avatarnaam ! Lukt dus niet !

1 like

Ik heb je zojuist een PB gestuurd.

Heb je mijn foto’s afgelopen vrijdag ontvangen ?

Nee, ik heb nog geen foto’s ontvangen.
Als je onderaan in de PB die ik heb gestuurd op antwoord klikt, krijg je een scherm waarin jij tekst in kan tikken.
Aan de bovenkant van dat pop-up scherm zie je een aantal tekens, het zevende teken van links is om foto’s in de tekst te laden. Dat teken is met de pijlnaar boven.
Als je de foto’s upload, dan kan je dat zien aan de rechterkant het gele pop-up scherm.
Als je dat hebt gedaan, dan kan je de gehele tekst met foto’s doorschieten door links onderaan op antwoord te klikken.