Minutenwijzer loopt achter op de secondewijzer

Ik heb een raar ‘probleem’ met een van mijn horloges.

Als ik de tijd correct zet, zorg ik dat als het horloge ‘hacking seconds’ heeft, dat ook de secondewijzer correct staat en, dat als de secondewijzer op de 12 (of 0) staat, dat de minutenwijzer dan recht op een minuut-index op de wijzerplaat staat.

Zodra ik de kroon indruk, begint de secondewijzer weer te lopen, als de secondewijzer nu 1 minuut gelopen heeft, is de minutenwijzer maar ongeveer een halve minuut verder. Hierna loopt de minutenwijzer wel goed mee met de secondewijzer.

Ik dacht dat het misschien kon liggen aan de manier waarop ik de tijd verzette (ik draai de wijzers meestal vooruit…), dat door ‘speling’ op een tandwiel het een halve minuut duurt voor het ‘contact’ tussen de tandwielen weer gemaakt is en de minutenwijzer weer gaat mee lopen. Echter, als ik de tijd achteruit correct zet, helpt dit niet.

Kan een van de horlogemakers op het forum me uitleggen waar ik dit moet zoeken? Of is dit een normaal “probleem” bij sommige uurwerken?

Probeer eens het horloge gelijk te zetten door als laatste tegen de klok in te draaien. Volgens mij zorg je er op deze manier voor dat de speling/ruimte die in het uurwerk zit de “goede kant op staat”.

Max Kool Schreef:

Probeer eens het horloge gelijk te zetten door als
laatste tegen de klok in te draaien. Volgens mij
zorg je er op deze manier voor dat de
speling/ruimte die in het uurwerk zit de “goede
kant op staat”.

Quinny Schreef:

Echter, als
ik de tijd achteruit correct zet, helpt dit niet.

Al gedaan dus, helpt helaas niet :frowning:

Ik heb met meerdere horloges hetzelfde probleem. Ik houd daar rekening mee bij het zetten van de tijd. Als ik weet dat het bij een bepaald horloge ongeveer 10 sec duurt voordat de minutenwijzer gaat lopen, zet ik de secondewijzer stil op 50, en zet ik de minutenwijzer precies op de betreffende minuut.

De boel loopt dan weer precies gelijk.