Minutenwijzer 'loopt achter' t.o.v. kleine seconde

Ik heb een vreemd probleem met mijn Speedmaster Date met Omega 3304 (Valjoux 7753) uurwerk.

Als ik het horloge bijzet, zorg ik dat ik de (kleine) secondewijzer netjes op ‘60’ stop. Vervolgens zet ik de minutenwijzer precies op de aankomende minuut en druk ik bij het verstrijken van de minuut volgens atoomtijd de kroon weer in.

Vervolgens (in ieder geval) de eerste minuut is alles oké, maar als ik een paar minuten later op het horloge kijk zie ik dat de secondewijzer nog precies goed loop t.o.v. de atoomklok, maar dat de minutenwijzer ongeveer een halve minuut achterloopt.

Het vreemdste is, dat dit vervolgens ongeveer zo blijft. Het is niet zo dat de minutenwijzer verder ‘achter gaat lopen’.

Ik breek hier echt mijn hoofd over, hoe kan dit? Zou het kunnen dat de minutenwijzer een beetje los zit? Heeft iemand hier ervaring mee?

Het horloge heeft nog garantie tot het einde v/d maand, ik ben hoedanook van plan om aanstaand weekend bij de lokale AD binnen te stappen.

Dit is een bekend verschijnsel bij chronografen met een module-opbouw, maar niet bij een geintegreerd uurwerk als de Valjoux 77xx. Inderdaad vreemd en naar de AD brengen.

3 likes

Volgens mij heeft het raderwerk vrijwel altijd iets speling waardoor dit soort effecten zou kunnen optreden. Je zou eens kunnen proberen of het wel goed gaat als je hem achteruit naar de juiste tijd toe stelt.

6 likes

Tandspeling

2 likes

En als je de minuten wijzer bij het instellen alvast halverwege zet, gaattie dan niet uiteindelijk toch goed lopen?

2 likes

@Kwalitijd Dat heb ik geprobeerd, in dat geval verliest de minutenwijzer ook ongeveer een halve minuut en komtie dus ongeveer goed op de index te lopen. Voor de lange termijn vind ik dit geen oplossing, als het een goedkoper horloge was, was dit geen probleem denk ik. Bij mijn Omega heb ik het liever goed.

Lijkt me plausibel. Is dit iets waarvan je zegt; ‘Komt nou eenmaal voor, deal with it’ of is dit niet acceptabel?

Daar had ik nog niet aan gedacht, lijkt te helpen!

1 like

Van een Omega mag je beter verwachten dan dit vind ik. Ik heb’t op nog geen enkel model gehad, van Seiko’s tot Oris, Heuer, IWC. Ik zou me eraan storen :slight_smile:

Je drukt dan tegen de looprichting in, waardoor je de speling uit de raderen drukt in plaats van vergroot. Elke tandwieloverbrenging heeft speling, of het normaal is dat dat een halve minuut is durf ik niet te zeggen. Ik heb zelf geen mechanische horloges met hacking, dus dan valt het niet zo op. :grin:

2 likes

Dit “probleem” kan zich bij ieder mechanisch horloge voordoen en is niet gerelateerd aan een chronograaf. Ik heb diverse horloges waarbij dit speelt, in meerdere of mindere mate. Het heeft inderdaad met de speling op raderen te maken. Ik kwam hier eerder ook verhalen over tegen waarbij het een splinternieuwe PO betrof maar ook andere horloges. Dit kan inderdaad heel erg hinderlijk zijn, bij mij slaat de OCD meter altijd op tilt als ik dit bij mijn horloges merk :roll_eyes:

2 likes

Is inderdaad niets aan de hand, die tandspeling is bij een 7750-type vrij groot voor de minutenwijzer. Is mede daardoor na een service vrij lastig de datum exact om middernacht te laten verspringen bij het wijzeropdrukken; je moet dan met die speling rekening houden.

5 likes

Bedankt voor de reacties jongens,

@PeterLC thanks, fijn om gerustgesteld te worden :slight_smile:

1 like

Wat je nog kan proberen de seconderwijzer niet van bijvoorbeeld 11 uur naar 12 uur te draaien , maar van 1 uur naar 12 uur.

Zelfde hier met mijn UX met ETA “superquartz”. Minutenhand tegen de klok in goed zetten werkt prima.

1 like

@Stefanmol
Bekend verschijnsel, tandwielspeling.

Zo heb ik een dresser met cal. PUW 1560 automatic.
Hiervan zet ik de minuutwijzer precies op het streepje als
de secondewijzer pas bij de 20 seconde is.
Als de secondewijzer bij 60 is pakt de minuutwijzer op.

Doe ik ook. Elk horloge had of heeft zijn eigen punt waarop ik de minutenwijzer zet. De Tag Heuer Monaco die ik heb gehad zette ik op 10.

1 like

Ja, het is per uurwerk even zoeken.
Gek genoeg heeft mijn 7S26 uurwerk verwaarloosbare vertraging.
Best vreemd voor een low end uurwerk.

1 like

Een seiko vijfje geeft even goed de tijd aan als een Omega hoor.

2 likes

Het betreft een SKX
10 jaar oud en loopt een paar sec in de min.
Ik heb volledig vertrouwen in de 7S26 :grinning:

1 like