Hallo vrienden en vriendinnen!
Lange tekst en veel foto’s
Ik begin steeds meer leuke kanten van de hobby te ontdekken, zoals het modden van horloges. Enige tijd terug begon dat met een Vostok Amphia, nog een Vostok en uit eindelijk een Bliger.
Dit was natuurlijk leuk en aardig, maar voor deze mods kon het horloge in principe dicht blijven. Geen wijzerplaat wissels, geen uurwerk wissels en ook geen glas wissels.
Een tijdje terug kwam ik de vintage Seiko mod tegen die van @HanDavinci was uit mijn hoofd.
Wat een schitterende horloge en wat moet hij lekker dragen! Ik ben immers ook een fan van hoe een SKX en Turtle dragen. Uiteindelijk heb ik de knoop doorgehakt om een soort gelijke mod te gaan maken.

Wat zou de donor moeten worden? Een SKX was immers duur en wilde geen 250 euro uitgeven aan iets waar 90% van de onderdelen toch weg ging. Ik ben nog student, dus het mag allemaal niet te gek worden. Toen een forumlid met een 7002-7001 in het blauw aan kwam leek dit de juiste kandidaat.
Dit was een erg leuk horloge. Echter kwam ik er achter dat de meeste SKX onderdelen niet zouden passen… Saffier (wat bekrast aan kwam ), wijzerplaat, uurwerk en wijzers; het zou een schots-en scheve ramp worden. Natuurlijk dom van mij, maar als je eenmaal enthousiast bent vergeet je soms wat dingen na te kijken. Na een vloek en een zucht maar weer in het blauw gegooid. Wat nu?
Op Ali-Express had ik al meerdere keren een SKX hommage voor een leuke prijs gezien. Na een gesprek met de verkoper vroeg ik nog even extra na of de SKX onderdelen die bij mij thuis lagen zouden passen en het antwoord was… Ja!
Toen het pakket na een maand werd bezorgd was ik door het dolle. Eindelijk kon ik beginnen met de modden.
Kort voordat de AliKX aankwam kocht ik een originele aluminium insert om te faden op het forum en jawel, dit ging ook weer verkeer. De lumepip was er af gevlogen bij het inpakken of tijdens het vervoer. Gelukkig had ik nog een oude bezel insert liggen waar ik de pip uit klikte en lukte het faden perfect. De lumepip heb ik vervolgens in de koffiedrap op een lepel boven het vuur gehouden en het resultaat mag er zijn:
Dus, de SKX hommage:
Toen ik de bezel eraf haalde moest het natuurlijk helemaal mis gaan. Alweer. Zucht. De bezel zat op een hele andere manier gemonteerd en de chapter ring was ook een heel ander verhaal. Alles zat tegen. Ondertussen zat ik daar, met een berg onderdelen en een SKX hommage zonder bezel. Wat een diepe frustratie.
Ik dacht hè! Weet je wat? Floep it. Ik ga gewoon een SKX kopen. Na even zoeken zag ik niks voor een fatsoenlijke prijs te koop en zat ik op Speedtimerkollektion te kijken voor een afgeragde SKX. Ik hoefde tenslotte geen lopend uurwerk, want dat ging ik toch vervangen. Zolang de kast goed was zaten we gebakken. Toch had ik mijn twijfels bij deze site… Het deugde gewoon niet helemaal.
Toen was daar: het forumlid to the rescue!
Een pre-modded SKX009 head only, precies wat ik zocht! Na even gekletst te hebben besloot ik er voor te gaan. Al snel lag het pakket in de brievenbus.
Wat nu? Alle onderdelen had ik in huis dus hoppa, aan de slag. In een blije bui haalde ik snel het hele horloge uit elkaar. Glas eruit, chapter ring eruit en vervangen door de nieuwe onderdelen. De ring klikte er perfect in en wat voelde dat goed. Een onderdeel dat past zoals het hoorde😍
Toen het glas. Makkie toch? Al wel een paar keer geoefend op de AliKX, maar niet op de real deal. En tuurlijk moest ook dit weer fout lopen:
Het glas wilde er ABSOLUUT niet recht in. Wat een pijn weer.
Ik besloot @koen een berichtje te sturen. Hij had tenslotte beter gereedschap dan ik, meer skills en had me vorige keer fantastisch geholpen door de Certina DS-2 erfenis te restaureren. En ja hoor, het lukte gewoon weer niet . Ik denk dat het glaasje gewoon net 0.1mm te breed was. Glaasje nummer 3 bestellen? Nee joh! Dit vroeg om een creatieve aanpak:
Uiteindelijk hebben we enorm gelachen om deze manier van glas persen en ik denk niet dat ik het ooit zal vergeten. Onderdaan de streep zit het glas helemaal goed en diep genoeg om de chapter ring te raken rondom. Foto is met de AliKX op rechts.
Kon hij nou eindelijk gemonteerd worden? Nee joh, waarom zou dit ook weer soepel gaan. Toen ik de wijzerplaat uit pakte bleek het zo te zijn dat er enkel pootjes op zaten voor een 3uurs kroon en stem… Man man man. Ik besloot om meteen een nieuwe te bestellen en na te vragen of ze extra pootjes konden monteren. Ook matchen de 3 setjes bestelde wijzers niet. Houdt er iemand de tel bij met dingen die gewoon helemaal ruk lopen?!
Daar zit je dan, met je lege kast. Wachten, wachten en voor de grap eens dragen zonder inhoud. Zonder inhoud betekend overigens niet dat het niet goed zit
Toen alles binnen was kon het feest beginnen. Nu meen ik het echt, je bent bijna klaar met lezen, applausje voor jezelf alvast! De oude 7S26 werd van de wijzerplaat en wijzers gescheiden om zo de zwarte movement holder te verwijderen. Het monteren van dit houdertje op de NH35 ging prima en de nieuwe plaat ging er op als gegoten. De nieuwe wijzers werden erop geklikt en we waren klaar voor de laatste stap:
(Toch nog even een Miltat band laten komen)
Samenvatting
Alles ging kudt. Niks paste en zelfs nu zijn de wijzers iets lichter dan de lume op de plaat. Maar daar is hij dan:
Ik ben ontzettend blij met het eindresultaat, ik ben ook blij dat ik zo veel heb geleerd en ik denk dat ik ook wel trots mag zijn op mezelf. Ik wil ook graag @GiveMeYourDough, @Koen zoals eerder vermeld en iedereen waar ik de namen niet meer weet (uit het Seiko mod topic) bedanken voor het advies en de hulp.
Komende tijd ga ik lekker genieten van de Mod, al zal hij vast wel weer eindigen in het blauw. Dan kan ik weer door naar de volgende mod want hoe frustrerend dit ook was; het was ook super leuk.
Mannen en vrouwen, bedankt voor het lezen en geniet van de zaterdag avond!
-Yannick