"miskoop" op ebay: hoe zouden jullie omgaan met de rating/verzendkosten?

dag

ik heb een oudje seiko5 gekocht op ebay. die doet een beetje raar, beschreven in een andere post:
http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,106889

suggestie van MonsterRob: seiko5 kan tegen een stootje, probleem is waarschijnlijk vuil of een braampje.

verkoper wil het horloge terugnemen. blijft dat ik de verzendkosten+retourkosten kwijt ben, ca 25EUR. (horloge kost 30EUR). verkoper heeft 100% rating bij ca 200 veilingen.

mijn vraag is: hoe zouden jullie omgaan met de verzendkosten en de rating?

ik heb “gedurfd” om het horloge te kopen omdat hij een >99% rating had.
ik stuur het horloge terug omdat het niet aan de omschrijving voldoet, (de omschrijving was: “movement in good condition”), niet omdat ik het verkeerd besteld had.
(in dat geval is terugname een gunst, en is het voor mij logisch om de verzendkosten kwijt te zijn, en zelfs de verkoper zijn ebaykosten te betalen).

ik interpreteer een hoge rating als indicator voor succes van de koop: niet de vrijblijvendheid/risicoloosheid voor de verkoper dat als het niet lukt hij het gewoon nog een keer probeert en de volgende klant weer met verzendkosten opzadelt.

ik vind dat ik deze verkoper niet meer kan vertrouwen, en dat een rating van 100% voor hem niet passend is.

ik ben benieuwd naar jullie mening.

ps: het gaat om een vintage horloge en ik snap dat daar vanallehande gedoe mee kan komen. het bedrag waar het hier om gaat kan ik missen, en ik heb voor mijn hobby ingecalculeerd dat ik een paar keer per jaar dit soort kosten kwijt ben, maar ik baal er wel van.
dus dit ge-emmer van mij is misschien wat principieel, maar alle ebay-gebruikers kunnen met dit soort issues te maken krijgen, en ik hoop hiervan te leren

Ik denk dat je in dit geval gelijk hebt, negatieve feedback is een zwaar middel, maar hij verdient het. Heb je al gedreigd met negatieve feedback? Misschien komt hij dan alsnog tot inkeer.

Ik sluit me volledig bij mijn voorganger aan, verkoper is mi volledig verantwoordelijk voor het item zoals omschreven in de advertentie of hij moet zich hebben ingedekt vwb verzendkosten. Ik zou de advertentie nog eens goed lezen voor je op je muil gaat.

mvg, Frans

Volgens mij is het niet ongebruikelijk om alleen de aankoop prijs en niet de verzendkosten vergoed te krijgen. Dit zijn nl. kosten die een verkoper ook moet maken. Echter dit is ook een van de redenen waarom ik altijd zo laag mogelijke verzendkosten vraag (uiteraard wel luchtpost want zo lang kan ik ook niet wachten :))

Daar staat echter tegenover dat het voor een verkoper wel van goede service betuigd wanneer hij e.e.a. eleganter oplost.

2 voorbeelden die ik de afgelopen maand nog meemaakte:

  • Aankoop: Tissot Navigator via Ebay van een Spaanse verkoper. Na 4 weken echter nog niets ontvangen maar na overleg met verkoper het totale bedrag inc verzenden retour ontvangen. De verkoper had het pakketje verzekerd verstuurd en gaat dit nu zelf terug claimen

  • Aankoop: Jaren 60 Omega Seamaster automaat via Ebay van een Israelische verkoper. Na een week ontving ik het horloge maar hij bleek de verkeerde toegestuurd te hebben, een handopwinder ipv automaat. De correcte is alsnog per EMS koerier verstuurd zonder enige bijkomende kosten en het andere Omega horloge (wat ik ook erg mooi vond) heb ik mogen kopen voor een absolute vrienden prijs.

Ondanks dat ik hier recent ook moeilijk heb zitten doen ben ik er niet voor om negatief met m’n hobby / passie bezig te zijn.

Zou het lukken om voor 25,- (of iets meer) het klokje te laten maken? Dan ben je op een positieve manier bezig. Principes zijn wat mij betreft prima maar ik vraag me af wat je er in dit geval mee opschiet. Het is eigenlijk gewoon de bedoeling dat je lekker gaat genieten van je Seiko5, toch?

In ieder geval veel sterkte!

Groet, Roel

Krabong Schreef:

Ondanks dat ik hier recent ook moeilijk heb zitten
doen ben ik er niet voor om negatief met m’n hobby
/ passie bezig te zijn.

bedankt voor je reactie, ik snap wat je bedoelt Roel.

maar mijn gevoel voor oneerlijkheid is getriggerd, en dat is erg moeilijk af te schakelen. ik wil 'm hier niet mee weg laten komen, maar ik wil wel graag in dit forum checken/leren of mijn eerlijkheidsgevoel overeenkomt met de ebay normen en waarden. wat uiteindelijk de uitkomst zal zijn maakt niet zoveel uit, maar ik weet dat ik mezelf nog een behoorlijke tijd in de weg zit als ik niks doe.

en al wordt het allemaal niks met de verkoper, dan zal het klokkie toch wel van pas komen hoor.

Als het een éénmalige aanbieder is van een horloge vind ik dat je die anders moet beoordelen dan iemand die in horloges handelt. Bij een terugsturen wegens defect of niet voldoen aan de omschrijving vind ik dan eigenlijk dat de aanbieder ook de verzend en retourkosten moet vergoeden. Dat zijn de risico’s van de aanbieder en het vak, in dat geval.

Ik zou vragen om een (gedeeltelijke) vergoeding van de aankoopprijs om een schoonmaakbeurt (gedeeltelijk) mee te kunnen bekostigen. Dat lijkt mij het meest pragmatisch.

Als ik een horloge koop op ebay dat niet is zoals omschreven vraag ik of om een bijdrage in de reparatiekosten (als het om een technisch mankement gaat), of ik stuur het terug waarbij ik mijn volledige investering terugvraag. Dus inclusief verzendkosten, dan had de verkoper maar juiste informatie moeten geven. De verkoper krijgt sowieso neutrale feedback, als hij niet wil meewerken kan dat ook negatief worden. Gelukkig is mij dit nog niet al te vaak overkomen.

Als een horloge defecten vertoont dan hoef je dat dus niet te accepteren,

Returns zijn vaak voor eigen kosten wanneer deze niet aan je wensen voldoet, echter gaat het nu om een mankement.
De koper zou dus in dit geval alles moeten betalen en hiervoor zijn verlies nemen, of jou in deze tegemoed moeten komen met een vergoeding.

Aangezien het om zo’n goedkoop horloge gaat, zou ik adviseren om het horloge te houden en aan de koper te vragen of hij je tegemoed wilt komen voor het repareren van het horloge.
Als hij het horloge retour moet nemen met alle kosten van eBay en Paypal is hij waarschijnlijk duurder uit.

Stony Schreef:

bedankt voor je reactie, ik snap wat je bedoelt
Roel.

maar mijn gevoel voor oneerlijkheid is getriggerd,
en dat is erg moeilijk af te schakelen. ik wil 'm
hier niet mee weg laten komen, maar ik wil wel
graag in dit forum checken/leren of mijn
eerlijkheidsgevoel overeenkomt met de ebay normen
en waarden. wat uiteindelijk de uitkomst zal zijn
maakt niet zoveel uit, maar ik weet dat ik mezelf
nog een behoorlijke tijd in de weg zit als ik niks
doe.

en al wordt het allemaal niks met de verkoper, dan
zal het klokkie toch wel van pas komen hoor.

Even nog een reactie mijnerzijds…

Wat is er oneerlijk aan de verkoper in je beleving? Zoals ik je info lees heeft de verkoper je ter goeder trouw een oud / vintage horloge verkocht. Vervolgens blijkt dit defect bij aankomst wat altijd wel kan met die oude klokken die verzonden worden.
Jij meldt dit netjes en je krijgt vervolgens als voorstel de klok retour te zenden.

In mijn beleving gaat dit nog allemaal eerlijk en hebben jullie beiden gewoon wat pech gehad.

Gr. Roel

P.s.

Ik denk (maar ik ben soms naief optimistisch) dat iemand met 200+ feedback geen gedonder wil voor 30 euro.

Je koopt een oude automaat voor 30 euro.
Dat is op zich een fijne prijs voor een stukje karakter.

Alleen, het uurwerk is in de loop der jaren wel iets kwetsbaarder geworden.

Het is niet onwaarschijnlijk dat de verkoper dit horloge te goeder trouw heeft opgestuurd, maar dat er door de schokken onderweg iets is losgeschoten of vastgeschoten.

Ik heb laatste een titanium SAmurai retour gekregen. Die bleef hangen.
Eenmaal bij mij aangekomen (ritje binnen NL) deed ie het weer prima.
Dus zelfs nieuwe horloges kunnen wel eens door het transport een knauw krijgen.

Gezien de scores van de verkoper is het hier een uitzondering. Misschien kan je met hem afspreken dat er eerst gekeken wardt wat er aan de hand is, en dat jullie daarover vooraf afspraken maken (voor je het weet loop je uit je paypal en feedback-termijnen).

Ik heb onlangs een nike HRM horloge in Amerika besteld.
Contact met de verkoper was goed, had nog nooit intl verstuurd, maar wilde voor mij een uitzondering maken.

In de omschrijving stond dat het horloge goed functioneerde, alle functie incl. hrm werden opgenoemd.
Alleen box en gebruiksaanwijzing zaten er niet bij.
Kreeg ik het horloge thuis, bleek ook de borstband niet bijgevoegd te zijn.
Wat heb je aan een hrm horloge zonder de borstband?!
Aangezien het horloge ook origineel geleverd wordt met band, heb een een bericht gestuurd.

De verkoper zei daarop dat ze nooit vermeld had dat de band erbij zat.
Heb hierop nog een antwoord gestuurd overeenkomend met bovenstaand, maar helaas geen reactie.

Omdat verdere communicatie goed verkopen was en ik het horloge voor een prikkie had, heb ik uitendelijkl een neutrale feedback gegeven.

Heb een vergelijkbaar akkefietje gehad. In totaal 5 horloges gekocht bij speedtimer op ebay, 3 werkten niet en waren niet conform de verkooptekst, uiteindelijk geld wel terugontvangen maar na een hoop gedoe en weer 12,50 verzendkosten kwijt welke ze niet wilden vergoeden.Inmiddels heeft speedtimer gemeend mij te moeten “bannen” van de klantenlijst omdat ik in de rating had aangegeven dat 3 van de 5 niet werkten.
Blijkbaar mag je alleen positief commentaar geven.

allemaal bedankt voor jullie reakties.

door jullie inzichten ben ik weer redelijk met beide benen op de grond komen staan:

-verkoper heeft 100% rating, ik moet er maar even van uit gaan dat het te geoder trouw is. het blijven oude horloges waar onderweg wat mee kan gebeuren.

-ik denk dat ik me mee heb laten slepen omdat ik pissig was dat de verkoper niet 2 zendingen wou combineren, en dit de spreekwoordelijke druppel was.

dus ik doe hetvolgende:
voorstellen om reparatiekosten te delen, die heb ik maar gesteld op 25 dollar voor het schoonmaken (want een seiko5 gaat niet kapot :slight_smile: ). met de argumentatie dat terugsturen veel geld kost, en dat hij bij terugsturen dan ook met een kapot horloge blijft zitten.

ik hou jullie op de hoogte!

ik heb het aan de verkoper voorgelegd.

hij wil 10USD mee betalen aan de reparatie.

en dat vind ik een prachtige oplossing!
(het blijft een handelaar heh, iets minder dan de helft bieden :slight_smile: )

bedankt iedereen voor het meedenken, dankzij jullie heb ik dit hoofdstuk succesvol afgesloten

Perfect man (tu) En nu genieten!!!

Gr. R.

Hij wilde het horloge terugnemen dus is dit een mooie oplossing.
Vandaag mijn laatste order binnengekregen van speedtimer op ebay, weer eentje erbij die niets doet.
Als dat nu in de verkoopinfo staat dan weet je wat je koopt, aan reparatie willen ze niet meebetalen, aangetekend terugsturen dus maar weer
Je ziet, je hebt een goede oplossing gevonden

capice Schreef:

… Vandaag mijn laatste order binnengekregen van
speedtimer op ebay, weer eentje erbij die niets
doet…


Misschien is dit iets voor de rubriek “Ervaringen met (Ver)kopers” ??
(Ik neem aan dat je die spaanse handelaar Speedtimercollection bedoelt. Daar heb ik ook weleens een niet werkende roestbak vandaan gehaald)

DEnk het niet, die werken met Euros.

robbie409 Schreef:

DEnk het niet, die werken met Euros.


Ik bedoel die zaak waar Capice op doelt in zijn bijdrage van 18/12/2008 18:30