Ik heb inmiddels meerdere keren de onplezierige ervaring gehad dat een horloge op de HF Horlogemarkt niet voor de aangeboden prijs werd verkocht.
Dit is natuurlijk voer voor discussie, want het is vrij gebruikelijk dat er een lager bod wordt gedaan op de vraagprijs, en dat wordt vaak als sociaal geaccepteerd beschouwd. Toch vraag ik me af hoe jullie tegen de volgende situatie aankijken: een horloge wordt voor een aantrekkelijke prijs aangeboden, maar vervolgens ontvang je via een privébericht de mededeling dat het item niet voor de vraagprijs wordt verkocht en dat je een hoger bod kunt doen via een PB. Soms is dat dan enkele tientjes, soms een paar honderd euro.
Zelf merk ik dan vaak dat er weerstand ontstaat en dat ik snel mijn interesse verlies, zelfs als de prijs nog steeds aantrekkelijk is. Misschien is het de teleurstelling… Wat vinden jullie hiervan? Ik moet eerlijk toegeven dat ik zelf ook wel eens onderbied, vooral wanneer de vraagprijs aan de hoge kant is, maar ik ben van mening dat ik mezelf niet als een ‘low-baller’ zie.
Disclaimer: ik neem het niemand kwalijk en dit is geen bericht uit rancune
Dat klinkt als iets dat tegen de richtlijnen van HF ingaat. Een vraagprijs is een vraagprijs. Als je daarop terugkomt dan heb je dus bewust verkeerde informatie opgegeven bij het opstellen van de advertentie. Mogelijk om rond de “je mag niet verkopen voor meer dan wat je zelf betaald hebt” regel.
Ik hou niet van vlaggen, maar dan zou vlaggen toch plots een optie lijken.
Terecht. Met iemand die met zo’n instelling verkoopt zou ik sowieso niet willen handelen.
Dat mag. Hoe meer je onderbiedt hoe groter de kans dat de verkoper jou plots niet meer wil als klant, maar dat risico schat je zelf in en neem je dan maar
Eens. Het gaat nu alleen nu om low balling, maar over het kopen van een item tegen de vraagprijs (dus zonder tegenbod van koper) waarna verkoper aangeeft dat je een hoger bod mag doen dan de vraagprijs.
Ik verklaar hierbij dat mijn vraagprijs niet hoger is dan hetgeen ik er zelf voor heb betaald danwel waar ik het voor heb ingeruild, als ik het horloge minder dan 6 maanden in bezit heb.
Je kunt op dit forum niet zien welke biedingen er al gedaan zijn. Als een verkoper een bericht stuurt met de vraag om meer te bieden dan de vraagprijs, vind ik het fair als daarbij vermeld wordt wat het bod van de ander (-en) is, zodat je weet waar je overheen dient te bieden.
Als er geen andere biedingen zijn, vind ik het persoonlijk wel op “clickbait” lijken.
En dan alsnog tegen de forumregels in. Maar goed dat is lastig te handhaven. Maar dan moet je als verkopende partij ook niet aangeven dat er meer geboden dient te worden om het eerlijk te houden.
Dat slaat toch nergens op? Als je je vraagprijs op X zet, en iemand biedt X of meer - en ik zie niet in waarom iemand op eigen initiatief méér dan X zou bieden - dan is het horloge gereserveerd tot de centen aankomen. Als de centen aankopen is het verkocht. Als ze niet aankomen is het bod geannuleerd en is de vraagprijs terug X. Dit is geen veilingsite tenslotte.