“Misleidende” vraagprijzen i.c.m. opbieden op HF Horlogemarkt

Alsnog de mods informeren

1 like

Dankjewel, ga ik doen.

4 likes

Eens met iedereen die vindt dat iemand met dit soort praktijken zijn zaakjes maar op MP gaat regelen, maar niet hier.

Mbt low balling, ik begrijp niets van verkopers die een probleem hebben met een in hun ogen veel te laag bod. Als koper bied ik wat dat artikel mij waard is. En ja, dat kan lager zijn dan de marktprijs of wat de verkoper in gedachten heeft. Als verkoper heb je zelf de keuze dit bod te negeren of aan te geven dat je het bod niet serieus neemt. Als verkoper maak ik ook vaak genoeg mee dat er belachelijk lage biedingen worden gedaan. So what?

22 likes

Er worden 2 verschillende zaken besproken; lowballing, wat in mijn ogen gewoon mag, als het onfatsoenlijk wordt kies je ervoor het te negeren (probeer voor de grap eens een auto op marktplaats te verkopen) en behoud je het recht de ander een lul te vinden.
Het tweede voorbeeld dient echter om om de regels van het forum heen een biddingwar te starten na jou te hebben gelokt met een aantrekkelijk geprijsd horloge.
Dit lijkt me absoluut onwenselijk en druist ook in tegen het “community gevoel” van het forum in mijn ogen. In dit geval ben je naast een ongelooflijke lul ook strijdig met de forumregels aan het handelen

29 likes

De prijs is de prijs. Op het moment dat mensen tegen me zeggen dat ik voor wat dan ook meer mag bieden dan de prijs die op de sticker staat kunnen ze me wat.

Gewoon nee. Wat zijn dat voor rare praktijken? Ik zou dat soort correspondentie gewoon naar de moderators sturen, want iets zegt me dat ook zij er niet van gediend zijn om schimmige biedingen te faciliteren.

34 likes

Wat ik hier zelf in herken is de mate waarin sommige leden onderbieden op een aanbod tot koop. Een nette vraagprijs wordt soms wel met 50% verlaagd. Het staat ons niet vrij om een hogere prijs te vragen dan wat je zelf ervoor betaald heb, dus daar zijn afspraken over. En dat is prima.

Laat ik voor mijzelf spreken, ik waardeer het dat ik hier mijn horlogehobby/liefde een plek kan geven door iets te verkopen of ruilen en daarmee weer iets nieuws kan kopen (evt. op het forum). Als ik daar een ander blij mee kan maken is dat een ontzettende plus. Daarnaast levert het hele fijne ontmoetingen met mede liefhebbers/forumleden op. Het trustsysteem speelt daarbij voor mij ook een belangrijke rol.

Voor aanbiedingen moeten we het doen met gezond verstand en fatsoen. Vragen/bieden staat vrij, maar ik zou mij zo kunnen voorstellen dat bij een te laag bedrag een verkoper zich niet serieus genomen voelt en reageert met een tegenreactie die net zo suf is als het initiële aanbod van bijv. 50% lager.

11 likes

Dit is misleiding en dat kan niet. Als je je horloge niet voor de vraagprijs wil verkopen, maar hoger, dan moet je de prijs waar je wel mee akkoord wil gaan, invullen als vraagprijs of de vraagprijs nog hoger zetten, zodat je alsnog kan zakken naar de prijs die je wilt vangen. Wordt met deze handeling, de vraagprijs hoger dan dat je ervoor hebt betaald, dan aanbieden op een ander platform of aanbieden/verkopen voor de prijs gelijk aan of lager dan dat je zelf hebt betaald.

Zo moeilijk is het niet, maar als je dit soort trucjes uithaalt, dan lijkt het erop dat je toch via een achterdeurtje naar mazen in de reglementen zoekt.

11 likes

Dat is inderdaad verwarrend, mijn excuses! Ik heb dat aangehaald omdat onderbieden inmiddels gemeengoed geworden is, maar ik mij afvroeg wat men van overbieden vindt.

4 likes

Een beetje rancune mag daar trouwens rustig bij hoor, want het is laaielichterij, zeg ik je.

Wat betreft mensen die sterk onderbieden… Ik ben meermaals het gesprek aan gegaan met mensen die een lowball bod deden, en er toch uitgekomen. Dat is gewoon onderhandelen. Als je daar geen zin in hebt kun je lowballers negeren, als je het wel wilt, ook prima.

Nooit zal ik die geschiedenis met die Farer chronograaf voor vriend @LVA vergeten, bijvoorbeeld. Dat ging op het oog raar, maar was hartstikke leuk, wat mij betreft.

8 likes

Berichtje naar een mod > heel topic aan wijden.

1 like

Als verkopende liefhebber vind ik dit heel belangrijk.
Als de vraagprijs te hoog is, daarom ook vraagprijs, is er ruimte voor onderhandeling.
Bij een liefhebber als koper zakt de prijs.
Bij een handelaar stopt de onderhandeling meteen.
Bij een argwanende zeurkous trouwens ook, zo iemand wil voor een dubbeltje op de eerste rang, ook geen zin in.
Voor mij is het vooral gunnen eerlijk gezegd.

Maar verkopen en vervolgens melden dat er een bod boven de vermelde vraagprijs moet komen?
Gelijk een ban!

12 likes

Precies dat, forumgenoten (anoniem) tegen elkaar op laten bieden, bah!

1 like

Gewoon handel dus.
Aanbieden voor dezelfde prijs, maar toch winst willen maken. Sneu.

Heb het zelf nog nooit meegemaakt hier, maar ik koop dan ook bijna niks meer.

3 likes

Ja, mevrouw moet er ook soms nog eens om grinniken als ik die om heb. Blijkbaar is mijn fysiologische bedrading echt niet voorzien op lowballing, zelfs als het op een lowballer-bait advertentie is. Iets à la “in een Arabische souk zou je binnen de 48 uur failliet zijn”. :joy:

Speaking of. :ok_hand:t2:

Beiden imo. Ik heb dit onderwerp nog niet zien besproken worden in een eigen topic als dit, en het is nuttig -kwestie dat iemand die minder zeker in z’n schoenen staat over zo’n onderwerp, goed weet dat zo’n gedrag niet kan en zonder schaamte mag gevlagd worden.

4 likes

Ik herken hier makelaarsprakijken in. Tactisch scherp aanbieden en dan het momentum pakken bij de overbieders om daarmee de prijs verder op te drijven in een verkopersmarkt. Jammer dit ook hier te zien.

2 likes

Schavuit. :laughing:

17 likes

Wel benieuwd of je het horloge uiteindelijk toch aan de vraagprijs krijgt als je dreigt op hem uit te leveren :upside_down_face:. In ieder geval een vuil spelletje van de verkoper :-1:

1 like

Ik zou zeggen: “Fijne dag, geen interesse meer”.

Gewoon redelijk bieden, als je een horloge niet kunt betalen dan niet gaan low-ballen.

Eens, gewoon melden.

Algemeen: ik heb enkel positieve ervaringen met horloges kopen op het HF. Maar ik zit in de prijsklasse tot €1000, wellicht scheelt dat.

1 like

Ik heb het hier ook een keer gehad met een fokking Moonswatch in de tijd dat die dingen nog populair waren. Inderdaad berichtje naar de mods gedaan welke het keurig hebben opgelost.

Wat zijn dat voor marktplaats praktijken dan :angry:
had zo’n zelfde soort actie op MP laatst,
de vraagprijs stond op 400, stuur ik een bericht:
ik bied de vraagprijs, krijg ik terug:
er is al 500 geboden, als u 550 bied is die voor u…

Ja dikke, zoekt het dan maar uit :fu:t2:

Volgende keer gewoon de mods kopie bericht doorsturen, dan had diegene maar meer moeten vragen in de advertentie.