“Misleidende” vraagprijzen i.c.m. opbieden op HF Horlogemarkt

In de spirit van wat vroeger het forum was, ja dat was ik inderdaad. Ik loop al wat jaren mee hier en heb het toch wel zien veranderen. (Voorheen had ik een andere nickname en ik geloof dat ik sinds medio 2000 al lid ben)

1 like

Is dit dan een discussie met wat we verwachten binnen het forum, of wat er juridisch afdwingbaar is. Denk dat daar uiteindelijk wel een verschilletje in zit. Aangezien de meeste mensen hier niet naar de rechter zullen stappen voor dit soort discussies. Gelijk hebben is immers niet altijd gelijk krijgen…

2 likes

En daar zult u het mee moeten doen.

2 likes

Wanneer bewust een te lage vraagprijs genoemd wordt om op die manier veel gegadigden te trekken, dan ben je naar mijn mening verkeerd bezig als je dat op HF doet.

Op Marktplaats of op een veiling hoeft dat niet echter niet verkeerd te zijn, dan is dat gewoon een verkoopstrategie.

Echter, wanneer ik op HF (nog nooit gedaan overigens) iets zou willen verkopen en daarbij een nette vraagprijs zet en vervolgens blijkt dat er meerdere leden het graag en zelfs meer willen bieden, dan ga ik het niet verkopen aan iemand omdat hij/zij toevallig als eerste heeft gereageerd.

Andere zaak wordt het natuurlijk wanneer je al een afspraak hebt gemaakt met een van de leden.
Dan kan je naar mijn mening niet terugkomen op de vraagprijs.

2 likes

Maar hoe doe je dat dan? Wacht je dan met reageren tot er misschien nog een ander komt? En wat zeg je tegen de anderen? Ik heb ook wel eens wat verkocht waar veel animo voor was en dan keek ik gewoon naar het tijdstip waarop de pb verzonden was, die persoon had de eerste keuze. De rest bericht ik dan dat er veel animo is en dat er al een potentiële koper is en ik vraag ze of hun mag benaderen wanneer deze van de koop afziet (wederom in volgorde van ontvangen pb’s)

Ik zou me zo bezwaard voelen om te melden dat iemand anders een hogere prijs heeft geboden :sweat_smile: Ik heb zelfs wel eens een hoger bod afgeslagen omdat ik zelf m’n vraagprijs te laag had ingeschat. Dat ik heb zitten snurken is de winst van een ander en waar gaat het over, tientjes?

Ik heb op marktplaats wel eens de prijs van het hogere bod betaald, alleen omdat ik het zo fijn vond dat hij daar niet op ingegaan was maar mij de eerste keus liet (hij had ook al akkoord gegeven) Dat was maar €5 maar ik had daar een goed gevoel bij en de meneer in kwestie was ook helemaal verbaasd en enthousiast dat ik het uit eigen beweging bij het afrekenen deed.

4 likes

:thinking:

Lekker op marktplaats blijven

15 likes

Klopt.

:face_with_hand_over_mouth:

Vind ik niet zo netjes van je!
Maar hey, to each their own:beers:

3 likes

Helaas kan ik nog niet op HF forum verkopen. Dat komt ooit vanzelf. Deze praktijken vind ik niet kunnen, vraagprijs zit hen in de naam. Als dat geboden wordt zou je hem er gewoon voor moeten willen verkopen.

Als je dan opeens meer geld wilt zien riekt het mijns inziens naar misleiding.

1 like

Daar ben je vrij in. Bij mij is het op HF altijd…eerst komt eerst maalt.

17 likes

:point_up: :+1:

4 likes

Ik herinner me vorig jaar nog een gewild horloge, aangeboden voor list terwijl deze voor dubbel zoveel wegging. Ik een PB sturen met de mededeling “vriend, je zit echt flink te laag”. Kreeg ik als reactie terug “doe ik expres, want drie maanden geleden gekocht. Maar hij mag verkocht worden voor bedrag x” (8000 euro boven vraagprijs).

Een lid met een lange staat van dienst, geen enkele negatieve review, komt ook niet om alleen maar te verkopen (je kent ze wel, met alleen maar activiteit in het verkoopgedeelte en het ervaringen gedeelte), maar dit vond ik toch wel behoorlijk lef hebben :roll_eyes:

11 likes

Mja, knal m dan niet in t blauw maar dump m grijs.

2 likes

Als iemand dat probeert dan hoort die meteen niks meer van me. Dat is toch gewoon een super schofterige manier van verkopen.

5 likes

Weinig integer verkoop gedrag.
Storend zelfs.
Als er hier geen regels om dat soort praktijken tegen te gaan zijn dan mogen die er wat mij betreft best komen.

Heeft het “uitnodigen tot een bod” niet alleen betrekking op woningen die door een makelaar worden aangeboden?

Ik dacht dat het bij gewone goederen zo was dat een vraagprijs geven gewoon een rechtsgeldig aanbod is, dat alleen nog geaccepteerd hoeft te worden.

De hier beschreven praktijk staat mij niet aan. Over de ethische kwestie van al dan niet rapporteren heb ik geen mening. Ik weet voor mezelf voldoende indien dit gebeurt. Ik neem aan dat dat voor een ander ook geldt. We zijn (hopelijk) allemaal volwassenen.

Nu heb ik TL-3 wat met enkele verantwoordelijkheden komt dus als de forumleiding besluit dat dit gedrag beter gemeld wordt, zal ik dat netjes doen. Ik heb er namelijk ook geen probeem mee om het te rapporteren (vind het alleen persoonlijk niet per sé nodig).

Wat betreft onderbieden: doe ik eigenlijk altijd. Deels omdat ik vermoed dat een verkoper daar rekening mee houdt, deels omdat het een beetje een spelletje is. Ik vind zelf dat ik het binnen de perken houd: bij een normaal geprijsd horloge ga ik er misschien 10% onder zitten. Schot voor de boeg, en volledig bereid om daar iets op in te leveren. Sommigen vinden dat al lowballen. Dat mag: dan duurt het spelletje korter.

9 likes

Zo hoort het.
Als mensen veilig praktijken willen hanteren gaan ze wat mij betreft naar Catawiki of ebay

1 like

Als de verkoper een vraagprijs heeft geplaatst, dan mag je daar als koper een lager bod op doen. En die 10 % van u is heel netjes. En dan is het aan de verkoper om u het te gunnen of niet. Pingelen mag, maar het moet wel netjes blijven.

2 likes

Ik bied wel eens 10% onder de vraagprijs dan gaan ze huilen dat ik lowbal.

4 likes

Nou dat is niet hoor bij een vraagprijs , dan hadden ze maar, vaste prijs, moeten vermelden dan is bieden uitgesloten

2 likes