“Misleidende” vraagprijzen i.c.m. opbieden op HF Horlogemarkt

Ik heb op dit vlak ook een zeer vervelende ervaring opgedaan met een liefhebber van het Forum [ die hier nog steeds actief is ]. Hij benaderde me met het verzoek om voor hem een Omega Seamaster 166.0324 [ WatchCo uitvoering ] te bouwen. Was begin 2021 en had nog zo’n kast met wijzerplaat en wijzers. Hij heeft me een uurwerk geleverd dat geserviced moest worden.

Zat uiteindelijk veel meer werk in dan verwacht [ slijtage en iets roest in het aangeleverde uurwerk ]. Omdat ik hem dit horloge gunde is het uiteindelijk voor iets meer dan 1900,- geleverd in juli 2021. Tot mijn verbazing kreeg ik 1e week augustus 2021 een belletje van een Duitser met vragen over dit horloge. Hij bleek het gekocht te hebben van de persoon die “zo graag” dit horloge wilde hebben.

Hij had het verkocht voor ruim € 3800,- en er alleen een bandje opgezet. De Duitser belde me met de vraag of de 2 jaar garantie overdraagbaar was, natuurlijk was mijn antwoord. Hierop de liefhebber benaderd en hij gaf aan dat het horloge toch niet zo fijn zat als verwacht…

Voelde me “gebruikt” om snel geld te verdienen

27 likes

Je leert mensen kennen als t om geld gaat. Jammer.

4 likes

Wow…zeer triest inderdaad.

1 like

zijn maar vervelend,

niet.

En daarom ben ik heel lang geleden gestopt om voor andere te werken. Het moet zo goedkoop mogelijk gemaakt worden, en zo snel mogelijk. Maar ze stopte hier wel met een auto voor de deur waar je een dik huis voor kon kopen, en die kwamen dan van boven Alkmaar naar Belgie gereden.

4 likes

Het is mij nog nooit opgekomen op HF om te gaan onderhandelen over de prijs. Als er vraagprijs staat neem ik aan dat het een vaste prijs is op dat moment. Staat de prijs mij niet aan, dan wacht ik op een prijsverlaging van de verkoper na verloop van tijd.

Als horlogemaker bepaal je je eigen prijzen toch?

Graag of niet.

1 like

Zo is het, maar het gezeur over de prijs was ik wel kots beu, lekker naar een ander gaan. daarna een dikke streep er onder. fijn mn eigen tempo en doen waar ik zin in heb.

4 likes

Nja. Een vaste prijs afspreken is moeilijk voor veel zaken, en dan vooral als je het goed wil doen. Een routine service van een modern werkend horloge, tot daaraan toe. Maar iets dat effectief herstelling nodig heeft? En daarbovenop vintage? Kan alle kanten uitgaan. En dan heb je de keuze tussen grondig werk afleveren, tegen veel uren en met geklaag over de eindprijs óf met dik verlies voor jezelf, of proberen shortcuts nemen om binnen budget te blijven.

2 likes

Tsja, dan moet hij een deel van de winst afstaan aan de grijze dealer… :wink:

2 likes

Dit soort praktijken dienen bij de forumleiding gemeld te worden. Persoonlijk haak ik direct af en zal het zeker melden. Meen dat niemand op HF op dit soort verkooppraktijken zit te wachten, een lidmaatschap onwaardig.

3 likes

Voor mijn advertenties gold/geldt vaak dat er wel wat bewegingsruimte in zit. Er is zoiets als een vraagprijs en een prijs die ik er echt minimaal voor wil hebben. Dus iets van een poging is nooit een belediging. Ik denk dat iedereen donders goed weet wat een geldige poging is vis a vis gore lowballing. Maar zelfs dat is geen oneigenlijke praktijk, in mijn hoofd. De prijs is alleen dan vast wanneer dat er expliciet bij staat, in mijn beleving.

Hier aanbieden om dan op overbiedingen te sturen om zo een soort grijze/scalper prijzen te krijgen onder de neus van de forummods is toch anders, naar mijn smaak.

Wat een skere kutstreek. Die had je op z’n minst mogen berichten om je de helft van de winst aan te bieden. In het kader van, hee, zit niet zo lekker, ik kan 'm verkopen, daar zit voor ons allebei een bonusje in… Zoiets.

Ik wel. Er is een stukje beleid opgezet hier dat er geen handel en gedonder met winstbejag mag, en wat mij betreft hoort daar een stukje governance bij dat we hier met z’n allen dat gedrag aan de kaak stellen (dus ook rapporteren) wat daar tegenin druist.

Het is niet zo dat het beleid van dien aard is dat ik de morele plicht voel om er tegen in te gaan, dus is rapporteren de enig juiste optie.

11 likes

Absoluut met het laatste eens.
Het ding voor mij is dat in de advertentie (voor upjes/prijsverlagingen) meestal alleen wordt gesproken over een vraagprijs, niet vaak dat erbij wordt gezet dat bieden (binnen het reële natuurlijk) ook kan.

Ik zeg het eerlijk, ik kijk eigenlijk nooit op Chrono24/Ebay, dus een idee wat realistisch is heb ik ook niet altijd. Ik kan mij ergens voorstellen dat als een horloge op Ebay/Chrono24 voor 1000€ gaat, dat 950€ bieden op HF een net bod is, maar het ligt dan ook maar net aan de verkoper. Wil hij graag dat het horloge “binnen het forum” blijft, of wil degene het onderste uit de kan?

1 like

Lekkere “liefhebber”….

Dat zou alleen kunnen werken indien er op verkoopberichten mag worden gereageerd. Dan is een bod publiek, maar dan moet je alsnog eerst bieden per opbod (met een looptijd) toestaan als forum.

1 like

Dit is gewoon ronduit schofterig en degenen die dit doen mogen van mij aan de schandpaal worden genageld. Mijn prijzen zijn altijd fair en soms wil ik er wel eens wat vanaf doen. Zit hier niet om te verdienen maar om met gelijkgestemden plezier aan de hobby te beleven.

8 likes

Gullie viert gin carnaval of wel?

Sommigen maken van hun hobby hun beroep :joy:

Klopt maar die hebben een eigen website. Daar heb ik respect voor maar sjacheraars horen hier niet thuis.

Dôw auch neet zoë te zeen… :wink: