“Misleidende” vraagprijzen i.c.m. opbieden op HF Horlogemarkt

Klopt, dankjewel. Was nog niet helemaal wakker

1 like

Mij nooit overkomen, maar als iemand dit doet: vooral vlaggen!

Geen aanval op jouw maar ik werd er door getriggerd.

Wel gek eigenlijk. Minder vindt iedereen normaal, 10% zelfs netjes. Maar bij meer is het moord en brand bij het merendeel.

Hoe meer regels, hoe meer problemen. Voor mij hoorde flipperen bij de hobby. Soms een plus, veel vaker een min. Een hobby mag geld kosten en moet leuk zijn.

2 likes

Het verschil zit m in het format. HF is geen veilingsite en gaat uit van het principe van liefhebbers die aan elkaar verkopen. Zodra de vraagprijs wordt geboden mag men ervan uit gaan dat het horloge dan ook tegen die prijs geleverd gaat worden. Als verkopers een zo hoog mogelijke opbrengst wensen kunnen ze zich wenden tot bijvoorbeeld marktplaats en catawiki.

Ik zou zeggen: hoe minder regels, hoe meer chaos. Ik denk dat weinig mensen zitten te wachten op marktplaatstaferelen hier op HF.

1 like

Ja eens hoor.

Maar wat een heisa voor een hobby. Regels, vlaggen, enz. Voor spullen die vaak in tientallen te koop zijn. Als je er met een mede liefhebber niet uitkomt, op naar de volgende is mijn houding.

1 like

Klopt, de ene persoon laat alles van zich af glijden en de andere persoon kan oprecht over van alles inzitten. En alles ertussenin. Voor de een zijn horloges de lust en het leven, voor de ander is het niets meer dan een detail in het leven. Maar dat maakt een forum juist zo interessant. Zo veel mensen, zo veel meningen. Als iedereen elkaar in zijn/haar waarde laat is het wat mij betreft allemaal prima.

7 likes

Ben bang dat u het niet helemaal begrijpt, als een verkoper een vraagprijs plaatst dan mag een geinteresseerde een bod doen onder de vraagprijs, en 10% is netjes. en meestal komen verkoper en koper dan wel naar tevredenheid overeen. Wil de verkoper geen biedingen dan plaatst hij een vaste prijs daar kan je niet op bieden als geinteresseerde. Wil de verkoper de hoofdprijs dan plaatst hij een startprijs, en die prijs is wat de verkoper er zeker voor wilt hebben, en laat het bieden open zodat geinteresseerde tegen elkaar kunnen opbieden. Catawiki is daar een voorbeeld van alleen die hebben daar een eindtijd van bieden aan gekoppeld. Een vraagprijs is een prijs die verkoper vraagt maar zeker niet altijd krijgt. Dit zijn de regeltjes al 10 tallen jaren bij fatsoenlijk en met respect handelen.

1 like

Nog nooit meegemaakt dat ik moest overbieden. Zou dit ook niet doen. Als iemand zijn horloge echt te hoog te koop zet dan wijs ik soms iemand hier onderbouwd op. En een iets lager bod doe ik wel maar niet belachelijk. Dat is m.i. geen lowballen.

1 like

Het is wel vermoeiend dat veel Nederlanders zich een de inkoper van een gemiddeld pandjeshuis wanen, en zich bedienen van “wat is de laagste prijs die je wilt hebben”. Pesthekel aan dat soort mensen :triumph:

4 likes

Op een vaste prijs kun je natuurlijk ook bieden. Wil de verkoper weliswaar niet, maar maakt mij niet uit!

Handelem hoort erbij! Dat is deel van hobby en maakt het juist leuk!

Lekker heen en weer tot het voor beide past! Ik doe het zelf en verwacht het van „mijn“ koper ook😎

1 like

Classy. Lekker schijt hebben aan wat iemand anders wil, toch? Jij wil het tenslotte anders!

4 likes

Het eeuwige gezeur over geld.
Als ik een horloge wil kopen, doe ik niet moeilijk over 10% meer of minder.
Als het daar vanaf zou hangen moet ik niets eillen kopen.

1 like

Als je er een veiling van wilt maken, dan moet je je horloge maar op marktplaats of eBay zetten.

1 like

Ach ik heb ooit mijn Christiaan v.d. Klaauw verkocht aan een zeer gerespecteerd forumlid /liefhebber van dit merk, en hem als liefhebber uit eigener beweging een paar honderd euro korting gegeven.
Week later was het ding met winst door verkocht, tsja dat zal mij niet snel weer overkomen :woozy_face:

10 likes

Dat is ook heel wrang…

2 likes

Volgens mij moet er eerst nuance worden toegepast. Je hebt pas een deal als er tussen 2 particulieren een akkoord is bereikt.
De aangeboden prijs is alleen bindend als dit is geadverteerd door een winkel of webshop. Daar is hier op het forum geen sprake van.
Een vraagprijs is in ieder geval juridisch niet bindend. Het gevoel van onrecht is dus mogelijk misplaatst omdat je deze casus dus spiegelt aan het gebruikelijk economisch verkeer tussen bedrijven en klanten.

1 like

We gaan toch niet klikken hè? Of gaat dit niet over mij? :wink:

1 like

Fijn dat je zelf over 10% niet moeilijk doet…

maar die 10% die je noemt klinkt erg weinig maar in harde euro’s kan het wel gigantisch veel schelen,
want waar neem je die 10% nou eigenlijk van?

10% van de prijs van een Invicta of 10% van een Patek Philippe Neptune…zie je het verschil ?

voor jou maakt het wellicht niet veel uit, maar anderen hier wel, die kunnen van 10% wellicht maanden boodschappen doen

1 like

Nooit! Dit ging niet om jou :rofl:

1 like

Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet gij dat ook een ander niet.

1 like