“Misleidende” vraagprijzen i.c.m. opbieden op HF Horlogemarkt

Goh.
Gelukkig ging het daar dan ook niet over :joy:

3 likes

Wat ik wil zeggen, een vaste prijs is bijna nooit echt vast!

En mocht hij daadwerkelijk vast zijn, dan is het de vraag of ik wil of niet!

Maar schijt aan alles, nee! Gewoon proberen, zeker!

Dat is aan de ene kant beetje zuur. Aan de andere kant, jij hebt ervoor gekozen uit eigen beweging een x bedrag korting te geven.

Wat de nieuwe eigenaar er dan mee doet, is zijn pakkie an!

Dat het bij jou niet zo goed aankomt, kan ik begrijpen!

Maar zo is het af en toe!

1 like

…in dat geval ga je, denk ik, de aanschaf van een Patek niet eens overwegen…

2 likes

En als je verkoopt, doe je dan ook niet moeilijk over 10%?

Mee eens. Ik sprak ook niet voor deze praktijken.

1 like

Hangt van de sfeer af, gunfactor enzo.
Maar ik heb nog nooit een horloge verkocht.

1 like

Ligt eraan, sommige leden verkoop ik nog niet aan al bieden ze 200% van de vraagprijs.

3 likes

Gelukkig heb ik de foto s nog:

5 likes

Lijkt mij gewoon vraag / aanbod ‘probleem’. Lekker vrijlaten dus, is zaak tussen koper/verkoper.

Ik zit boven de riveren, Henk. Da witte gij ook. :slight_smile:

Het gaat er niet om dat iemand meer krijgt dan z’n vraagprijs. Het gaat om de manipulatie dat je een prijs stelt die op papier niet hoger is dan wat je er voor betaalde om een advertentie te mogen plaatsen, om vervolgens te insisteren dat men gaat over-bieden. Dat zijn praktijken die hier gewoon niet thuis horen.

Iedere markt moet gereguleerd worden, en in dit geval heeft de forumleiding het beleid geformuleerd dat ze hier geen commerciële handel willen, en geen winstbejag. Dat staat ze vrij, en wij tekenen er voor om ons daaraan te houden.

Wie wel horloges voor winstbejag wil verkopen kan andere kanalen gebruiken. Dat garandeert nou net dat het op dit forum

blijft.

Het zal je verbazen hoe vaak er na wat tegengas best een sympathieke reactie volgt.

Nou, eigenlijk niet. Elkaar wat gunnen, en elkaar respecteren moet van twee kanten komen. Dat jij loopt te sjacheren omdat je vindt dat een ander maar een lekkere klomp afschrijving moet pakken vind ik eigenlijk ook absoluut niet chic.

Nee. We zijn hier liefhebbers onder elkaar, en om dan als nog winsten te gaan draaien op die manier vind ik, laat ik het maar eerlijk zeggen, gewoon een kutstreek.

20 likes

Hulde :clap:
Mooie samenvatting van dit topic. Kan dicht lijkt me

11 likes

Ik ben het verzoek tot opbieden gelukkig nog nooit tegengekomen hier.

Maar het verbaasd me niks tegenwoordig.

Regels worden aangescherpt i.v.m. periode aanschaf tot verkoop. En relatie betaalde prijs/vraagprijs.

Dan zijn er natuurlijk horken die onder het mom van ‘community first’ hier en op andere fora aan gaan bieden om onder de commissie en voorwaarden van bijv: Chrono24 uit te komen.

Loopholes i.p.v. lugholes zeg maar…

Een van de betere topics van de laatste tijd.
Mooie discussies, flink wat meningen.
Waarom zou dat dicht moeten, je kunt het ook gewoon negeren hoor.

10 likes

Dat was ook mijn punt. Dat de manipulatie naar beneden toe door het merendeel van “de liefhebbers” :grinning: als volstrekt normaal wordt gezien.

Bedankt voor je les marktregulatie, ik geloof het meteen. In mijn begin jaren op dit forum werd er als advertentie regel alleen om een foto gevraagd, verder niets. Dat ging echt bijna vanzelf. Ik herinner me niet meer alles maar volgens mij was er wel sprake van een andere mentaliteit bij de liefhebbers van toen.

3 likes

Zou dat ook niet te maken kunnen hebben met het feit dat het forum pakweg 15 jaar geleden (ja, ik herinner me die tijd op het forum) echt nog een forumpje was en dat de illusie van anonimiteit hier toen veel minder verspreid was?

Sterker nog, dat valt expliciet binnen het beleid van “geen winstbejag”.

Maar ook is er geen sprake van manipulatie. Als ik iets aanbied voor 1000 euro, en iemand biedt 900 kan ik het negeren, een tegenbod doen, of het accepteren, maar niemand heeft dan iets onoorbaars gedaan om het beleid te omzeilen.

Ik denk dat diezelfde mentaliteit bij de liefhebbers leeft als toen, maar dat er ook mensen lid zijn geworden die er anders in zitten.

De hobby is bekender geworden dankzij sociale media en publicaties. Dat brengt zowel goeds als slechts met zich mee.

4 likes

Ik weet het echt niet. In mijn beleving weinig lange tenen en vaak elkaar de bal toespelen.

Ontopic: ik waardeer de discussie en ik hoef ook geen screenshots. Maar ik vraag me toch af hoe zoiets ging. Dit zit in mijn hoofd:

Bij een vraagprijs van €4000,- na 100 vragen, 15 extra foto’s en afslaan van 6 inruilers;

Mag het voor €3800,- nee, ik dacht zelf aan €4200,-.

Ik sluit af met een glimlach. Wens jullie een fijne zondag, ik ga een stuk motor rijden nu de weg nog vrij is.

5 likes

Heb altijd meteen de gevraagde prijs betaald.
Wel, lang geleden al, eens benaderd door een forumlid dat persé mijn NA wilde overnemen en niet voornemens was er zelf eentje te importeren.
Het moest en zou mijn exemplaar zijn, op het agressieve af. Niet in mee gegaan uiteraard.
Alles onder het mom van ‘liefhebber’ uiteraard maar de man was zich, bleek later, omhoog aan het flipperen naar de kennelijk felbegeerde je-weet-wel.
Jammer om te zien.

Het, zogenaamd als liefhebbers onder elkaar, laag inkopen en direct weer met winst de deur uit is van alle tijden, kun je in deze draad ook lezen.
‘Geen klik’, behalve met geld dan. Jammer.

Andersom ook meegemaakt trouwens.
Had al bedacht tot koop over te gaan en ongevraagd ging er nog 50 af.
Geen probleem, had niet gehoeven, maar bedankt.

Voor mezelf is gunnen wel belangrijk.
Bied zelden een horloge aan, als ik ergens lees ik zoek dit en dat en ik heb m maar geen/weinig draagtijd dan stuur ik een PM.

Ik hoop dat de mods korte metten maken met de veilingpraktijken.

Zo, mijn zondagochtendbeschouwing is klaar.

Horloge wordt tegen lage prijs aangeboden.

Koper wil kopen voor het gevraagde bedrag.

Verkoper antwoordt dat er een bod moet komen boven de in de HF-advertentie genoemde prijs…. :rage:

10 likes

Amen :sweat_smile: Eens verder :+1:

1 like