“Misleidende” vraagprijzen i.c.m. opbieden op HF Horlogemarkt

Kerel, je hebt geen idee hoe ik handel!!

Wie zegt dat ik dat niet vriendelijk en met respekt doe?

Kan er helaas niks aan doen als je elk bod als onvriendelijk vind!

Dus blijven we vriendelijk en met respekt! Ik heb jou niks gedaan en jij mij niet!

Het gaat mij gewoon om het principe! Ik handel graag omdat ik dat leuk vind! En daarom absoluut ok als iemand dat bij mij doet! Punt!

2 likes
  • respect
2 likes

op een forum is geen winst maken.
En als iemand zich presenteert als liefhebber met een kleine beurs en de prijs omlaag weet te krijgen door in te spelen op de gunfactor van de verkoper is het heel triest en rattig en gluiperig als het horloge door zo een ‘liefhebber’ dezelfde maand nog voor het dubbele bedrag verkocht wordt!
Niet dat jij dit doet, maar dit is waar de discussie over gaat. :blush:

#Mijn laatste (impuls)aankoop was een LE van een gerespecteerd forumlid voor een hele mooie prijs.
Lager dan de oorspronkelijke verkoopprijs van zeg een maand eerder.
Heb nog even geïnformeerd of de gevraagde prijs wel klopte maar de sympathieke verkoper die handelt volgens HF-principes had korting gekregen, vandaar de lage prijs!
Vervolgens kreeg ik een ander gerespecteerd HF-lid op bezoek die de LE heel erg leuk vond en vroeg of hij het mocht overnemen.
Geen probleem, zelfde prijs als mijn aankoopprijs.
Zo hoort het, vind ik.
Later ook nog het eerste gerespecteerde forumlid geïnformeerd over mijn verkoop aan het tweede gerespecteerde forumlid en ook over de gelijkgebleven prijs, vond dit wel zo netjes.
Zo ga je met gerespecteerde forumleden om en daarom zijn ze gerespecteerd.:wink:

4 likes

Dat moge zo zijn, maar in z’n algemeenheid vind ik het niet chic om andermans afschrijving als verkapte entertainment neer te zetten. De meeste mensen hier moeten gewoon werken voor hun geld, en ook al doe je het nog zo vriendelijk, juist dat aspect is helemaal niet “leuk”. Het woord entitlement schiet me te binnen, overigens.

Dat ik soms een soort van accepteer dat men het doet, en dat ik soms de redenen ook ken is prima. Maar ik heb wel eens een horloge aan iemand verkocht die sjacherde over 100 Euro, vervolgens in een slagschip van een luxe wagen ten tonele verscheen, om na veel moeilijk doen het horloge mee te nemen, om 'm vervolgens na een paar weken met brute winst te verkopen omdat het model een momentje kreeg.

Dan denk ik ergens in m’n achterhoofd ook “krijg de tyfus”, al ben ik te beleefd om dat met zo veel woorden te zeggen. Dat vind ik geen “leuke” manier van met elkaar omgaan. In alle overige gevallen, wanneer ik zie dat mensen het gewoon echt veel geld vinden, ja, dan is het voor mij heel erg makkelijk om m’n hand over m’n hart te strijken, maar dan krijg ik ook zeker niet het idee dat het een spelletje is.

Zijn we het nou roerend eens? Het moet niet gekker worden.

Naast de spelling van het woord zou ik ook nog eens over de definitie van respect na gaan denken. Ik denk dat het voor mij wat anders betekent dan voor jou, in specifiek deze context.

6 likes

We zijn het heel vaak

:clinking_glasses:

1 like

Prima! Jij hebt jou mening en ik mijne!

We agree, we disagree!

Je was er zelf bij toen je het horloge verkocht. Jij bepaalt uiteindelijk zelf aan wie en op welke manier. Niemand dwingt je daartoe.

Je had ook kunnen kiezen om het horloge niet aan deze ‘iemand’ te verkopen.

Om achteraf dan hierover een ervaring te schrijven dat die iemand niet correct zou handelen in jouw ogen, zegt wellicht meer over jou dan over deze iemand.

Los daarvan, ik ben het met TS eens dat het niet correct is om een sluipweg te vinden voor een hoger bod dan de vraagprijs. Dat zijn jankers. Dat die hun heil maar elders zoeken. Daar is dit forum met zijn regels niet voor.

Lowballers vind ik dan weer geen probleem, immers je bepaalt zelf of je verkoopt of niet, zie hierboven.

Een lowballer krijgt bij mij keurig een reactie terug dat die nogmaals een bod mag uitbrengen.

4 likes

Kennelijk was er vooraf een prijs overeengekomen.
Al dan niet met gunfactor.
Bij ophalen van het horloge bleek dat het gunnen van de lage prijs onterecht was.
Maar, afspraak is afspraak en de prijs was al bepaald.

Dat je daar als verkoper een meer dan kutgevoel aan overhoudt omdat je er zelf andere normen en waarden op na houdt is volkomen begrijpelijk.
Dat je hier over deze nare en teleurstellende gebeurtenis napraat ook.

Ik begrijp ook niet hoe dit negatief zou moeten zijn en ‘wat zou moeten zeggen’ over de verkopende partij.

4 likes

Wat ik al schreef: Je wordt niet verplicht om te verkopen als het gevoel of andere omstandigheden niet goed is/zijn.
Je neemt zelf die beslissing.

Reflectie is prima. Maar het is niet de ‘iemand met een meer dan grote luxe auto’ (framing) die hier de beslissing om te verkopen heeft genomen.

2 likes

Jij komt als de prijs overeengekomen is op je afspraken terug? :thinking:

Is dat de enige voorwaarde voor een deal? Dacht het niet.

Dat bepaal je toch zelf. Omgedraaid geldt hetzelfde. Als ik koop is prijs ook niet de enige conditie.

Ik heb nog nooit winst gemaakt op een horloge. Elke keer als ik iets “nieuws” heb lever ik er vaak flink bij in zodra die weer weggaat. Dit is dan vaak ook binnen de 6 maanden en dan verkoop ik niet eens in het blauw. Het is gewoon een köt hobby :joy:

9 likes

Weird flex maar ok.

En als iemand een lage prijs gegund wordt op grond van liefhebberij en liefhebbers onder elkaar en een week later ontdek je dat het horloge voor het dubbele bedrag doorgeschoven is, maakt dit ook niets bij je los?:thinking:

Je zit te zoeken naar iets John. Geen idee wat je nou eigenlijk wilt horen.

Maar ik heb daar geen gevoel bij. Je maakt een deal of niet. Daarna is het aan de ander om te doen en laten ermee wat die wilt.

Soms lukt het om winst te pakken soms pak je verlies.

Liefhebbers onder elkaar wil niet zeggen dat er geen winst of verlies gemaakt mag worden.
Gunnen heeft ook niet altijd iets met prijs te maken. Kennelijk denkt men dat.

Nogmaals je besluit zelf om te verkopen. Niemand dwingt je. Reflextie is goed. Maar dan wel op de juiste plek. Heb je een rotgevoel? Dat is k*t, maar dan zou je daar bijvoorbeeld aan kunnen werken.

Het is net de grote mensen wereld :sunglasses::wink:

3 likes

Waarom? Andere condities zijn voor jou niet van toepassing?

1 like

Als er leuke aanbiedingen staan in het blauwe dan zie ik ze meestal voor een paar meier meer op de bekende verkoopkanalen rond dit forum eindigen. Verkopen van en aan liefhebbers is hier al een poosje voorbij.

4 likes

Ok

Ok.

Ben toch benieuwd naar jouw andere voorwaarden in geval van verkoop.
Je plaatst een advertentie.
Er volgt een reactie van een voor jou verder onbekend HF lid en de verkoopprijs wordt vastgesteld, onder voorwaarden?

Welke zijn die voorwaarden als ik vragen mag.
Oprechte nieuwsgierigheid want dit is mij onbekend.
Kan eigenlijk niets bedenken.
Huidskleur? Haarkleur? Merk jas bij overdracht? Schoenen? OV of met de auto?
Koffie of thee?
Hoe gaat zo iets?
Uitsluitend betalen per bank oid kan ik me voorstellen, maar verder….?

Je spreekt een prijs en betaalwijze af.
Je gaat naar de plaats van overdracht op de afgesproken tijd, en dan?
Wat zijn voor jou valide gronden/geschonden voorwaarden om de koop alsnog te ontbinden?
Ben echt zó benieuwd nu!

Je maakt het nodeloos ingewikkeld.

Voorbeeldje:

Als iemand 5 voor twaalf aan het muggenziften gaat over bijvoorbeeld een krasje of dat die toch minder mooi is als gedacht of een gebruikte leren band etc, verkoop ik bijvoorbeeld niet.

Ben ik zo klaar mee. Bedank en vertrek.

Allemaal hypothetisch hè. Want we kopen en verkopen natuurlijk altijd met een pistool tegen ons hoofd :joy:

Dus John, wees gewaarschuwd als we ooit een deal gaan doen. Kijken mag, maar niet afkraken wat je van plan was te gaan kopen. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Zo. Dat gezegd hebbende: ik ga weer aan de gang.

:heart::yellow_heart::green_heart:

2 likes

Tegen elkaar opbieden doe je maar op Marktplaats.
Zo denk ik er over.

1 like

Maar dan laat de koper toch weten het horloge niet te willen?
Of wil hij het horloge dan nog steeds maar niet meer voor de afgesproken prijs?
Dat zou ik, net als jij, ook niet doen.
Het is ja of nee voor de afgesproken prijs. Punt.

Moet nu denken aan mijn eerste betrekking als verkoper.
Dan kwam er een klant naar de floormanager met een opmerking over een product. (Meubels)
Krasje gevonden en of er iets aan de prijs gedaan kan worden.
De man ontstak dan in woede en antwoordde steevast ‘Maar dan wil je ‘m toch niet?’ ‘Die kast is toch niet meer goed?’ ‘Met een lagere prijs zit er nog steeds een krasje toch?’
:joy: