Ik zit nog eens goed na te denken over de nieuwe Tudor Black Bay Pro, niet zozeer omdat ik er een wil aanschaffen, maar meer omdat ik nadenk over wat Tudor probeert met dit model.
Is het niet een verkapte poging om te kijken hoe een dikkere/kleinere GMT ontvangen wordt? De stap naar een 39MM Tudor GMT met blauw/rode bezel lijkt me nu erg dichtbij? Ik meende dat het grootste hekelpunt bij de GMT de diameter en de dikte was (even los van de date-issue).
Lijkt me niet dat ze dit nodig hebben om een BB58 GMT te maken als ze dat zouden willen?
Ik neem aan dat ze vantevoren wel hebben onderzocht hoe het waarschijnlijk ontvangen zou worden? En daarbuiten zijn het twee hele verschillende horloges van wat mij betreft.
De dikte van de Pro is volgens mij hetzelfde als die van de BB GMT? Het datum probleem is opgelost in latere versies en wordt voor bestaande probleemgevallen gratis verholpen.
Enige mogelijk valide punt zou het formaat kunnen zijn. Maar zelfs op mijn 17/17.5 pols vind ik hem fors, maar te doen.
Ik denk dat een BB58 GMT het goed zou doen. Maar of er een relatie is met de Pro (en of die er gaat komen) betwijfel ik.
39mm GMT’s worden hier goed ontvangen als ze maar onder de 12mm dikte blijven.
Toch één van de redenen dat ik niet naar Tudor kijk in dit opzicht. Er is weinig mis met de pricing voor wat het is, maar toch vind ik het raar om bijna 4000 ballen uit te geven aan een horloge wat zo dik is dat ik vermoed dat ze gewoon een GMT module bovenop een basis-uurwerk wat toch al niet dun was hebben geklapt.
Dan Nomos. Die ontwikkelen een Welttimer met eigen uurwerk die onder de 11mm blijft, zelfs. Toegegeven hij is duurder, maar ik vind dat Tudor hier iets beters neer had kunnen (en moeten) zetten.
Wat jammer is, want ik vind ze absoluut niet lelijk, en Tudor niet onsympathiek.