Ik heb een tijdje geleden een Tauchmeister met een miyota 8215 uurwerk gekocht.
Horloge is ok (voor de prijs niet slecht maar ook niet echt supermooi).
Ik had hem gekocht om es te kijken wat het is en omdat de miyota uurwerken toch niet slecht staan aangeschreven.
Ik vind echter dat het uurwerk nogal hakkelt. Soms slaat de secondenwijzer een paar seconden over, dus dat die in een stap 3 of 4 seconden neemt. Ik heb ook gemerkt dat de secondenwijzer soms juist een paar seconden niks doet.
Na een paar weken dragen staat de klok ook altijd een minuut of 5 voor. Is dit normaal gedrag voor zoān uurwerk??
Ik heb ook een seiko sportura kinetic en die loopt al jaren supermooi op tijd. zelfs als ik hem een week ofzo niet gedragen heb loopt ie nog mooi.
Alvast bedankt!
Miyota 8215 heeft een indirect aangedreven secondenwijzer, dit vooroorzaakt het gedrag van de wijzer. Is dus normaal, maar heeft verder geen nadelig effect. Miyota geeft aan ā-30 to +45 seconds accuracy per 24 hoursā, dus als die naar een paar weken 5 minuten voor loopt, is dat ook normaal. Gewoon wat vaker bij zetten
De uitleg klopt inderdaad, maar ik heb een Citizen met hetzelfde 8215 uurwerk die dat zeker niet doet (en mān vader heeft er 3 die alle ook niet dat gedrag vertonen), dus het moet wel goed kunnen.
In mijn optiek zou er in jouw geval iets mis kunnen zijn met dat veertje wat druk op de secondenas uitoefent. Tenzij het misschien komt van een āzwareā secondenwijzer (met zoān bolletje op het eind), dat is een extra belasting op dat veertje. De Citizenās hier hebben allemaal een bescheiden naaldje als wijzer.
hmmmā¦het artikel legt het wel goed uit. Het maakt een boel duidelijk!
Hartstikke bedankt daarvoor!
Ik vind het er gewoon heel goedkoop uitzien dat gehakkelā¦het geeft me het gevoel
van een goedkoop horloge.
Het is hetzelfde als een auto waarvan de wielen uitgebalanceerd moeten worden ofzo. Je komt wel van a naar b maar het rijdt gewoon klote
Ik heb wel eens begrepen dat de veerafstelling van deze veer erg kritisch is.
Ook de SeaGull ST16 heeft een indirekt aangedreven seconde. De plaatsing is dusdanig dat de autowinder module er af moet om er bij te kunnen. Hier zie je ook het afstel schroefje van de veer:
Maar bijvoorbeeld ook een Unitas met centrale seconde heeft zoān veertje, direct bereikbaar:
Normaal moet dat verende plaatje correct afgesteld zijn (dient o.a. om de seconden-as omhoog te houden en het juist ingrijpen op het seconden-tussenrad te verzekerenā¦).
Indien het wat verbogen is kan dit uiteraard gecorrigeerd worden door een horlogemaker, maar het mag ook niet teveel frictie geven, anders wordt de loop van het horloge beĆÆnvloed.
Zelf heb ik ook een aantal 8215ās waarbij het āhakkelenā zich vrijwel nooit voordoet.
Zal meer te maken hebben met de toleranties van de tandwielen, denk ik ⦠, vooral als ie het zo frequent doetā¦
Ook hier kan uitwisselen van de bewuste onderdeeltjes misschien een oplossing zijnā¦
Ik heb onlangs gelezen dat bepaalde chinese uurwerkbouwers soms hun (goedkoopste) uurwerken helemaal niet smeren.
[quote]On another subject broached here, oiling, or lack of, I have been thinking. A well made movement, sent out from the factory bone dry will probably last 10 to 15 years of constant use before wear will disable it. But, not oiling reduces the likelihood of over-oiling problems which would usually lead to returns.
So, by purposely neglecting to oil the movements is a wise business choice, as these movements are not intended to be heirlooms and passed from generation to generation, but neat little fashion accessories (that tell time) and are replaced when the owner becomes bored with it, or something else catches their eye.[/quote]