Miyota 9039 wisselvallig

Is dit nou zo extreem? Ikzelf zou het niet merken denk ik.

1 like

Gast. Het was evident een geintje.

Hangt er toch vanaf wat ze er mee deden in die paar jaar.

Ik heb hier wel iets voor over gelezen met betrekking tot de 6R uurwerken van Seiko. Die hebben dat probleem ook. Dit maakt het ook lastig om de uurwerken af te regelen. Ik heb ook een aantal Seiko’s (gehad) en daarbij herken ik dit probleem ook

1 like

Joh!

1 like

Zo flauw en simpele reactie :upside_down_face:

Ik weet dat het allemaal heel gevoelig is!
Sorry daarvoor.
Maar dacht dat 3 nog wel meevalt in deze prijsklasse.
Maar als dat al teveel is wat is de meerwaarde van Rolex dan ?
Alleen maar lof hier natuurlijk.

Nja,

Positionele variatie heb je eigenlijk in alle uurwerken. Zo had ik ooit een Unitas die enorm grote positionele variatie kende, omdat hij gereguleerd was op kroon-naar-beneden-dragen aan de linkerpols, terwijl ik rechts draag en de kroon dus het vaakst omhoog staat.

Seiko 6R uurwerken hebben met name problemen gehad (de 6R3x, om specifieker te zijn) met lage amplitudes, en af en toe ook hoge beat errors. Dat kon voorkomen terwijl ze strak liepen, dat kon voorkomen terwijl ze wild liepen. Aangezien Seiko geen nauwkeurige beloftes doet bij uitlevering, kun je er vanuit gaan dat die uurwerken niet gereguleerd waren, af fabriek.

Als je amplitude of BE problemen had moest het uurwerk vervangen worden, maar als je gewoon wilde reguleren dan kon iedere mafkees met een timegrapher en een tandestoker dat doen. Ook de 6R3x is redelijk strak te krijgen, die zijn zeker niet moeilijker te reguleren dan een Unitas of old skool ETA 28xx.

In principe kun je 'm open maken en met een houten tandenstoker het palletje bij de balans een klein stukje naar de min schuiven. Wees voorzichtig, want ik vind +3 tot +15 veel, veel beter van -2, zeg maar.

Hoe je reguleert voor alle posities? Tja. Ik zou 'm naar een horlogemaker brengen als het me stoorde, maar +3 - +15 is gewoon dikke prima voor een 9039.

Je zou kunnen zeggen dat de Traska Commuter een OP hommage is. Geen directe kloon, mind you, maar zeer zeker geïnspireerd op de OP.

Daarmee beantwoordde Traska die vraag al voor je. De meerwaarde van Rolex is dat het een Rolex is. Zelf houd ik er niet zo van, ik vind dat een Cartier de meerwaarde biedt dat het een Cartier is, en bovendien dat het juist geen Rolex is. :slight_smile: Dat is dus allemaal subjectief.

2 likes

Weet ik niet. Ik heb er vooral ervaring mee met de goedkopere Seiko uurwerken. Met mijn Sla023, Tudor en Rolexen heb ik dat eigenlijk niet.

1 like

IMG_3186

O nee, toch niet. Jij hebt mijn horloges gehad dus jij zal het weten.

Heb zelf een Commuter 36, met een 9019 (identiek aan 9039 maar met date).

Ik ervaar niet wat jij tegenkomt.

Heb wel eens een uitschieter gezien dat ie ineens een dag +16 heeft gelopen, maar dat is in de 70 dagen dat ik hem gedragen heb misschien 1 of 2 keer voorgekomen.

Over lange periode loopt die van mij rond de +8-9s/24u. In het begin deed ie eerder +10, nu lijkt dat wat gezakt.

Mijn buikgevoel is dat ie anders loopt op kantoordagen vs thuiswerkdagen vs weekenddagen. Iets met positionele variantie denk ik in hoe m’n pols gemiddeld ligt/hangt tussen bureau/wandelen/auto - dial up, 6-up, etc.

Hier kan je drie langere “draagsessies” vinden waar ik de nauwkeurigheid bijhield van bijhield: Google Sheets

Het enige wat ik kan bedenken is dat ik misschien wat minder bewogen de laatste dagen. Zal het eens in de gaten houden.

Vandaar dat Rolex calibertje 3230 afregelt in vijf posities?

Al regelen ze het af in 20 posities. Mijn ervaring is dat mijn Datejust, no matter what, zes dagen in de plus loopt. Mijn Explorer loopt -1 seconden in de 10 dagen en mijn Sla023 ook zes seconden per dag in de plus.

Die goedkopere Seiko’s, zelfs als ik ze weg leg, is geen pijl op te trekken wat ze doen.

Volgend mij snap jij de discussie niet helemaal…
Het ging namelijk over positionele variatie. :joy:

Misschien moet je anders nog even lezen:

Ik las dit en daar reageerde je op…

Alle posities door elkaar heffen de positionele afwijkingen op maar de fabrikanten regelen daarom per positie zo nauwkeurig mogelijk af zodat de gezamenlijke nauwkeurigheid zo groot mogelijk wordt.
Wil niet zeggen dat er per positie geen variaties zijn, behalve bij jouw horloges dan ook al bekijk je kennelijk alleen de nauwkeurigheid van alle posities door elkaar… :wink:

The Standard Positions for Adjustment:

1. Dial Up (DU) – The watch lying flat with the dial facing upward.

2. Dial Down (DD) – The watch lying flat with the dial facing downward.

3. Crown Down (CD) – The watch in a vertical position with the crown facing downward.

4. Crown Left (CL) – The watch in a vertical position with the crown facing left (9 o’clock position).

5. Crown Right (CR) – The watch in a vertical position with the crown facing right (3 o’clock position).

6. Crown Up (CU) – The watch in a vertical position with the crown facing upward (often the 12 o’clock position).

1 like

Snap ik. Misschien had ik hem iets anders moeten beschrijven. Met eigenlijk niet, bedoelde ik nauwelijks. Ongetwijfeld als ik ze op een timegrapher leg, dan ga je duidelijk verschillen zien, maar in het dagelijks gebruik merk ik er amper wat van. Mijn punt was dat wat ik ook met de goedkopere Seiko’s deed, dat er eigenlijk geen pijl op te trekken viel.

1 like

Peil. Nou deed je het weer. Taalnazi eventjes. Verder - you do make a lot of sense. :wink:

Ik zou mijn vingers er ook niet aan branden trouwens; had er onlangs nog eentje hier, een Lorier GMT met een Miyota - all over the place. Maar alles wel in de plus. Probleem was een beschadigde bezel en glas en heb die (Lorier-provided; top-service van ze) vervangen; maar verder - het is soms gewoon wat het is.

1 like