Miyota 9039 wisselvallig

In mijn Traska Commuter 34 zit een miyota 9039 die is afgeregeld door Traska. Het horloge loopt in principe binnen de opgegeven specificaties, maar is extreem wisselvallig. Het ene moment loopt hij een paar dagen +15, dan weer +3. Er is weinig verschil in externe omstandigheden en ik draag het horloge elke dag.

Herkennen jullie dit? Weet iemand of er iets aan te doen is en hoe makkelijk dat is?

5 likes

Een Rolex kopen!

1 like

Want dan gaat zijn horloge beter lopen? Wat is daar het causale verband van?

11 likes

Constructieve bijdrage wel, dit.

3 likes

Er wordt een normale vraag gesteld, en weer eens een dom antwoord gegeven.

12 likes

Afstellen mits goed gebeurt is in 5 standen over meerdere dagen, dus als je heel de dag achter het buro zit dan kun je wel zoiets verwachten imho

1 like

In mijn Smiths Commando prs-47 zit hetzelfde uurwerk en herken je verhaal.

Ik volg deze even.

Laten bijregelen is trouwens niet zo moeilijk denk ik.

Edit: het rotorgeluid bij dit uurwerk is ook wat aan de luidruchtige kant…

Daar staan Miyota-uurwerken ook wel een beetje om bekend, omdat ze slechts in één richting opwinden en in de andere richting vrij roteren.

@Clem heb je een idee of het uurwerk in één bepaalde houding meer afwijkt dan in een andere?

1 like

Klopt. Overigens is het ni zo stoorbaar waardoor ik hem minder aandoe maar wel het vermelden waard.

Nee, de verschillen doen zich voor in elke positie.

1 like

SuperDom

Heb je dat aan een timegrapher gemeten of is dat giswerk?

1 like

Ik zou het namelijk wel op positionele verschillen gooien, de variatie in accuratesse.

De opwind-richting die @Phodebimos noemt heeft geen enkel effect op accuratesse, dat is gewoon het ontbreken van de Magic Lever of het Pellaton systeem.

1 like

Is gemeten. Verschillende dagen, verschillende waarden, zelfde draag patroon.

Nee, die huidige uurwerken hebben zelden een probleem… :roll_eyes:. En dat voor 20X het aanschaf bedrag van de Traska.

Zinnig antwoord ook.

Las van de week hier een topic over een Rolex die binnen een paar jaar al niet binnen spec loopt. Niet echt goed spul denk ik dan.

Wat is precies niet goed lopen binnen de specs?

Weet het niet meer exact, maar ver buiten COSC spec.

Waarom? Het is een massaproduct er kan altijd iets mis gaan, fouten worden nu eenmaal gemaakt.
Hoe worden ze opgelost is dan natuurlijk wel belangrijk.

Maar stel ik koop een horloge en dat geeft een probleem kort na aankoop. Dat wordt netjes opgelost en vervolgens draag ik het horloge jarenlang zorgeloos.

Is het dan niet echt goed spul?

Het is relatief. Als het horloge achter loopt is dat voor mij een no go. Maar als het enkele seconden per dag voorloopt heb ik daar minder problemen mee. Na verloop van tijd kan het wat minder gaan voorlopen en toch nog in de plus blijven. Maar als het horloge superstrak wordt afgeregeld (+1 of 2) is de kans ook weer groter dat hij eerder in de min komt.

2 likes