MKII Blackwater

Een bekend model voor velen: het horloge dat nooit gedragen is door iemand, nooit…

Cryptische zin, dat verdient een uitleg.
Begin jaren '70 maakte Benrus een aantal ‘steriele’ horloges, zonder kenmerken. De horloges werden uitgedeeld aan CIA-agenten en andere ‘niet-bestaande’ troepen in Zuid Oost Azië. Het is wel duidelijk waarom deze mensen van ‘clubje stiekem’ een onopvallend horloge kregen…

Een tweede serie werd Type I Class A genoemd. Met een paar merktekens op het deksel.
Genoemde horloges zijn momenteel veel geld waard: op MWR stond er eentje te koop voor $2000 en hij verwisselde van eigenaar in minuten!

Veel fabrikanten hebben het horloge in hun collectie opgenomen. Als handopwinder, quartz of automaat. ADANAC (omgekeerde van Canada), Eddie Platt’s Precista en Bill Yao met zijn Blackwater zijn de bekendste fabrikanten

En om dit laatste horloge gaat het. Bill Yao bood het horloge met een ETA 2824 onder de naam Blackwater aan. Op dat moment wist hij nog niet hoe goed hij de naam had gekozen. Ongeveer een jaar later kwamen de eerste verhalen uit Irak over een stiekem clubje huurlingen met de naam Blackwater naar boven…
Of de verkoop er onder leed, weet ik niet. Wel is bekend dat Bill al snel een verbeterde (lees: vooral duurdere) versie uitbracht onder de naam Paradive).

Ik vind Bill een horloge-artiest die voor relatief weinig geld horloges bouwt. En en Blackwater ontbrak nog aan de verzameling. Tot vandaag! Ik heb 'm gevonden in Singapore. Of beter: hij vond mij. Ik had een WTB geplaatst op diverse fora en ik kreeg een mailtje van iemand uit Singapore. Wel, de rest is geschiedenis.

Op de 22e verstuurd vanuit Singapore met FedEx, vanmorgen -een dag eerder dan gedacht- in huis. FedEx schiet de BTW voor; later deze week krijg ik een rekening voor de BTW.

Menno

Hier wat foto’s! Bandje leek me wel passend: een US military strap, 20mm.

Mooi en duidelijk verhaal Menno!(tu)
Van harte gefeliciteerd en veel plezier ermee!
Gaat vast lukken;)

Met dank voor het verhaal, dat wordt even google-en!

Veel plezier ermee, ziet er top uit!

Mooi horloge Menno, veel plezier ervan…

Strak klokje… :slight_smile:

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

Mooie, stoere klok(tu)

Vooral dat merkje onder de ‘6’ uur marker is erg leuk gevonden :slight_smile:

XXoF Schreef:

Mooie, stoere klok(tu)

Vooral dat merkje onder de ‘6’ uur marker is erg
leuk gevonden :slight_smile:

Dat het MKII logo eronder staat, had ik pas door toen ik het horloge uit de doos gehaald had en met een horlogemakers-loep bestudeerd had! Zo, aan de pols, zie je er helemaal niets van!

Menno

Gefeliciteerd Menno! Maar is dit nu een automaat, quartz of…?
Veel plezier ermee.

malus65 Schreef:

Gefeliciteerd Menno! Maar is dit nu een automaat,
quartz of…?
Veel plezier ermee.

Deze heeft een ETA 2824 automaat en na 5 uur om de pols nog geen seconde voor of achter.

Menno

Is en blijft mooi (tu)

… net als het verhaal erbij :~

Strakke klok, met een mooi verhaal (tu)

Na ruim 28 uur dragen (6 uur op een tafeltje vannacht) loopt het horloge 3 sec. voor. Dat is ruim binnen de marge.

Mijn vrouw merkte op dat het horloge vraagt om een gekleurde band en geen khakiband. Na wat experimenteren tot de volgende combi gekomen: een donkerblauwe nato.

Menno

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.