Mm300 🆚 14060m

Gaaf duo! Ik vind het vooral leuk om die sub op zo’n tropic strap te zien. Mooi dun, soepel, dragen heerlijk en draagt bij aan de vintage vibe. Mijns inziens veel vetter dan een rubberB, Everest of hoe die geintegreerde dingen allemaal heten.

De mm300 lijkt in elk opzicht hoger, maar mij valt vooral het verschil in bezelhoogte op. Daar win je geen waterdichtheid mee en kan daarom prima een millimeter (op z’n minst) worden gewonnen als ik zo kijk. De sub bewijst dat dit niet ten koste hoeft te gaan van de grip of het gebruiksgemak.

2 likes

Een mm300 is een prachtig toolwatch, de sub is tegenwoordig een dresswatch, ik heb beide, zijn beide toppers.:+1:

1 like

Ja, alleen nog niet in het echt gezien, dus tot die tijd blijft de 5-digit de favoriet.

Beide niet mijn smaak al erken ik zeker hun kwaliteiten, maar door je verhaal heb ik toch enthousiast door gelezen :+1:

1 like

Hierover een Off Topic vraag aan de experts:
Tot wanneer paste Rolex deze bevels toe op 5 digit Submariners?

Van de 5-digit subs die ik heb (gehad):

  • Een 16610LN uit 2005 met mooie bevels (gepolijst)
  • Een 14060M uit 2008 zonder bevels (ongepolijst)
  • Een 14060M uit 2010 zonder bevels (ongepolijst)

Ik zie oudere Subs regelmatig met die mooie bevels, maar kan niet vinden wanneer Rolex hiermee gestopt is (en ja 6 digit hebben sws nooit bevels).

On Topic: beide erg mooie horloges :+1:t2::grinning:

1 like

:sweat_smile: Echt een heel leuk topic… Twee super kekke “vergelijkbare” horloges :sunglasses: Geniet er van :smiley:

1 like

Bedankt voor het compliment! Ik ben zelf ook wel benieuwd naar het bevel vraagstuk. Ik dacht namelijk altijd dat iedere 5 digit case deze heeft.

Op diverse fora heb ik wel vernomen dat de afwerking van de bevels wel eens kan verschillen, al is dat ook vaak afhankelijk vanuit welke RSC er optisch onderhoud gepleegd is aan de kasten.

Non polished weet ik het echter niet. Zijn er überhaupt meerdere fabrieken? Mocht dat wel zo zijn kan ik mij wel voorstellen dat de marges vroeger misschien wat minder accuraat waren tussen machines. Vandaag de dag zal dat ongetwijfeld niet kunnen gezien de kwaliteitsstandaard die men heeft.

Heb je foto’s van je unpolished 14060M’s?
Ik moet wel toegeven dat de bevels op mijn foto’s ook wel erg goed opvallen omdat het licht er mooi op weerkaatst, en ik de nadruk erop leg met de hoek van de foto’s. Eenmaal op de pols valt het vrijwel niet op!

1 like

De chamfers verdwenen pas echt bij de 6-digit. Wat mij wel al is opgevallen is dat bij ongepolijste jonge 5-digit modellen (rond 2006-2010 de chamfers opvallend kleiner en minder goed zichtbaar zijn dan bij oudere.

3 likes

Ze wisten ongetwijfeld al hoe de 6 digit eruit zou komen te zien. Alles voor die smooth transition. Vooruitzien is heersen toch, of zoiets.

2 likes

Het is erg lastig te zien op de foto, maar de randjes zijn net zo scherp als bij een 6 digit

Deze uit 2010

En deze uit 2008

4 likes

Allebei mooie horloges hoor. Maar waarom is die Seiko drie keer zo dik als de Rolex, terwijl ze dezelfde depth rating hebben?

1 like

Beide mooi Marinus! Maar de Rolex is en blijft de winnaar. Draagbaarder, subtieler.
Kijk je naar bang for buck dan zal de MM300 ongetwijfeld winnen.

1 like

100% mee eens. Waarom zien we dit niet vaker?

3 likes

Ja, totdat je de MM300 op een timegrapher legt en er doodleuk +29 uitkomt… daar mag Seiko echt wel een stapje zetten! :face_with_raised_eyebrow:

1 like

Ja! Goede vraag… Ik vind het een fantastische combo. Ik wil niet weer met foto’s strooien, maar doe het lekker toch.

Ik heb deze verhalen inderdaad ook vernomen… een accuratesse van -10 / +15 seconden per dag is niet best voor een dergelijk horloge, dat moet ik toegeven. Gelukkig is die van mij fantastisch afgeregeld (of met geluk). Loopt +1 per dag!

3 likes

Goede vraag… Prijs is ook /3, al zal dat er wel niet mee te maken hebben.

Het uurwerk van de Submariner is 6mm dik.
Het 8L35 uurwerk van Seiko is 5,3mm dik.

Aan de dikte van het uurwerk ligt het dus niet. Wat wel opvalt, als je alle modellen opzoekt met een 8L35 uurwerk, is niet één horloge dunner dan 13mm. We kunnen het uurwerk uitsluiten dan, over de dikte van kasten/glaasjes en bezels icm functie eisen heb ik zo snel niks kunnen vinden.

2 likes

Die staat mooi met de tropic strap.
Vind de tropic toch wel 1 van de mooiste en veelzijdigste bandjes, past op veel modellen. Heb er zelf verschillende, gaat zowel op mijn Seiko 6105, Tudor BB36 en de MkII Nassau als andere horloges.

Goede info! Thanks. Maakt het voor mij des te absurder dat die zo dik is. Misschien esthetisch zodat het nog meer een professionele duiker uitstraalt? Voor mij werkt het niet. Ik vind het ‘too much’.

Die Sub daarentegen met zijn slanke profiel… :heart_eyes:

P.S. Wat voor bandje is dat eigelijk op de Sub? :smiley:

kwijl… :drooling_face: :woozy_face:

1 like

Dat is een vintage style Tropic strap.

1 like