Ik heb gisteren het horloge van m’n opa in het bezit gekregen.Het is een Endura van minstens 35 jaar oud, automatisch en liep weer als een tierelier toen ik hem opwond.
Ik heb 2 vragen die misschien beantwoord kunnen worden door een liefhebber.Nml.:
1 : op de wijzerplaat staat automatic 25 jewels incabloc. Wat betekend dit?
2: In het glas zit een ster en de datum aanduiding werkt niet meer. Dit zou ik graag laten repareren als het horloge dat nog waard is. Als ik dat wil laten doen kan ik daarmee naar een gewone (goede) juwelier of toch beter een ouderwetse horlogemaker zoeken?
Alvast bedankt voor uw reaktie(s)
Miranda
Hallo opa’sklokje, welkom op dit forum!
De antwoorden:
@1:
Automatic: de veer van het uurwerk wordt opgewonden door de bewegingen van de pols.
25 jewels: er zitten 25 lagersteentjes in van syntetische robijnen.
Incablock: een soort schokbeveiliging voor de balans, het meest kwetsbare onderdeel van een mechanisch horloge.
Met google, wiki en de zoekfunctie van dit forum kan je ook een heleboel antwoorden vinden;)
@2:
Zoek een ouderwetse horlogemaker op.
Dit is een Endura met een automatisch uurwerk,en wind zich zelf op door polsbeweging(zit een rotor in die verbonden is aan een tandwieltrein,die weer verbonden is aan de hoofdveer)
Die 25 jewels wil zeggen dat er 25 lagerstenen in het uurwerk verwerkt zijn die op de assen van de belangrijkste tandwielen staan om slijtage te verminderen
Incabloc is een systeem om de balans te beschermen tegen heftige schokken (soort van schokdemper),en te vinden op de middenas van het wieltje wat heen en weer schommelt.
De datum is redelijk makkelijk te verhelpen door een horlogemaker,zo ook het glaasje
Ik denk dat je met 50-60 euro klaar bent
als je een gehele servicebeurt wilt uitvoeren inc de reps dan zal het rond de 150 euro zijn.
niet naar de juwelier er mee maar direct naar een ouwewetse horlogemaker.
oops Tom je was me weer voor.
astonmartin Schreef:
oops Tom je was me weer voor.
't Is geen wedstrijdje hoor:D Ik zag het toevallig. En antwoord van meerdere forumleden is altijd goed! Zo vullen we elkaar aan(tu)
Heel erg bedankt voor de info. moet zeggen dat jullie een erg leuk forum hebben.Ben hier toevallig beland maar ga ga deze site vast vaker bezoeken.
Miranda
OOO ja, vergeten te vragen. Iemand nog een adres van een goede horlogemaker in prov. Groningen??