M'n Wittnauer is binnen!

Ja, afgelopen maandag in Engeland op de bus en vanmiddag rond het middaguur door TNT netjes thuisbezorgd: een Wittnauer Chronograph Professional.

Deze Wittnauer heeft een Landeron handopwind uurwerk en het is een flyback chrono. Op de minutenplaat zit een aftelschaal van 5 naar 0 min. (Op de foto niet goed zichtbaar; de minutenwijzer zit er net boven). Deze schaalverdeling is paars, net als de lunette. Van de lunette mist de ‘cyclops’, maar gezien de leeftijd van het horloge en de verdere staat, vind ik dat geen bezwaar.

Over Wittnauer: A. (Albert?) Wittnauer was een Zwitser die in de 19e eeuw naar de VS. vertrok om daar zijn geluk te beproeven als uurwerkmaker, horlogeverkoper en -importeur. Dat lukte behoorlijk goed.
Zijn merk (Wittnauer) was aan het begin van de 20e eeuw al bekend. Zijn horloges werden veelal gebruikt door luchtvaartpioniers. Amelia Erhart was een van zijn klanten. De Wittnauer All Proof was een favoriet horloge van Amerikaanse GI’s, zoals later de Seiko 6105 dat was bij Amerikanen in Vietnam.

Vaak wordt Wittnauer genoemd in combinatie met Longines; Wittnauer importeerde Longines in de VS. Eigenlijk haalde Wittnauer dezelfde truc uit als Tornek met de Blancpain FF die in de VS als Tornek Rayville werd verkocht.

Deze Chrono is uit de jaren '60. De staat is prima. Geen krassen op de kast, glas en achterkant. De lumen is mosterd-kleurig geworden. Het enige dat ontbreekt is, zoals gezegd, de driehoekige ‘cyclops’.

Enfin, hieronder een foto.

Menno

22 likes

In een woord, prachtig!!!
Veel plezier ermee gewenst.

mvg, Frans

Je weet hoe het met Amalia Erhart is afgelopen?

Wow! Wow! Wow!

Lollipop wijzer rules!!!

(tu) (tu) (tu)

gr. Roel

1 like

::o super!!

Dit vind ik nou helemaal te gek! (tu)(tu)(tu)
Gefeliciteerd met zoveel moois!

Da’s een hele mooie.(tu)

Prachtig Menno! Echt weer een top aanwinst! Nu nog een andere band erop en dan is ie klaar.

Geniet ervan!

Eddy C. Schreef:

Prachtig Menno! Echt weer een top aanwinst! Nu nog
een andere band erop en dan is ie klaar.

Geniet ervan!

Ja, dat van die band ben ik met je eens! Ik ben vanmiddag al aan het experimenteren geweest, maar ik heb niks op voorraad wat me aanstaat. Ik heb al gedacht aan een mesh, maar ik laat me graag adviseren!

Menno

Echt prachtig, Gefeliciteerd.

Groetjes

Prachtigggggg!

Dat is een fraaie aanwinst(tu) Gefeliciteerd!

Een mesh zou wel staan, denk ik.

Ik vind hem prachtig (tu)

Supervet. Erg mooi horloge. Lijkt ook wel wat op mijn Ex-Nivada Sea Diver chrono

Bedoel je deze? Voorals de lugvorm komt behoorlijk overeen. De Wittnauer is ongeveer 2mm groter.

Menno

Die van mij zag er iets anders uit. Zal ff een fototje zoeken

Deze dus. Ik had hem ook met Croton erop, Amerikaanse naam voor Nivada. Uurwerk was geloof ik een Venus 170

Ik vind er helemaal niks aan. neeeeeeeeeeeeee echt niet!!!(kijkt ondertussen naar iets wat er op lijkt,want stiekum vind hij hem toch prachtig)

`Mooi ding!

6 jaar later…

2 likes