Mod Casio SPF-60D

Een tijdje geleden kocht ik via MP een Casio Sea Pathfinder; de SPF-60D.
Helaas bleek het horloge bij aankomst van binnen geheel verwoest door water. Een kapotte pakking was hiervan zo goed als zeker de oorzaak. (Veroorzaakt bij een batterijwissel door een ‘officiele Casio dealer’???)

Jammer natuurlijk. Gelukkig was de verkoper wel zo coulant om mij het aankoopbedrag terug te storten (ik had hem als een werkend horloge ‘met lege batterij’ gekocht).

En dan ligt het er maar…

Uiteindelijk besloten toch maar een compleet nieuw binnenwerk voor dit klokje aan te schaffen. En een nieuwe pakking natuurlijk.

Na de hele handel (inclusief een nieuwe sensor, die bleek ook niet meer te werken) gemonteerd te hebben, heb ik het horloge meteen vol laten lopen met siliconenolie (hydro mod). Ik wil dit klokje namelijk gaan gebruiken met duiken (er zitten hiervoor leuke functies op) en de wr is officieel maar 10 bar, vandaag dat een hydro-mod me wel zo veilig leek. Bovendien had ik inmiddels begrepen dat dat met ana-digi’s ook werkt.

Helaas bleek het analoge deel van het horloge na de mod toch niet meer goed te werken; de rest deed het wel weer prima. De wijzers bleven zo goed als stil staan door de olie. (Ik begreep later dat Casio verschillende systemen heeft voor analoge aanduiding bij quartz-horloges en dat het bij bepaalde uurwerken wel gaat en bij anderen niet.)

Wat nu te doen?

Uiteindelijk besloten de zaak toch maar weer uit elkaar te halen. Die stilstaande wijzers zijn alleen maar lastig in je beeld.

Aanvankelijk wilde ik de wijzers verwijderen en de motor uitschakelen. Dit laatste om stroom te besparen. Hiervoor moet echter het hele werkje uit elkaar en hoewel ik kon oefenen op het kapotte werkje dat ik nog had, heb ik er bij het nieuwe werkje toch maar weer van af gezien. Het zou wel lukken, maar ook een heel gedoe zijn. Zeker omdat de hele zaak inmiddels onder de olie zat.

Uiteindelijk heb ik alleen de wijzers weggehaald en de binnenring waarop de wijzers hun aanduiding deden.

Het resultaat is een digitaal horloge met ‘een wat vreemde middenstip’.
Het extra stroomverbruik valt waarschijnlijk wel mee, omdat de motor pulsjes krijgt (en daarop dus niet lekker draait), maar niet, tegen een hogere weerstand in, door de batterij wordt voortgesleept.

Het resultaat is dus een digi-duikhorloge, gevuld met olie.

Ik hoop hier binnenkort het water eens mee in te kunnen.

zie de foto voor het resultaat. Over of het mooi is zullen de meningen waarschijnlijk uiteen lopen (in het gunstigste geval), maar het werkt en het is in ieder geval ‘origineel’ ;).

Vind het leuk hoe je dit horloge weer nieuw leven hebt ingeblazen. Jammer van de wijzers, maar je hebt het prima opgelost.

(tu)

(tu)Leuke oplossing.
Gr,
L.R.

Leuk en leerzaam, en natuurlijk heel uniek, je eigen LE, oplage 1 stuks, oftewel custom made!