Menigeen vindt het modden van horloges een leuke bezigheid.
En ik heb nog niet één keer gelezen dat iemand daar bezwaar tegen maakt.
Tijdens deze komkommertijd-zomerperiode dwaalden vanochtend mijn gedachten bij het zien van een aanbieding in de verkooptopic wat weg.
Een SKX007 is geen Marinemaster, maar een gemodde 007 kan wel behoorlijk op een Marinemaster lijken. Terwijl die laatste toch wel een ander kaliber horloge is. Toch??
Nou gaat het er natuurlijk om hoe je met zo’n modificatie omgaat. Maar echte ware puristen zouden hier hun afkeuring over kunnen uitspreken.
Anderen, zoals ik, hebben er geen moeite mee, vooropgesteld dat het duidelijk is dat we het over een modificatie hebben.
Ik reed tenslotte ook ooit rond in een eend met een halve mercedesneus en daarvan was overduidelijk dat het een “mod” was en geen imitatie-of-hoe-je-dat-wil -noemen.
Maar waar ligt nou de grens?
Hieronder naast elkaar een Marinemaster en een modificatie.
(fotoos gebruikt van SeyaJapan en van een medeforumlid)
Tenslotte en terzijde: Nee, dit is géén aanval op moddende medeforumleden hoor!
Met een andere secondenwijzer of datumschijf kan ik nog wel leven, hoewel ik persoonlijk voorstander ben van 100% (of iig benaderen van het) origineel en dit voor mezelf nooit zou willen.
In het aangehaalde verhaal vind ik persoonlijk de tekst Marinemaster op de dial te ver gaan. Dit is het immers niet! Je komt dan voor mijn gevoel zeer dicht bij de definitie van een nepper. Het doet me ook een beetje denken aan een ex-collega die jaren geleden de “D” en “i” van zijn Passat TDi 1,9 zelf rood had gemaakt met wat stickertjes…
De verkoper is uiteraard zeer duidelijk en helder over hoe de vork in de steel zit. Ik hoop alleen dat zijn koper dit op eenzelfde manier zal benaderen mocht hij hem ooit gaan verkopen.
Ik zag hem ook in het verkooptopic en ik had er ook een beetje raar gevoel bij.
Ik had zoiets van als ik een Marinemaster wil hebben koop ik liever de originele.
Maar er zijn 2 soorten van modden 1 waar je het horloge een ander uiterlijk geeft en 1 waar die op een andere lijkt zoals de Marinemaster.
Maar ik blijf het moeilijk vinden ben je dan aan het modden of is het dan een hommage?
Als je naar de website kijkt van Timefactors met zijn Precista modellen zijn dat nou mods of hommage`s.
Wat mij betreft is bij deze mod de grens overschreden.
Modden betekent voor mij een andere look geven aan een horloge.
Op het moment dat je het compleet op een ander type gaat laten lijken ( of zoals in dit geval de plaat en wijzers van dit model overzetten) maak je er een nepper van.
Iemand die kwaad zou willen zou dit horloge bijv kunnen proberen te slijten als een marinemaster.
Modden is niet simpel net zoals bij auto’s is het eindresultaat niet altijd mooier als het origineel ( wel anders )
Ik ben het eens met eric128, mijn idee van modden is een basis horloge een persoonlijke touch geven, wel of niet geinspireerd op een ander model of merk. Merknaam of typenaam zoals marinemaster op de wijzerplaat zetten gaat mij ook wat ver. Je zet toch ook geen mercedes ster op je suzuki swift;)
E.e.a. heeft natuurlijk ook met smaak te maken. Ik heb op dit forum al mods voorbij zien komen die ik vele malen geslaagder vond dan het orgineel.
Het blijft idd lastig… 1 groot verschil kan ik
wel zeggen, op de hommages staat iig niet de naam
van het origineel.
Ja dat klopt zo heb ik het ook altijd bekeken.
Ik was even de weg kwijt.
Zolang de naam van het origineel er niet op staat is het een hommage.
Lijkt me duidelijk nu…
Maar er zijn 2 soorten van modden 1 waar je het
horloge een ander uiterlijk geeft en 1 waar die op
een andere lijkt zoals de Marinemaster.
Maar ik blijf het moeilijk vinden ben je dan aan
het modden of is het dan een hommage?
Als je naar de website kijkt van Timefactors met
zijn Precista modellen zijn dat nou mods of
hommage`s.
Ik blijf het moeilijk vinden hoor…
Ik onderscheid sinds vandaag 3 soorten van modden. Modden om het modden (typisch Robbie), mooier/individueler maken van een klokje dmv het uitwisselen van wijzers, dials etc. Eventueel met Bill Yao onderdelen. Vind ik èrg leuk en stimuleert de creativiteit en originaliteit. Kijk ook maar eens op de site van Bob Thayer jr http://www.bobthayerjr.com/
.
Het creeëren van een hommage. Eddy Platts/Timefactors zeg maar. Maar ook Curvus bijvoorbeeld.
En sinds vandaag dus een Marine Master dial in een SKX007. Beiden lijken op het eerste gezicht erg veel op elkaar, maar juist de term “Marine Master” op de dial werkt als een VR6-badge achterop een golfje 1.4.
Ik zou nog eerder een Bill Yao “MOD-style” dial in een Marine Master doen dan dit.
Maar goed, ieder zijn keus en de verkoper is er heel eerlijk over.
Zolang de naam van het origineel er niet op staat
is het een hommage.
Lijkt me duidelijk nu…
Mij niet. ik vind zo’n oranje Alpha nou niet echt een hommage aan een Omega Planet Ocean. Met een hommage probeer je toch ook zeker de kwaliteit van het origineel tot op zekere hoogte te handhaven of zelfs te overtreffen. Qua waterdichtheid, nauwkeurigheid, robuustheid…
Zolang de naam van het origineel er niet op
staat
is het een hommage.
Lijkt me duidelijk nu…
Mij niet. ik vind zo’n oranje Alpha nou niet echt
een hommage aan een Omega Planet Ocean. Met een
hommage probeer je toch ook zeker de kwaliteit van
het origineel tot op zekere hoogte te handhaven of
zelfs te overtreffen. Qua waterdichtheid,
nauwkeurigheid, robuustheid…
Het ging mij hier om de horloges van Timefactors van Eddie Plats de Precistas.
Dus niet de Alpha`s.
Ik vind een Alpha ook niet een hommage aan een Omega.
Die Alpha is namaak van het origineel.
Niks mis mee zolang er maar geen Omega op staat.
Een hommage is voor mij,van een horloge wat er niet meer is.
En het gaat hier dan om modellen van ongeveer 50 tot75.
Het gaat hier om een hommage aan een oude Panerai.
Gemaakt door Sato.
De letters antimagnetic op de dial zijn karakterstiek voor de horloges van die tijd begin jaren50/`60
Deze Plasmir Milgraph is gemaakt in 2008.
Die specifieke Seiko mod neigt wel naar een V6 plaatje op je koffer plakken als je gewoon een 4 cilinder onder de kap hebt.
Komt nog bij dat de pootjes van de Marinemaster dial niet op de goede plek zitten voor het 7S26 uurwerk, ze er bijv. afgeknipt moeten worden en de dial op het uurwerk ‘geplakt’ moet worden, tenzij je ze hersoldeert.
Nou ja, zolang iemand duidelijk is bij verkoop wat ie aanbiedt mag het van mij.
Doe waar je zin in hebt, maakt niet uit echter teksten op wijzerplaten die niet bij de klok horen wordt een discutabele kwestie. Net als anderen hier vind ik dat je niet 300m op een 200m SKXje kunt zetten. Toegegeven het ziet er mooi uit.
Ik houd het bij origineel ofschoon ik nog wel eens een bol glaasje door een vlakke crystal laat vervangen of met bezels en tekstloze dials klooi.
Menigeen vindt het modden van horloges een leuke
bezigheid.
En ik heb nog niet één keer gelezen dat iemand
daar bezwaar tegen maakt.
Tijdens deze komkommertijd-zomerperiode dwaalden
vanochtend mijn gedachten bij het zien van een
aanbieding in de verkooptopic wat weg.
Een SKX007 is geen Marinemaster, maar een gemodde
007 kan wel behoorlijk op een Marinemaster lijken.
Terwijl die laatste toch wel een ander kaliber
horloge is. Toch??
Nou gaat het er natuurlijk om hoe je met zo’n
modificatie omgaat. Maar echte ware puristen
zouden hier hun afkeuring over kunnen uitspreken.
Anderen, zoals ik, hebben er geen moeite mee,
vooropgesteld dat het duidelijk is dat we het over
een modificatie hebben.
Ik reed tenslotte ook ooit rond in een eend met
een halve mercedesneus en daarvan was
overduidelijk dat het een “mod” was en geen
imitatie-of-hoe-je-dat-wil -noemen.
Maar waar ligt nou de grens?
Hieronder naast elkaar een Marinemaster en een
modificatie.
(fotoos gebruikt van SeyaJapan en van een
medeforumlid) http://i2.photobucket.com/albums/y42/grootmokum/Se
ikoMMs.jpg
Tenslotte en terzijde: Nee, dit is géén aanval op
moddende medeforumleden hoor!
deze marinemaster zit gewoon dicht tegen een nepper aan!
we vallen hier altijd over met z`n allen, maar nu dus blijkbaar niet!