Modden we of modden we niet?

Beste allen,

Mijn vraag aan jullie: vinden jullie ook, voor jezelf, dat sommige horloges absoluut niet gemod mogen worden? Altijd in originele staat moeten blijven? Of vind je juist dat alles moet kunnen, zolang je het zelf maar mooi vindt?

Ikzelf vind soms een mod mooier dan origineel, maar kan daar toch gewoon niet mee leven. Het moét bij mij origineel zijn. Een band wisselen is het verste wat ik zal gaan. Deze beperkende ‘regel’ leg ik slechts mijzelf op. Als iemand anders de cyclops van zijn Sub afhaalt, of een ander glas of wijzerset monteert moet ie dat vooral doen. Dat vind in dan alleen maar leuk voor diegene. De originaliteitsbreuk zou mijzelf dwars gaan zitten.

Drie opties:

  1. Alles mag gemod worden. Elk merk, elk model.
  2. Niets mag gemod worden. Ik respecteer het originele design.
  3. Bepaalde merken mod ik, andere niet.

Let op: mijn vraag is wat je JEZELF oplegt, niet hoe je vindt dat anderen met hun hobby moeten omspringen.

Sorry voor deze prehistorische poll. Ik heb het even geprobeerd maar lukte me niet vanaf smartphone.

Gr, Trevillian.

Ps. Als iemand met rechten hier een echte poll van kan maken: voel je vrij om aan mijn topic te sleutelen :stuck_out_tongue:

4 likes
  • Alles mag gemod worden. Elk merk, elk model.
  • Niets mag gemod worden. Ik respecteer het originele design.
  • Bepaalde merken mod ik, andere niet.

0 stemmers

Go your gang :v:t3:

7 likes

Ik ben van mening dat alles gemod mag worden. Alhoewel ik zelf echte klassiekers niet zou modden al zou ik zelf hebben. Hooguit een andere strap erop.

4 likes

Ja hoor, het is je eigen horloge. Dus je mag er mee doen wat je wil

1 like

Ja, dit vind ik dus ook. Maar ik leg mijzelf een beperking op, omdat ik er toch ‘last’ van krijg. Maar anderen moeten bovenal doen wat ze prettig vinden.

Ik heb het ooit wel gedaan hoor. Een SKX laten modden door Rob. De spijt komt achteraf, en nu heb ik een date staan met Bordewolf om de wijzertjes en het glas weer origineel te maken :smile:

2 likes

Thanks pal

1 like

You’re welcome!

Een SKX moet je toch juist modden? Standaard zijn er al zoveel van.

1 like

Haha, zo had ik het nog niet bekeken!

1 like

Een originele vintage horloge heeft in die gedaante een leven achter de rug, dus dat zou ik zo laten. Maar alle moderne horloges zijn een resultante van een beetje marketing een beetje R&D en een beetje sales, allemaal van vlees en bloed. Geen reden genoeg om ze altijd maar origineel te moeten houden. Ze zijn niet gesmeden door engelen bij volle maan, wat nu origineel is was ook maar een mening van iemand. Dus modden mag.

3 likes

Mooi beschreven :slight_smile:

Ik zou op een 40 jaar oude plexi GMT-Master nog tritium DJ wijzers zetten. Simpelweg omdat het cooler is dan de Mercedes wijzers, lees je mee Peter @Selie?

De 1675 Concorde als voorbeeld:

5 likes

Zoals bij elk verhaal zijn er twee kanten, zij die het originele design willen behouden (en tot dat kamp behoor ik), en zij die wensen hun eigen artistieke expressie weer te geven.

En afhankelijk van tot welk kamp je wilt behoren zal je dus “modden” kunnen appreciëren of net niet. Maar vergeet vooral niet dat de horloges van vandaag de vintage horloges van 2050 zijn. Kijk bijvoorbeeld eens naar oudere Seiko’s uit India en heel vlug wordt er geroepen dat het een Franken horloge is, maar een paar posts verder wordt er dan lyrisch gedaan over een mod op een nieuwe SK… Zelfde verhaal met Russen uit de voormalige USSR staten, of met en ga zoo maar door.

Waarschijnlijk heeft het al dan niet willen modden ook iets te maken met het al of niet willen hebben van bepaalde vintage horloges in een zo origineel mogelijke staat.

Dit is maar mijn persoonlijke mening over dit onderwerp zonder afbreuk te willen doen aan de mening van het andere kamp.

1 like

Watch2day heeft weer outlet zie ik.

4 likes

Mijn maag draait om :joy: maar wel tof dat je daar gewoon voor staat :slight_smile:

1 like

Van mij mag alles. Alleen vind ik veel mods niet bepaald een verbetering. Je moet (/mag) niet willen modden om het modden zelf, maar juist om een horloge leuker te maken.
Daarnaast vind ik het modden van vintage in veel gevallen een no go. Soms kan het, zoals in het voorbeeld van @HanDavinci hierboven waarbij een toch al lelijk horloge nog steeds lelijk blijft. Maar zolang het bij vintage horloges maar terug te draaien is, prima. :+1:

6 likes

Haha ‘een toch al… nog lelijker’ :rofl: ik kon een glimlach niet onderdrukken. To each his own, zullen we maar zeggen :)!

1 like

Dat zei ik nou ook weer niet

1 like

Ik ben wel een beetje een originaliteitsfreak dus modden is voor mij geen optie. Als ik een horloge niet mooi vind ga ik hem niet modden, maar koop ik hem gewoon niet. :sunglasses:

2 likes

Jij bent een outlet.

Check :white_check_mark:

Jij bent lelijk.

6 likes