Ik heb op ebay een ‘restored’ seiko 7002 gewonnen met de bedoeling er wat modding ervaring mee op te doen.
De kast en het uurwerk geloof ik wel, de wijzers kunnen er misschien ook wel mee door. De aftermarket wijzerplaat wil ik sowieso vervangen, die zag er op de foto’s al erg goedkoop uit. Misschien ook de chapter ring voor iets kleurrijks vervangen.
Maar bestaat er zoiets als value for money wat tools betreft? Waar kun je dat soort spullen het beste kopen?
Wat heb ik specifiek nodig?
In ieder geval iets om de kast te openen, zo’n plaatje om de wijzerplaat te beschermen, iets om te wijzers te verwijderen, en iets om de wijzers terug te plaatsen. Maar wat precies, en waar moet ik op letten?
En zijn er bepaalde setjes die aan te raden zijn? Goed aangeschreven chinese setjes? Bepaalde tools die je echt van professionele kwaliteit moet hebben? Of is er nog een middenweg?
Eigenlijk zoek ik een soort shopping list met alle benodigdheden om een begin te maken, zonder dat ik meteen geld verspil aan goedkope meuk die niet werkt.
Hier is de plastiek blad, palette om wijzer af te nemen en ook tweezers zelfs gemaakt.
Rodico…
Veel plezier
Edit : en om de wijzers terug te plaatsen gebruik ik de plastiek buus van katoen oren sticks (Sorry ik ken de naam in NL niet… )
Wat gebruik je om bezel insert in de bezel te drukken in het geval van een gebold glaasje?
In instructies staat dat je gewoon hard moet duwen met een boek oid. Maar ik neem aan dat die instructie opgaat bij vlak glas. Maar bij gebold, zit je enkel op het glas ipv de insert te duwen.
Of haal je simpelweg de hele bezel er af?
[/quote]
Nee, de bezel moet op het horloge zitten voor het plaatsen van de insert. Anders krijg je hem nooit precies goed.
Ik haal altijd wel de hele bezel eraf om hem in de aceton te leggen. Ik wil geen oude lijmresten onder een nieuwe insert. Maar ik heb zelf nog nooit hoeven te persen met een boek ofzoiets. Dat zijn een beetje Bennie Beunhaas praktijken (and not the good kind).
Je krijgt elke insert met je handen toch ook perfect aangedrukt?
Ik heb nog nooit een bezel insert vervangen, dus geen idee. Ik vroeg me gewoon af hoe dat werkt bij bol saffier. Eenvoudiger dan gedacht in ieder geval.
Toch ben ik huiverig er aan te beginnen. Maar zo langzamerhand neig ik er steeds meer naar om gedeelte zelf te doen.
Ik wik SKX161 DD saffier met 007 bezel en ceramic insert en overweeg om het bezel gedeelte zelf te fixen ipv te laten doen. Saffier waag ik me niet aan. Ik heb ook geen gereedschap en niet echt de behoefte dit aan te schaffen
Is dit een nieuwe limited edition? Haha grapje ik snap het, de 171. De bezel is makkelijk te verwisselen met een dun mesje en zo’n insert plak je er gewoon in.
@HanDavinci welk aliexpress setje heb jij in gebruik?
Of maakt het niet veel verschil denk je?
horotec ziet er best prijzig uit als dat de middenweg is, dan wordt het waarschijnlijk toch een chinees setje, en zodra er iets niet blijkt te werken of stuk gaat wordt het vervangen door (semi)professioneel spul.
De professionele tools om wijzers te verwijderen en opnieuw te zetten lijkt me wel iets wat de moeite waard is (en niet te duur), maar die case openers en verschillende persen van horotec en bergeon zijn wel erg prijzig.
Heb ik ook een houder voor de case nodig? Lijkt me wel handig om voldoende kracht te zetten om open te draaien.