Model en waarde geërfde horloges

Beste forumleden,

Vanuit de erfenis van mijn opa heb ik 2 horloges verkregen. Ivm erfenis en mogelijk verrekenen is even de vraag wat de waarde is, ben niet van plan om de horloges te verkopen overigens.

Het betreft een Baume & Mercier uit vermoedelijk de jaren 40. Deze had m’n opa van zijn pa gekregen. Heb op het internet gezocht of ik model kon terugvinden maar helaas zonder succes. En een Indus Icabloc, hier heb ik geen info over, wil ik laten opknappen.

Ik was benieuwd of iemand het type horloge wellicht herkend of indicatief iets kan zeggen over de waarde? Alvast dank.

Met vriendelijke groet, Floris

De bovenste heeft een 14k gouden kast zo te zien. De waarde zal voornamelijk de goudwaarde zijn maar daardoor dus wel honderden euro’s. Het horloge ziet er qua stijl wel later uit dan de jaren 40’s. Eerder 60’s.

Tweede horloges is tientjes werk qua waarde.

Ik schat de Baume en Mercier op zeg 250/300 euro.

De andere denk ik een paar tientjes (behalve als hij ook van echt goud is!)

De B&M is inderdaad zeker niet uit de jaren '40, ik denk zelfs van rond 1970. Inderdaad de goudwaarde; maar die moet wel berekend worden na verwijdering van het uurwerk, en op grond van 14K.

De Indus is een erg leuk ding om te zien, maar qua commerciele waarde verwaarloosbaar. Incabloc is trouwens een extreem vaak gebruikt woord op wijzerplaten - en duidt alleen maar aan, dat de balanstappen in een soort anti-schok ophanging draaien.

1 like

Bedankt voor de snelle reacties!

Grappig dat we er dan zo naast zaten met de inschatting van de leeftijd van de Baume en Mercier. Puur de goudwaarde dus en niet meer dan dat helaas.

Maar goed, nu weet ik in ieder geval wat ik in handen heb :slight_smile:

Ben ik het niey helemaal mee eens.

Ik schat dat er voor ongeveer €200,- aan goud aan zit.

Baume en Mercier is een gerenomeerd merk en denk dat er wel mensen zijn die er meer dan die €200,- coor over hebben… vast niet het dubbele, maar enkel de goudwaarde vind ik te makkelijk gezegd.

3 likes

Om de waarde te bepalen voor de erfenis is de goud waarde prima denk ik.
Alles wat het meer op levert is wat een gek er voor geeft.

Zoals aangegeven, het wordt niet verkocht.
Als erfstuk zal de waarde veel meer zijn dan de goudprijs.
Maar dat is voor de erfenis niet relevant.

Dat is waar :slight_smile:

Hoe verreken je zoiets? De geldwaarde staat in geen enkele verhouding tot de emotionele waarde, wat wij hier verder ook roepen.

Nou, gewoon wegstrepen qua waarde tegen andere familieleden die andere spullen krijgen? De horloges worden samen gewaardeerd op 250E zou ik zeggen.

Dit dus… Ongeveer gelijke verdeling tussen andere familieleden.