Model van speedmaster

Hallo forumleden.
Vandaag was ik op de omega site waar ik de speedmasters aan het bekijken was. Ik zag dat ze allemaal handopwindend zijn. Mijn speedmaster heeft een rotor die het horloge opwindt en kan ook manueel opgewonden worden. Is men gestopt met dat model te maken of zoek ik gewoon fout?

Ik heb de papieren van het horloge maar door de vakantie zijn ze niet ter hand. Ik vertrouw op jullie expertise dus daarom vraag ik het aan jullie!!

Ik zal foto’s van mijn speedmaster beneden zetten

Heeft iemand hier een uitleg voor?
Alvast bedankt

2 likes

Er zijn vele soorten en maten Speedmaster. De ‘originele’ moonwatch was een handopwinder maar er zijn ook automaten. Die van jouw is een iets grotere (42 vs 44 mm) en lijkt op een moonwatch maar is het dus niet écht.

Groeten
Rutger

1 like

https://www.omegawatches.com/nl-nl/watch-omega-speedmaster-moonwatch-co-axial-chronograph-44-25-mm-31130445001002

1 like

Hallo rutger,

Bedank voor de uitleg, hij is inderdaad ietses groter.
Zoals die van mij verkopen ze dan niet meer op de omega site? Ik heb deze 15 jaar geleden in antwerpen gekocht. Wordt dit al beschouwt als een vintage? Ik heb de doos en papieren en service history. Hoeveel zou deze waar zijn?

Nee hoor, een horloge uit 2009 is niet vintage, en in tegenstelling tot velen hier die dit roepen, het is ook geen neo-vintage.

Waardebepaling doen we hier niet. Maar je kunt het referentienummer intikken op Chrono om een idee te krijgen van de vraagprijzen.

6 likes

Dat is fair! Bedankt voor de tip

Wat is eigenlijk de grens om iets vintage of neo-vintage te noemen?

1 like

25j toch?

2 likes

Pre-owned heet dat toch tegenwoordig ? Dus zeg maar van 3 -10 jaar oud.

Van 10 -25 jaar is het “hopeloos uit de mode” en daarna wordt het ineens vintage :grin:

6 likes

Hahaha nog even wachten tot m’n Speedy uit '01 ineens wel tof wordt :rofl:

Maar is neo-vintage dan alles

Dat spreekt @SuperC dan enigzins tegen

1 like

Noem je het ook wel “oude meuk” toch? :grimacing:

1 like

Dat is dan meer voor 50+ denk ik … :grin:

3 likes

Ik heb twee neo-vintage definities in m’n hoofd;

1. Discontinued modellen.
  2. Nieuwe modellen die teruggrijpen op vintage modellen (categorie hommage dus).

Waarbij definitie 2 mij het meeste aanspreekt.

Voor mij is neo vintage dus iig geen leeftijdsaanduiding.

2 likes

Goh, zo had ik het nog nooit bekeken.
Ik heb de indruk dat er veel definities door elkaar gebruikt worden.

Net als oldtimers en youngtimers bij auto’s.

Een Speedy is altijd tof, maakt niet uit hoe oud deze is … maar des te ouder, des te meer stijlicoon!

1 like

:joy:

En waar valt brocante onder?

Emmaus ?? :rofl:

Ouwe rotzooi met een veels te groot prijskaartje

1 like

Ik kende hem nog niet in deze uitvoering met de datum op 6 o’clock. Ik heb hem gevonden op deze site, heb je meteen een prijs idee.

Reference: 311.30.44.51.01.002

1 like