Modificeren goedkopere horloges

Beste leden,

Op het moment zit ik vergeleken met normaal veel thuis en ik verveel me.
Geen fan van series en films kijken en ook mijn Playstation kan ik niet meer langer gebruiken dan een paar luttele uurtjes. Dan maar Youtubers kijken die video’s maken over horloges. Zo kwam ik langzaam in de wereld terecht van het modificeren van Seiko horloges. Toevallig stond er dan ook vorige week een forumlid in de winkel die een gemodificeerde Seiko droeg en die zag er goed uit. Helaas heb ik niks met de ontwerpen van Seiko en ben ik ook zeker geen Seiko fanboy. Ik wil mijn mods potentieel dan ook zo ‘on-Seiko’ mogelijk maken.
Ongeveer een week geleden las ik het topic van @Dao over zijn grappige ‘Pagani Design’ horloge en dat heeft me dan ook aan het denken gezet. Ik hou wel van het Oyster-case design, maar ik wil eigenlijk niet dat mijn gemodificeerde horloge te veel wannabe Rolex-gehalte heeft. De volgende video is eigenlijk hetgeen dat ik graag zou uitvoeren, maar dan wat smaakvoller/unieker qua kleuren (die band is ook enorm lelijk).

Nou heb ik de volgende vraag:

Hebben jullie nog tips voor gereedschap / onderdelen voor beginners en misschien ook tips over het algemeen wat modificeren betreft?

Bij voorbaat dank.

4 likes

Kijk hier anders eens als het geen Seiko of Pagani hoeft te zijn.

3 likes

Het liefst gebruik ik een van de Pagani horloges (Yacht-Master lookalike), omdat ze relatief goedkoop zijn en een Oyster-case hebben tezamen met een Seiko-uurwerk en saffierglas. Voor mij hebben deze kasten ook de perfecte maat. De band zal ik waarschijnlijk gewoon direct weggooien. :sweat_smile:

Dit rijmt niet met elkaar. Je wilt een horloge modden maar het mag niet op Rolex lijken. Vervolgens schuif je 2 merken met een eigen gezicht aan de kant en kies je voor een Rolex kopie. Schiet mij maar lek. :gun:

Seiko en Vostok zijn juist merken die geweldig te modden zijn met veel leveranciers voor onderdelen. Ik denk dat je met je pagani niet zo’n keuze aan onderdelen hebt. En je zal veel moeite moeten doen om hem niet op een sub te laten lijken.

Vostok, goedkoop dus als je er wat aan verkloot koop je een nieuwe voor 4 tientjes :joy:

Plus het idioot proof want mij is het ook gelukt om te midden

1 like

Ik vind Rolex qua design gewoon mooi, maar het moet voor mij gewoon geen replica of kopie-hommage zijn, that’s it. Ik hoef niet alles te modificeren, alleen een paar onderdelen zoals de wijzers/wijzerplaat/bezel insert en natuurlijk een andere band. Ik schuif niks permanent aan de kant, het is gewoon niet mijn ding nog. Ik heb weinig gevoel bij Seiko en Vostok, persoonlijke smaak. Hij mag dus wel de basiseigenschappen bevatten van een Rolex horloge zoals de case, maar ik wil de Cyclops eraf en de dial en bezel anders.
Ik wil hem naast mijn Rolex kunnen dragen als extra ‘beater’.

1 like

Hier misschien wat inspiratie voor je van wat mods die ik zelf heb gemaakt. Vostok en Seiko ivm makkelijk te verkrijgen onderdelen.

Wat ook leuk is is om zelf iets te gaan bouwen vanuit het niets. Zo heb ik die blauwe Flieger gemaakt en ben er nu weer één aan het maken.

In mijn profiel vindt je links naar de bouwverslagen, misschien heb je er iets aan.
Ik ben begonnen met een Vostok en standaard gereedschap van Aliexpress. Dat is kut en breekt binnen no time af. Ik heb me voorgenomen om er niet meer mee te werken maar blijf er iedere keer tot m’n eigen frustratie mee werken.
Voor een eerste keer om te proberen of het modden iets voor je is is het een aanrader. Daarna wegpleuren en goed gereedschap kopen is mijn advies.

Qua tips kan ik je meegeven om veel filmpjes te bekijken.
Bijna alles is al tot in den treure gedaan door anderen en er zijn talloze filmpjes te vinden op YouTube.
Ik haalde de eerste keer zonder ervaring een datumring uit een Vostok, gewoon door de filmpjes na te doen.
Nu is dat ook wel een simpel uurwerk maar toch.
Met een beetje handigheid kun je snel alles leren, alleen een uurwerk compleet uit elkaar halen en servicen is andere koek.

6 likes

Looking good! Ik zal er gebruik van maken. Weet je toevallig of je ook ‘oystercases’ kan krijgen voor modificeren vanaf 0?

1 like

Yes, ebay staat er vol mee.
Let wel op dat als je vanaf 0 gaat bouwen dat je vooraf checkt dat alles bij elkaar past.
Dus kast, uurwerk, diameter dial en wijzers moeten kloppen.
Ik ben nu bijna 3 maanden bezig geweest omdat ik een kast had gekocht waar nauwelijks onderdelen voor waren :drooling_face:

1 like

Ik gooi hem er toch nog even in. De ultieme beater naast Rolex. :wink:

4 likes

Als je die standaard oyster case wilt en het goedkoop wilt houden moet je een case zoeken waar een NH35 of ander Seiko uurwerk in past.
Zoek op Ebay op “watch case for NH35” en je kunt je lol op.
Zorg ervoor dat er een dial van 28,5mm in kan en de keuze is reuze.
Ga je andere maten nemen dan loop je al snel vast omdat er minder te leveren is.
Er zijn via Google zat websites te vinden zoals Lucius of DLW die dials en wijzers zonder Seiko logo verkopen.

3 likes

Aangenaam Guy. :grin: Ik ben benieuwd naar het resultaat. :muscle:t2:

Je zag trouwens deze

skx007 met een skx 171 wijzerplaat, double domed saffier en een ceramische bezelinsert.
Heb hem nu op de originele stalen seiko jubilee (die pisbakkenstalen) en het draagt heerlijk.
Ben zelf ook weer aan het broeden op een nieuwe mod die ik deze keer wel helemaal zelf in elkaar wil steken. Maar dan wel met een skx natuurlijk :blush:.

4 likes

Ohja, je kunt ook kijken of je een 2e hands Invicta of Seiko kunt scoren natuurlijk.
Mocht je een losse case vinden en goedkoop een Seiko uurwerk willen, via Aliexpress koop je rond de 30 piek een nh35 (date) of nh36 (daydate).
Ik heb er inmiddels 3 daar vandaan en die lopen snaarstrak. Je moet alleen even geduld hebben.

1 like

Ohja nr zoveel. Als je goede lege kasten wilt. Crystaltimes is wat je zoekt.
Zo, nu ben ik klaar. De rest zoek je zelf maar uit :stuck_out_tongue_closed_eyes:

1 like

Mijn dank is groot! :wink:

1 like

Die hebben vaak van die lelijk gegraveerde kasten. :nauseated_face:

1 like

Ben net begonnen met een invicta, weg tekst.

3 likes

Lang gepoetst of was de tekst niet zo diep?

Best diep, maar met een dremel, schuurpapier, polijst spul is het goed te doen.

3 likes

Liever niet… dan koop ik liever een case die al geen gravure heeft voor het beste resultaat…

2 likes