Al surfende op diverse horlogefora (of is het forums…) kom ik de mooiste gemodificeerde (Seiko) horloges tegen. Hoewel ik niet echt technisch ben aangelegd lijkt het mij best leuk om zo nu en dan eens een eigen creatie te ontwerpen. Ik vraag me dus af of het modifeceren een moeilijke aangelegenheid is en wat voor middelen ik hier bij nodig heb? Voor de goede orde…ik heb dus geen interesse om uurwerken uit te elkaar te halen en/of te servicen. Het gaat mij puur om het aanpassen van het model. Bestaat hier eenvoudige documentatie over???
Ik denk niet dat er specifieke documentatie bestaat over het modden. Maar misschien heb ik het mis, want ik ben ook maar net begonnnen in deze tak van sport Hoe meer ik te weten kom, des te meer ik mij realiseer dat ik “niets” weet. Ik denk wel dat er veel forummers hier iets over kunnen vertellen of zelfs demonsteren. Kijk eens bij de wereldberoemde Morse-topic over het servicen van uurwerken. http://www.horlogeforum.nl/read.php?8,77932
Afhankelijk van de modificatie dient er oppervlakkig of dieper te worden ingegrepen op het uurwerk. Met een kastopener, enkele loupjes, bescheiden schroevendraaiersetje (koop direct Bergeon om frustratie en schade te voorkomen!), wijzerplaatbescherming, wijzertrekker, terugplaatsgereedschap voor de wijzers, netjes werken en een flinke pot MOED kom je een heel eind :~ En begin met een proefkonijn waar je niet aan gehecht bent;)
Wat betreft modden… Even diep ademhalen en gewoon gaan doen.
Koop gereedschappen as you go, dus als je er aan toe bent. En dan geen troep, maar toch wel het bekende spul van horotec, bergeon, dat soort akelig spul
Ik zou alleen een ander spulletje kopen om de wijzer op te zetten, alhoewel, hiermee gaat het ook wel, je moet er alleen op letten dat je goed recht aandrukt.
zoiets: