Modvraagje: bezel bleken en waterverf patina

Hoi iedereen,

Ik denk eraan om een bezel te bleken (voor een vintage effect) en de lume wat geler te maken.

Ik ga voor een niet te overdreven en zo authentiek mogelijk ogend resultaat.

Twee vragen:

  1. Ik wil de bezel insert niet helemaa egaal bleken, maar aan de buitenring meer (lichtere kleur) dan aan de binnenring (donkerder). Nu heb ik daar wel enige suggestie voor, maar dan moet ik wrijven en ik weet niet of de verf dan uitgesmeerd wordt. Iemand tips? Dit bereik je niet door alleen maar de bezel in bleek te gooien.

Zoals hier bijvoorbeeld:

  1. Ik heb ervaring met lume patineren door soja en door koffie. Beide gaven op langere termijn een minder resultaat, omdat het blijft ‘werken’. Soja en koffie hebben ook houdbaarheidsdata :stuck_out_tongue:. Nu denk ik aan waterverf. Iemand ervaring mee?

Thnx voor het meedenken!

3 likes

Ik zou de ring in de draaibank zetten en met wat polijstpasta de buitenkant rustig gaan polijsten terwijl deze rond draait, net zo lang tot de gewenste hoeveelheid fade ontstaat.

5 likes

Misschien op de binnenring vd bezel wat vaseline aanbrengen (dan krijg je ook geen scherpe rand als bij afplakken) voordat je hem in de bleek legt.
Mocht de vaseline afgebroken worden door de bleek (geen idee) dan heeft dit in ieder geval het bleken vertraagd. En als dat niet het geval is dan na de helft vd “bleektijd” de bezel eruit vaseline verwijderen en de rest vd tijd weer terug in de bleek.

Niet geprobeerd, kwam in me op.

4 likes

Ah, dat heb ik eens gehad. Wattestaafje en dikke bleek werkte voor mij goed voor het gewenste effect.

3 likes

Misschien eerst oefenen op wat cheape bezels van ebay voordat je je beoogde exemplaar gaat vernaggelen.

3 likes

Heb je nog een oude bezel?
Misschien eerst alleen de buitenkant bleken met een wattenstaafje en daarna nog een keer de hele bezel.
Al zou Ketelaars z’n oplossing misschien beter werken.

Voor de patina:

Ik heb zelf roest gemaakt met een schuursponsje. Misschien kun je daar iets mee.

2 likes

Klinkt inderdaad als een goed idee. Al heb ik geen draaibank en dremel (als je dat bedoelde overigens maar dat gaat mogelijk te snel). Dus dat maakt het lastiger.

Ja daar dacht ik aan. Alleen of je krijgt een rand waar het anders indroogt, of je ‘smeert’ de verf teveel rond als die week wordt? Hoe heb jij dat aangepakt?

Living on the edge :sunglasses: maar het is geen Rolex bezel, dus komt goed.

Dat ding van jou blijft echt geniaal :stuck_out_tongue_closed_eyes: maar iets te extreem voor wat ik (dit keer) zoek.

Dat
 klinkt serieus goed! Geen idee wat bleek met vaseline doet maar ik zou denken niet veel of vertragen. Interessant hier ga ik eens meer over nadenken ook.

Thnx voor de suggesties zover!

En qua lume houd ik me ook aanbevolen (pigment van waterverf ipv eten en drinken haha)

2 likes

Het hoeft er ook niet 3mm dik op. De cijfers op de plaat zijn ingesmeerd met het roestwater. Dat is niet zo extreem. Misschien kun je daar iets mee experimenteren.

Ik gebruikte onverdunde dikbleek van d’n Aldi. Ff in een badje laten weken, daarna eruit en over de buitenrand wrijven. Goed afspoelen met koud water daarna.

1 like

Ahh zo. Ik dacht dat je die roeststrook van de 6 tot de 10 uur bij jou bedoelde. Dat kan wel. Al denk ik toch dat je met waterverf meer controle over de kleur hebt en minder kans dat het blijft ‘werken’.

Klinkt simpel genoeg! Geen ‘smear’ dus zo te horem waarbij je ziet dat er geveegd is. Heb je een foto van het resultaat?

1 like

Nadeel van bleek is dat als het nog vochtig is het er donker uitziet. Zodra alles droog is en je het niet op tijd compleet hebt verwijderd, blijft het proces doorgaan.

1 like

Heb even gezocht, maar zo te zien niet


1 like

Ja klopt, je moet liever een tint te donker ‘stoppen’, goed afspoelen, drogen, daarna nog eens kijken. Beter later nog eens moeten dan te ver gaan.

1 like

Ik heb ook het idee dat het daarna sowieso doorgaat met bleken. Misschien omdat er een beschermende laag vanaf is?

1 like

Volgens mij alleen omdat bleek nog aan het werk is zegmaar. Daarna niet meer. Althans iemand PMde me dat die er na 3 jaar nog net zo uit zag als toen die hem net uit de bleek trok.

1 like

Zo iets?:




Rondje bleek en je hebt ook nog de juiste kleur te pakken.

Met een draaibank is dit ongeveer 2 minuten werk.

19 likes

Ik zie een handeltje. Jij zou voor jezelf moeten beginnen kerel.

5 likes

En al die vastigheid opofferen? nee, te veel onzekerheid.

8 likes

:scream:

Ja steek mn ogen maar uit, dat is dus het effect dat ik wil!! Rood mag nog iets meer effect, maar verder perfect en mooier dan ik met bleek kan maken waarschijnlijk :weary:

Haha

1 like

Stuur maar een ring op met al de juiste verkleuring, dan zal ik de fade wel maken.

10 likes