Moederklok en Slave

Hallo horlogevrienden!

Ik heb een tijdje geleden een mooie klok gekocht hier op het forum en dacht ik doe er een stekker aan en gaan met die banaan!
Maar zo werkt dat dus niet in dit geval…
Het blijkt een “slave” te zijn die zijn impulsen krijgt van een moederklok. Zoals bij stationsklokken.
Heeft iemand enig idee wat ik ervoor nodig heb om deze te laten werken?


Alvast dank!
Groet,
Repko

1 like

Misschien een domme vraag: Je snapt het kaartje over het aansluiten op 12V of 24V?

Ik hoop dat je niet een gewone stekker hebt aangesloten en die in een stopcontact hebt gedrukt…

1 like

Nee, nee, zeker niet. Niets met een stekker gedaan.
Verder ben ik echt een leek als het om elektriciteit gaat…

Stationsklokken hangen aan het lichtnet, krijgen daardoor 50hz binnen.
Dat lijkt me iets anders dan een moederklok ?

Ah, ok. Anders had je hem al naar de eeuwige jachtvelden geholpen.

Wat ik op dat kaartje zie:

  • Als je hem op een 12V bron aansluit dan moet je een bruggetje leggen tussen 1-2 en een bruggetje tussen 3-4-5 (die schroefjes zijn als het goed is genummerd.)
  • Als je hem op een 24V bron aan sluit bruggetje tussen 2-3 en een bruggetje tussen 4-5

Wel een gelijkspanningsbron gebruiken (ook 12 en 24 volt Kuin je namelijk in ‘wisselspanning’ tegenkomen.
En + en - juist aansluiten. Volgens het kaartje kun je het mechaniek eventueel ompolen.

1 like

Dus een omvormer netvoeding apparaat kopen gestabiliseerd.
Voor om en nabij 15 euro
Succes ermee🥳

1 like

Mocht je toevallig in Groningen wonen, dan wil ik je gerust met een bakje koffie er bij uitleggen hoe en wat.

2 likes

Thanx! Ik woon in Bussum dus dat is een beetje ver weg.
Ik ben al heel blij met deze info en dat ik dus niet op zoek hoef te gaan naar een moederklok.

1 like

Da’s niet echt in de buurt nee :joy:

Meestal bij dit soort schakelmogelijkheden worden er kleine koperen stripjes meegeleverd voor het maken van de bruggetjes. Misschien dat je die er nog bij hebt?
Anders lukt het met stukjes schakeldraad van de bouwmarkt ook wel.
Zonder bruggetjes zal de klok zowiezo niet gaan werken want dan is er geen stroomkring.

Zitten die er niet al op?

Inderdaad, zoals het nu zit is het voor 24V geschakeld.

Voor 12 Volt zou het volgens onderstaande foto moeten:
(koperen stripjes even wegdenken)

Ook best grote kans dat er onder één van de twee stripjes een derde zit verstopt (vrij normale manier om zulke stripjes niet kwijt te raken)

Dan heb je alleen nog een trafootje nodig.

1 like

Het gebruik van het woord “slave” kan echt niet meer in deze tijden. Ik stel het woord “afgeleide” voor.

8 likes

Onbezoldigd medewerker ?

5 likes

Weer on topic:
Je hebt als het idd een slave is nog wel een moeder=impulsgever nodig.
En daarbij heb je verschillende systemen.
Enkele voorbeelden:
De dochter krijgt een impuls, de secondenwijzer loopt dan in iets minder dan een minuut een rondje, wacht dan op de volgende impuls en begint dan weer van voren. (Stationsklok)
Of
De moeder geeft elke seconde een impuls die de secondenwijzer van alle aangesloten klokken een sprong van 1 seconde laat maken.
Of
Als boven maar dan 1 maal per minuut.

En er zijn vast nog andere systemen.
Klokken die de frequentie van de wisselstroom als impulsgever gebruiken behoren IMO niet tot deze groep.

1 like

Je mag hem ook opsturen dan maak ik het.

1 like

Op station Breda werkt dat niet zo. Daar hangen 3 stationsklokken kort bij elkaar, maar geven allemaal een verschillende tijd aan. Laatst zag ik een tijdsverschil van bijna 2 minuten!

Volgens mij rijden de treinen in Breda altijd op tijd.
:rofl:

1 like

Op Breda is er eentje geschakeld op een Nederlandse moeder, die loopt voor. En eentje op een Belgische moeder.

2 likes

Liep ie bij de vorige eigenaar wel dan? of ook niet?

Nee, die gaf aan hem zo gekocht te hebben en er toen niets mee gedaan te hebben.

Ho ho. In de BDSM wereld houden wij nog wel van een slaafje. Of als je nog meer mazzel hebt, een switch. :slight_smile:

Maar ik ben nu wel nieuwsgierig wat er gebeurd als deze goed op stroom wordt aangesloten, dus TS: Graag een update wanneer hij kraft heeft.

1 like