… naar aanleiding van een paar dagen mijn Speedy dragen, kwam mijn vrouw met de volgende vraag: welk horloge droeg Sally Ride tijdens haar ruimtevlucht in 1983.
Boem! Stilte…
Sally Ride was de eerste USA vrouw in de ruimte (ik moest het opzoeken!!) en mijn vrouw was in die tijd een grote fan van haar.
Omega was geen hofleverancier, er zijn nog meer merken met Amerikanen en Euopeanen de ruimte in geweest. Maar Omega heeft welk de belangrijkste vluchten gedaan. Russen droegen van alles en nog wat, tot Fortis aan toe, maar dat is een ander verhaal.
Ik moet in eerste instatie denken aan iets wijzerloos en ook redelijk goedkoops, een Casio bijvoorbeeld. Getsie… Maar zijn deze foto’s wel van haar ruimtevlucht?
Ik heb er een paar van gehad, toen vond je ze nog voor een appel en een ei.
Verder heb ik niet zo heel veel met digitaal, vandaar dat ik ze weggedaan heb in een van mijn opruimwoedes…
Best wel een geinig ding met leuke en gemakkelijke functies, helaas vaak in erg slechte toestand.
De eerste vrouw in de ruimte was een Russische, nl Valentina Tereshkova, in 1963. Zij droeg een Shturmanski. Nu zijn daar twee versies van: een 15 jewels met drukdeksel en een nieuwe 17 steens variant met een verbeterde schokbeveiliging en een schroef deksel. Deze horloges werden uitgereikt aan piloten die hun opleiding hadden afgerond om te gebruiken tijdens hun vluchten uiteraard.
Valentina Tereshkova was geen van origine pilote maar had ervaring als parachute springster. Tijdens de opleiding tot cosmonaute kreeg ze een vliegeniers opleiding op de MIG-15 en kreeg dus ook een Shturmanski. Ik weet niet wanneer de 17 jewels versie de 15 jewels versie opvolgde, maar ten tijde van Valentina Tereshkova werd de 17 jewels versie gebruikt. Deze had ze dus ook om tijdens haar ruimtevlucht op 16 juni 1963. Hierbij een fotocollage van Valentina Tereshkova op die dag, met horloge (foto’s geleend van illphill van WUS http://www.netgrafik.ch/russiantimes.htm):