Moeilijke keuze

Hallo,

Ik ben al geruime tijd op zoek naar een mooie automaat voor dagelijks gebruik.

Horloges die op mijn shortlist staan zijn:

Copard Mille Miglia serie
Vandergang
IWC Portuguese Chrono
Ulysse Nardin Maxi Dual Time
Omega De Ville Co-Axial Chronoscope
Panerai Luminor Power Reserve
TAG Heuer SLR for Mercedes-Benz
Zenith Defy Classic Power Reserve

Veel merken gebruiken een kaliber van ETA. Ik heb absoluut géén verstand van horloges, maar gevoelsmatig lijkt het mij mooier om een horloge te hebben van een fabrikant met een eigen kaliber. Maar misschien is een ETA kaliber wel top (?)

Hebben jullie adviezen of een mening over bovenstaande horloges om mijn keuze te kunnen bepalen?

Alvast bedankt!

Steven

Hallo Steven,

Je hebt nog al wat op je “shortlist” staan. De helft ervan vind ik mooie horloges en dan bedoel ik de uitstraling van deze horloges. De andere helft gaat wel of heeft niet mijn interesse, maar smaken verschillen nu eenmaal nietwaar?

Ik ben persoonlijk een groot bewonderaar van ETA uurwerkjes. Ik vind de kwaliteit echt TOP en je kan ze met een gerust hart kopen.

Terwijl ik jouw post lees, draag ik mogelijkerwijs één van de horloges die je noemt. Een Panerai Luminor Powerreserve. Wel een wat aparte, nl de PAM 241, 40 mm met bewerkte plaat. Zie hieronder voor foto’s.
Dit horloge heeft een gemodificeerd ETA kaliber. ETA maakt uitmuntende kalibers. Natuurlijk is het mooi als een merk zijn eigen kalibers maakt, maar ik moet nog zien dat die kalibers beter zijn, zowel qua duurzaamheid als nauwkeurigheid, als de betere kalibers van ETA. (BV de 2892-2). Veel succes met kiezen. Ik ben in elk geval heel tevreden met mijn Panerai.

gr. marijn.

Ik zou voor mijzelf eerst maar eens een shortlist maken. Je kunt hier nauwelijks spreken van kiezen.

IWC heeft volgens mij een eigen uurwerk.
Een aantal fabrikanten willen dat je in de toekomst eventuele reparaties bij een van hun winkels laat repareren, het gevolg kan zijn een grote kostenpost voor een kleine raparatie die je nergens anders kan laten uitvoeren omdat je niet aan onderdelen kan komen.
Dan is Eta zo slecht nog niet , meestal kan je of een thuiswerker via de fourniturenhandel wel aan onderdelen komen.

Aan de andere kant
Met zo’n voorkeurlijst als van jou kan ik mij niet voorstellen dat je je daar echt druk om maakt.

Ik heb inderdaad een brede smaak. Ik wil mijn mede keuze laten afhangen van de betrouwbaarheid en het zorgeloos dagelijks kunnen dragen. Ik wil hier jaren plezier van hebben zonder het idee te hebben van “had ik nou toch maar die andere gekocht”. Vandaar mijn verzoek naar ervaringen etc.

Groet,
Steven

Hai Steven,

Ik heb zelf eind vorig jaar een VdG besteld. Wordt ergens in juni geleverd. In maart gaan we op bezoek in Dokkum.

Voor aanschaf heb ik op dit mooie forum wat feedback gevraagd over dit (voor mij) bijzondere merk.

Zie http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,37196,37196#msg-37196

Misschien heb je er iets aan…

Veel wijsheid toegewenst bij je keuze en plezier bij je aanschaf !!

Mvg,
Edwin

Hoi Edwin,

Daar heb ik zeker wat aan. Bedankt voor de verwijzing. Trouwens leuk om te zien dat jou keuze ging tussen 2 horloges die ook op mijn lijst staan.

Wachten tot juni lijkt mij wel erg moeilijk, maar het is het uiteraard wel waard. Leuk dat je in maart naar VdG gaat; hoort zo’n bedrijfsbezoek bij de aanschaf?

Nogmaals bedankt en alvast veel plezier met je VdG gewenst (en tot die tijd veel geduld).

Als er nog meningen zijn over anderen horloges van mijn lijst (m.n. over dagelijks gebruik en betrouwbaarheid) dan hoor ik dat graag.

Groet,
Steven

als ik uit je lijstje moest kiezen werd het de iwc portugierser, maar mocht ik dat budget spenderen dan ging ik voor de echte manufactuur Jaeger-LeCoultre.

Mijn mening Steven? Vandergang.

typ Vandergang in bij zoek en je zult veel informatie krijgen. Suc6

Ook mooi:

JLC Master Hometime

Het wordt er allemaal niet makkelijker op…

Kan je een bericht later ook nog “editen” ?

Alleen tot (ik dacht) 10 minuten na plaatsing, daarna niet meer.

Beste Steven,

Hierbij even een korte reaktie,… tja dat is heel lastig,… zo’n lange lijst met allemaal verschillende klokjes. Ik zou eerst je hart laten spreken. Zowel in de Omega, Heuer, IWC tikken gewoon goede uurwerken. Ik heb in de afgelopen maanden veel gewisseld,… en inderdaad een IWC Portugieser, Panerai gehad en Omega Speedmaster,… het duurt even voor dat je precies weet wat je nu echt mooi vindt aan je pols. Geen van de uurwerken heb ik uiteindelijk nog. Ofwel de Portugieser een absoluut super horloge was. Ingetoge klasse, niet te opvallend maar zo subtiel dat je elke keer weer kon blijven kijken. De Panerai’s zijn mooi. Ook klasse onder een pak,… maar de mooiste is dan de 1950, met echt het gevoel van vroeger in een eigentijdse jas. De types die je noemt verschillen volgens mij ook erg kwa karakter. Daar zou ik mijn eerste keuze op baseren. Vervolgens denk ik persoonlijk dat de Panerai’s een redelijke hype zijn en in toekomst de klokjes weer wat kleiner (subtieler) worden. Dan is dit wellicht minder tijdloos. Maar ben je meer het stoere type past ie natuurlijk super.
Dus nogmaals,… laat je hart en emotie spreken. In die prijsklasse zal er geen horloge meer tussen zitten met een minder uurwerk (ofwel de Panerai inderdaad ETA heeft, zoals Breitling,…).
De IWC’s zijn zeer waardevast en blijven ook 5 jaar oud rond de 3000-3500 euro opleveren.
Ik zou als ik jou was dan ook eens over een jonge occassion nadenken. Vaak (zou voor jou voorwaarde moeten zijn) met alle papieren, box en 1 -2 jaar garantie van de juwelier. Ik heb mijn Panerai naar 4 maanden weer verkocht en de nieuwe koper via de winkel had zo maar even een voordeel van 500 euro. Juwelier Burger in Maastricht heeft er altijd een paar jonge klokjes en kijk maar eens bij Amsterdam Watch Company, Steiner Maastricht,…

Veel succes.