Moet er een merkbandje om je merkhorloge?

Laatst zat ik te praten met een vriendin die een horloge heeft van zo’n modemerk. Daaromheen zit zo’n bandje dat twee keer om je pols geslagen moet worden voordat je het vastzet. Bij haar was het stiksel redelijk snel losgekomen maar toen ze een nieuwe wilde bestellen, moest ze daar 180 euro voor betalen. Toen heeft ze het oude bandje door de naaimachine gehaald en het daar bij gelaten.

Ik heb zoiets eens met mijn Heuer Carrera bandje dat 240 euro moest kosten gehad (hier toen ook besproken). Ik heb toen een no-name bandje gekocht op eBay voor 20 dollar omdat ik in dit geval 240 euro voor zo’n bandje zonde van het geld vind.
Maar hier zit 'm mijn dilemma… moet er eigenlijk niet een merkbandje om je merkhorloge? Natuurlijk zie je in veel gevallen niet dat het bandje niet bij het horloge hoort, maar je ziet ook niet dat er een ander uurwerk in je horloge zit, zolang het maar loopt. Devalueer je je horloge dus eigenlijk met een “ander” bandje?

Ligt er nogal aan.
Die Sinn van mij zit een gewoon Hirsch bandje op, alleen de sluiting is anders, en er staat geen hirsch in. Nu zijn die Sinn bandjes net zo duur als van Hirsch, dus dan koop ik een originele.
Voor vintage ga ik echt geen origineel bandje kopen, voor duur misschien ook niet. Kijk maar naar Panerai, die bandjes van banda.com doen niet onder voor het origineel (ook niet qua prijs)

Het valt mij op dat veel fabrikanten van horloges hele mooie horloges maken en dan eigenlijk vergeten over het bandje na te denken, terwijl een bandje juist net dat extra kan geven aan een horloge. Denk maar aan de tissot prs 512. Doe daar een gewoon bandje om en mijns inziens wordt het klokje dan ineens een stuk minder aantrekkelijk…

Daarbij kun je net met een bandje het horloge een ‘personal touch’ geven. Zelf vind ik mijn Shturmanski met racing band bijvoorbeeld een mooie combinatie. Wel heb ik dan toch nog wel iets van: “Ik bewaar het orginele bandje, want dat hoort dan toch wel weer bij het horloge.”

Goed, als ik er dus zo eens over nadenk, zou ik geloof ik wel graag het orginele bandje willen hebben, maar waarschijnlijk zet ik dan toch een ander bandje op het klokje.

Hallo,

Als je een merkhorloge koopt van onder de 350 euro zou ik een ,merkloos, bandje kopen, tenzij de prijs van een merkbandje even duur is als het ,merkloos, bandje. Ik ga in zon geval toch liever voor het orgineel.Boven dat bedrag zou ik altijd voor het orgineel gaan. Echter bij die Carrera van jou had ik zeker weten dat leren bandje met die gaatjes gekocht. Hoort bij het klokkie zeker dat karakterstieke bandje , een bandje van 20 euro doet een beetje afbreuk aan zon mooie Tag.
Ik denk dat het een beetje te maken heeft met Hollandse zuinigheid , Ons Bent Zunnig,
Koop nou maar dat mooie bandje,dan is hij helemaal af.

Groet Peter

Voor leren bandjes die soms na een jaar al versleten zijn vind ik het zonde als het ““originele”” bandje duidelijk way overpriced is zoals dat Heuer bandje.
ook stalen/goud banden zijn vaak extreem duur vooral de ““Topmerken”” zoals Rolex vragen een vermogen voor een nieuwe band.
en bijvoorbeeld voor veel vintage merken is het heel moeilijk om aan een ““origineel”” bandje te komen,
heb helaas nog nooit een leren Angelus bandje gezien,
Ik heb een ruime voorraad leren bandjes van Hirsch en Eichmüller in verschillende kleuren en maten,
goeie kwaliteit, zien er mooi uit en zijn betaalbaar.

de originele sluiting verhuisd dan wel mee, en als ik die niet heb,probeer ik wel aan te komen.

toch devalueer je horloge wel enigzins door er een merkvreemd bandje aan te knopen,
maar ja, er zijn ergere dingen in het leven.:smiley:

en een ander uurwerk in je horloge is toch wel wat anders, zoiets is voor mij te gek voor woorden,
praktisch onomkeerbaar, kan me dat verhaal herrineren van die horloge""maker"die een Quartz uurwerk in een gouden vintage dameshorloge had gezet. ::o (td) (zonder overleg met de eigenaar)

Groet, André

Op mijn Cartier draag ik een ander bandje, ik vind die 200 euro voor het originele bandje toch wel erg duur. Alleen is het wel zo dat alleen de originele banden op de vouwsluiting passen,…dus mn vouwsluiting ligt nu nutteloos in de kast :frowning: of weet iemand een goedkoper bandje dat in de Cartier vouwsluiting past?
hoewel ik graag de originele Cartier band zou dragen, heb ik er gewoon het geld niet voor over…Boven dien stop ik liever die 200 euro in een spaarpot voor een nieuw horloge.

Als er een merkbandje bijzit vervang ik dat bijna altijd, aan het vervangende bandje doe ik wel de oorspronkelijk gesp. het merkbandje bewaar ik (blijft nieuw), ik heb gemerkt dat dat nogal uit maakt met evt. verkoop; "gedragen maar met nieuwe band"
Kortom een merkband heeft dus wel invloed op de waarde m.i.

origineel heeft bij altijd de voorkeur, al heb ik soms ook merkloze bandjes .
vaak vind ik het mooier staan als de band iets dikker is , en veel merkloze bandjes hebben dat niet en als ze wel mooi dik zijn , maakt het kwa prijs weer niet veel uit . ( of maakt wel uit maar deze zijn dan toch al niet goedkoop).

ik zie een leerbandje wel als vervangbaar een uurwerk niet , dus dat moet goed zijn.

hier http://www.delaurian.com/ staan leuke alternatieven voor merkbanden…

(tnx to Dale)

Ik vind zelf dat originele bandjes en sluitingen het mooiste zijn, maar omdat ik liever vintage draag is dit soms onmogelijk (of ongelooflijk duur) en daarm neem ik genoegen met wat mindere bandjes.

Voor m’n Reverso heb ik al wel 2 originele bandjes erbij besteld, een croco en struis. Voor de IWC haal ik één dezer dagen in Utrecht nog een originele vintage sluiting NOS en een nieuw IWC bandje. Dan is alles dus origineel en compleet. :smiley:

Mijn devies, liever origineel en duurder, dan goedkoop en lelijk. :stuck_out_tongue:

In principe hou ik alles origineel. Dus aan een Breitling een Breitlingbandje (staal of leer, maakt niet uit). Niets anders.
Een Breitling met een band die ik niet mooi vind koop ik dus niet. Geldt niet alleen voor Breitling, maar voor alle horloges in het duurdere segment. Dus ook voor de Sinn, Omega, etc. De band van het merk die er op kan en hoort is voor mij dus mede een selectiecriterium.

Tenzij de originele banden gewoon lelijk zijn, bijv. bij een Seiko SKX007. Dan ga ik op zoek naar een mooi passend bandje. Een SKX007 is voor mij dan ook een ‘speelobject’. Geldt ook voor bijv de Seastar 1000, spuuglelijk origineel rubberen bandje, geldt ook voor de stalen band, maar met een zwarte carbon van de Watchprince ineens heel erg leuk.
Dat zijn betreft dan de goedkopere horloges.

Ga dus grotendeels met Jaap-Wim mee.

Het bandje van 20 dollar is uiterlijk hetzelfde als het carrerabandje, inclusief de gaatjes Peter.

Henrik ,

Bij de orginele band zit een massief stalen vouwsluiting met safety push buttons.
Zit dat bij jouw band dan ook ?
Je krijgt er voor die prijs ook nog design race handschoenen bij vandaar die hoge prijs.

Groet Peter

Vaak zit er als je er een los bandje koopt, dus als het het horloge al hebt geen vouwsluiting bij ofzo.

Bij Panerai betaald je 189,95 en dan zit er geen gesp aan hoor

Maar dan is het bandje uiterlijk toch niet hetzelfde…

Zelf zou ik voor een origineel bandje gaan. Ik koop niet zo heel vaak een horloge, wanneer ik er een koop koop ik altijd een extra band. De originele gaat in het doosje in de kast. Leuk voor later…

Bij de ML MP Skeleton heb ik het helemaal bond gemaakt. Origineel zit hier een band met vouwsluiting aan. Als extra heb ik een band en vouwsluiting en een band met gespsluiting gekocht. Interessant als de achterachterkleinkinderen hem ooit willen verkopen ;). De originele band is écht nog nooit gedragen! Dit was mogelijk omdat Marley alle voornoemde artikelen kon leveren ver onder de prijs van alleen het horloge hier in Nederland…

Gerwin
Gewijzigd: Tikfoutjes verwijderd.