Moet ik me zorgen maken?

Geachte collega forumleden,
Ik ben een beetje ongerust, ik heb condens gespot.

Ik heb mijn Omega de Ville uit 1972 begin dit jaar laten servicen. Ik draag het horloge regelmatig en heb nooit iets gemerkt.
Het viel me alleen wel op dat hij leeg loopt als hij in de winder zit, na een dag of 5. Deze winder heb ik aangeschaft terwijl het horloge in service was, dus ik weet niet of hij ervoor ook al leeg zou lopen.
Maar zoals gezegd heb ik laatst, na een potje voetballen op een hete dag, condens gespot, onder het glas van het horloge toen ik in een airco gekoelde auto stapte.
Ik heb alle keren daarvoor dat ik het horloge droeg nooit enig teken van condens gezien. Is dit een ongelukkige samenloop van omstandigheden, ik oververhit, horloge ook, koude auto
 Of is dit echt een slecht teken en moet hij zo snel mogelijk weer open om schade te voorkomen?

1 like

Je hebt condens en condens. Lucht bevat altijd een deel water en dat condenseert nu eenmaal tegen een koud oppervlak zoals een horlogeglas in een koude luchtstroom (airco)

Zolang het geen grote hoeveelheid vocht is met druppels, maar een lichte waas aan de binnenkant van het glas die weer verdwijnt zou ik me geen zorgen maken. De luchtvochtigheid in de zomer kan buiten wel 80-85% zijn en een horloge uit 1972 lijkt me niet water en luchtdicht

3 likes

Wie gaat er dan ook voetballen met een dresswatch uit 72 om de pols? Gewoon even niet doen, en voor die gelegenheid het horloge af of een Casio om of zo.

Dat kan heel goed zo gaan als @Jeffrey1984 aangeeft. Nieuwe Grand Seiko’s worden bij een service met een ijslok getest, maar je weet nooit wat er in 50 jaar met zo’n Omega kast is gebeurd en of Condens wel uitgesloten kan worden, zelfs al zijn de pakkingen vervangen. Kunnen pitjes in het deksel zitten, of in de middenkast
 Da’s Vintage.

Waarom in godesnaam joh? Ik zou 'm gewoon lekker leeg laten lopen als je 'm niet draagt, en dan gewoon even opwinden wanneer je 'm om de pols klapt. Alleen maar nodeloze slijtage, zo’n winder.

13 likes

Als je het deksel er af kan halen doen en 24 uur stofvrij het vocht eruit laten dampen

2 likes

Bedankt voor de reacties!

Ik had inderdaad misschien niet moeten gaan voetballen met het horloge om, het was een spontane actie op een familie feest

Het horloge heeft geen deksel, maar opent aan de voorkant. Daar is ongetwijfeld een tool voor nodig, welke ik niet bezit.

Qua waterdichtheid zou het toch wel goed moeten zitten. Het is een “waterproof” horloge, geen “water resistant”. Ik heb begrepen dat dit het eerste echte waterdichte horloge is.

1 like

Zolang je zo’n vintage uurwerk iedere vier a vijf jaar laat onderhouden en er dus te allen tijde voldoende smering aanwezig is, zal het uurwerk nagenoeg niet slijten. M.a.w. een watch winder kan geen kwaad.

2 likes

Dat is op z’n hoogs splash proof, ik zou daar niet mee gaan zwemmen. Maar je kunt over 50 jaar, zelfs met nieuwe pakkingen, niet garanderen dat de kroonstam niet wat verbogen is, dat het deksel niet helemaal meer sluit (of de ring rond het glas wat op de midden-case aansluit), etc etc. Dan is ook de vraag in welke omgeving de service uit is gevoerd.

Kortom: Je kunt alleen iets zeggen over waterdichtheid als je het horloge jaarlijks laat testen. Met dat rapport in de hand weet je wat. Dat ze bij het verlaten van de fabriek “Waterproof” op de achterkant graveerden is van nul en generlij waarde, ook gegeven het feit dat het sterk van het merk afhangt wat hun visie op “Waterproof” is. In de eerste Seiko Silverwave “duikertjes” betekende het 40m zonder schroefkroon. Dat is 50 jaar later zo lek als een zeef.

Smeermiddel ten spijt slijten er delen wanneer het motortje loopt. Al is het het kogellager van de rotor maar. Maar goed, deze discussie is al zo oud als automatische horloges, en er zijn twee kampen waartussen geen noemenswaardige uitwisseling van leden is.

2 likes

Het precieze moment daarvan kun je zelfs berekenen, via het Mollier diagram.

2 likes

Dag KcB,

Allereerst het ‘leeglopen’. Belangrijk of dit gebeurt als je winder continue draait, of als hij op ‘intermittent’ staat (dan draait hij een aantal rotaties, om vervolgens weer even te pauzeren). Als je horloge leegloopt terwijl je winder continue draait, dan is er waarschijnlijk iets mis met het automaat gedeelte. Als je horloge leegloopt als je winder intermittent draait, dan kan dat prima komen door het type uurwerk. Ik heb zelf een Van der Klaauw met een valjoux 7751 uurwerk wat ook langzaam leegloopt op een intermittent winder. Die moet echt continue blijven draaien om hem aan de gang te houden.

Daarnaast de condens. Dit hangt erg af van de hoeveelheid vocht. Het beste kun je het horloge zo snel mogelijk laten drogen met het deksel eraf. Als dat niet mogelijk is, trek de kroon eruit en leg het horloge met de kroon omhoog op een droge plek. Als er een heel klein beetje condens in zit, dan droogt het waarschijnlijk probleemloos op. Mocht er echt heel veel condens inzitten, dan zou je kunnen overwegen om het horloge naar een horlogemaker te brengen. Die kan het horloge uit elkaar halen en goed laten drogen/schoonmaken.

En je bent niet de enige. Ik was een tijdje terug bij Jasper van AvW en hij liet mij foto’s zien van zijn Paul Newman waarbij hetzelfde was gebeurt in IndonesiĂ« door een sterke airco. Is gelukkig ook helemaal goed gekomen :slight_smile:

3 likes

De van de Klaauw moet linksom draaien en zeker niet constant. Bij rechtsom loopt deze automaat vrij.

Kan bij de Omega misschien ook het geval zijn.

Laat een automatisch horloge nooit constant draaien op de winder maar zet hem op een interval van bijvoorbeeld 900 omwenteling per dag en als je niet zeker weet of het een automaat is die een eenzijdige opwinding heeft, dan naar 2 kanten laten draaien.

2 likes

dat klopt, valjoux 7750/7751 windt niet op naar beide kanten. Helaas kan mijn winder niet worden ingesteld op links/rechts draaien, alleen op constant/intermittent. Jaegers hebben dat volgens mij ook.

Het zou best kunnen dat het horloge van KcB ook unidirectional opwindt.

1 like

Wat ik kon vinden, in een schema van de winder fabrikant, kan mijn Omega de Ville beide kanten op opwinden.
Geadviseerd werd inderdaad 900 omwentelingen, dus daar ben ik ook mee begonnen. Heb inmiddels wel alles geprobeerd, alleen linksom/rechtsom, meer omwentelingen. Zonder succes

1 like

en als je hem draagt, blijft hij dan wel netjes lopen?

1 like

Ja, dan wel :man_shrugging:t2:

1 like

dan lijkt het automaat gedeelte wel te werken, maar met relatief weinig rendement.

De partij die het horloge recent geserviced heeft kan hier misschien even naar kijken. Wellicht loopt de rotor een beetje aan, o.i.d.

1 like