Molnia polshorloges

Hallo.
Na enkele jaren meegelezen te hebben op dit forum is dit mijn eerste post.
Vrijwel alle leden van het forum tonen hun nieuwe en oude aanwinsten regelmatig, dus kan ik niet achter blijven.
Molnia zakhorloges kom je veelvuldig tegen, maar als polshorloge met dit zelfde grote uurwerkje een stuk minder.
Geholpen door de lage dollarkoers, rolden er kort geleden twee door de brievenbus.
Deze Molnia, 43mm doorsnede 10mm hoog en 55mm gr gewicht.

En deze Ural, 40mm doorsnede 11,5mm hoog en ook 55 gr.

Ze komen waarschijnlijk uit de zelfde fabriek.
Als je bij de Molnia je nagel tussen de bodem deksel zet komt dit te voorschijn.

Bouwjaar eerste kwartaal 1950 en 15 jewels.
De Ural is een andere konstruktie.
Als met een mesje de bodemplaat verwijderderd wordt blijkt dit een schaal te zijn
waar het uurwerkje in geklemt blijft zitten.

Hierna kan het uurwerkje er naar boven uit getrokken worden.
Beide uurwerkjes hebben een diameter van 36mm en hebben een mooie geschroefde balans, dit schijnt tegenwoordig niet meer nodig te zijn.

Bij deze Ural heeft men de kleine secondenwijzer vervangen voor een centrale, en hiervoor een brug met extra lager en een paar tussentandwielen bovenop het molnia uurwerk gebouwd.
Dit uurwerkje heeft 16 jewels.
De consruktie lijkt op het eerste gezicht veel op die van de Chronoswiss Timemaster met het omgebouwde Unitas uurwerk
Op deze foto is het verschil tussen de uurwerkjes beter te zien.

Op het Ural uurwerk staat voor de verandering geen bouwjaar en is ook niet versierd zoals de molnia
Om de afmetingen te vergelijken staan ze hier naast een Zentra van 37mm diameter, deze stamd uit de zefde tijd.
In de jaren 50 was de gemiddelde grootte van een horloge zo,n 30mm, met een Molnia of Ural aan de pols moest je wel wat uit de toon vallen.
Ik vraag me af voor wie deze horloges bestemd waren en of ze te koop waren in de staatswinkels van Rusland.

Met vriendelijke groeten.
Chris

Mijn beste,

Wederom een nieuw forumlid. Ook jij van harte welkom op dit magnifieke horlogeforum. Je zult je draai hier snel hebben gevonden en met het lezen van de verschillende horlogeposten de materie der horlogemagie weten te doorgronden.

En ook ik heb er vanmiddag weer wat bijgeleerd. Immers het horlogemerk ‘Molnia’ was bij mij tot dusverre onbekend.
Doch onbekend maakt onbemind, en ik moet zeggen het zijn zeer aparte horloges. Horloges “pur sang”, tijdloze vormgeving waarmee je heden ten dage gelukkig ook nog van kan genieten om er de huidige tijd mee af te kunnen lezen.
Veel plezier er mee en dat we nog veel van je mogen horen.

Overigens een mooie fotoreportage met heldere teksten. :wink:

Orologio Signaturis Temporis

2 X rus erbij dus, beste Tissot Molnia is nog het meest bekend vanwege de (thema) zakhorloges, maar het Molnia caliber zie je ook tegenwoordig in veel andere russen (Poljot, Buran) in de zgn classic modellen. Deze oldies zien er fraai uit.

Arjay

Hallo diashock,

Welkom op dit forum. De Russen staan de laatste tijd goed in de belangstelling! Leuke leerzame reportage over dit niet zo bekende merk.

Groeten, Tom Vreeken.

Mooie foto’s van mooie horloges! (tu)
Het blijft ook altijd weer verbazingwekkend dat er nog steeds bijzondere/onbekende Soviet modellen blijven opduiken; de Molnia is wel een van de oudste die ik ooit gezien heb, bouwjaar 1950 en met die “zebra” strepen op 't uurwerk zou je eerder verwachten dat er Salut op zou staan!
Ook de Ural had ik nog niet eerder in deze vorm gezien, degene die ik heb zijn allemaal met een vergulde aluminium kast en met een normaal drukdeksel; zo’n messing verchroomde kast, met een deksel annex uurwerkhouder had ik nog niet voorbij zien komen.
Van deze oude Russische horloges bestaan geen naslagwerken en het blijft telkens weer leuk om de grote verscheidenheid te zien, zo zie je maar weer dat je met een beetje gokwerk voor relatief weinig geld nog heel erg interessante horloges op de kop kan tikken,!

Veel plezier ermee!

Groet,
Paul

Mooie horloges!
Herkende het uurwerk meteen uit mijn Poljot:

Groeten en welkom,

Stefan