Molnija-horloges verleden tijd

Omdat we het al een tijdje zonder Arjay en zijn uitgebreide kennis van Russische horloges moeten stellen - waar is hij? - probeer ik deze lacune een beetje op te vullen. Ik werd een tijdje geleden gewaarschuwd dat de prijzen van Russische horloges de komende tijd zullen stijgen door de schaarste aan uurwerken nu de Molnija-fabriek is opgehouden te bestaan. Hieronder mijn vertaling van een berichtje dat Juri Levenberg mij stuurde en vervolgens een vrije vertaling van wat Wikipedia.com over Molnija zegt.

Molnija horloges verleden tijd. Treurig nieuws uit Chelyabinsk: de beroemde uurwerkenfabriek Molnija heeft vorig jaar kort voor zijn 60-jarig bestaan zijn deuren moeten sluiten. Volgens welingelichte bronnen zijn de machines waarop de bekende kalibers 3600, 3602 en 3603 werden geproduceerd gestolen of kapot. Uurwerken die door veel andere Russische horlogefabrikanten werden gebruikt. Daarnaast produceerde Molnija zelf de bekende ‘thema-zakhorloges’, aardige hebbedingetjes met een leuk uurwerk, vaak voorzien van nostalgische afbeeldingen op deksel, bodem en/of wijzerplaat. Ook maakte de fabriek in het verleden boordklokken voor vliegtuigen, legervoertuigen e.d. In een groot aantal Poljot-handopwindhorloges werd het Molnija kaliber 3603 toegepast. Er zullen nog wel een aantal uurwerken op de plank liggen, maar horloges met dit kaliber zullen niet lang meer geproduceerd worden en kunnen een zekere zeldzaamheidswaarde gaan krijgen. Of een herstart van de Molnija-fabriek nog mogelijk is, is onzeker, maar vaststaat dat niemand anders in Rusland vergelijkbare kalibers en zakhorloges fabriceert.

Wikipedia(com) meldt het volgende over Molnija:
Molnija (soms geschreven als Molniya) is een Russische horloge- en klokkenfabriek, gevestigd in Chelyabinsk, Chelyabinsk Oblast. Molnija is het Russische woord voor bliksem.

De Molnija klokken- en horlogefabriek werd geopend op 17 november 1947. De belangrijkste klant was het Ministerie van Defensie van de toenmalige Sovjet-Unie, dat polshorloges, zakhorloges en tafelklokken afnam. Er werden tevens unieke klokken geproduceerd specifiek voor tanks, gevechtsvliegtuigen en onderzeeërs van het Rode Leger, en uiteindelijk ook voor ruimtevaartuigen.

Het voornaamste product van Molnija zijn de mechanische zakhorloges met militaire, religieuze en historische motieven. Zo’n 80% van het werk aan de meeste horloges wordt gedaan met de hand. Sommige Molnija-uurwerken worden gebruikt in grote herenpolshorloges.

En dan nu wat foto’s. Allereerst enkele copyrightvrije foto’s van Wikipedia:

Molnija 3603 in een Poljot Buran Sibir

Nogmaals een 3603

Een Molnija-zakhorloge

Twee foto’s van een cockpitchronograaf

En nog wat foto’s van eigen hand. Eerst enkele Molnija-zakhorloges en dan nog wat verschillende Poljots met een kaliber 3603

Ik vind dit een bijzonder interessant en informatief artikel, waarvoor dank. (tu)

Ook dank voor de moeite om dit allemaal uit te pluizen en de foto’s te verzamelen. Ik denk zeker dat dit uurwerk meer aandacht verdient.

Inderdaad, leuk en informatief topic (tu)

Ik sluit me helemaal aan bij de woorden van Ed.
Verder is het natuurlijk jammer dat een dergelijk stukje cultureel erfgoed (want dat is het mijns inziens toch) zomaar verdwijnt om een tamelijk wazige reden.

Goed artikel, merci.

Jammer van de sluiting… weer een verdere verschraling van het aanbod van uurwerken.

Helaas is mijn zakhorloge annex buroklokje van Molnija ook verleden tijd. Bij het opwinden had ik ineens de kroon in mijn handen. Acute metaalmoeheid. Ik was er erg op gesteld.

Jammer, ze maakten leuke dingen voor een paar centen. Die uurwerkjes kenmerkten zich overigens wel door het ferme TIK TAK geluid, althans degene die ik gehoord en gezien heb.

Als er verder niets stuk is, zal het toch wel te repareren zijn?

toevallig droeg ik gisteren een horloge met een molnja kaliber. Een pilot horloge. Mooi uurwerk en het loopt behoorlijk nauwkeurig ook.

Tja maar ik denk niet dat de kosten tegen de baten opwegen. Wie weet zet ik hem nog wel eens te koop voor de experts die er wel iets mee kunnen.

Zal misschien wel meevallen. Alleen een nieuw kroontje en/of stiftje wellicht.

De stift is afgebroken inderdaad. Ik zal wel eens fotos maken om te illustreren wat er scheelt.

Dan toch maar even een korte reactie. Omdat ik het laatste jaar in de nachtdienst werk bij Snowworld Zoetermeer heb ik niet veel energie meer om uitgebreide reacties te geven en me in het russenfenomeen te verdiepen, Heb ook niet veel aankopen gedaan, alleen recent uit losse onderdelen een Poljot 29 steens automaat geassambleerd. Ik kijk wel af en toe mee. l
Wat het fenomeen russenhorloges aangaat zie je op dit moment door de bomen echt het bos niet meer. Inderdaad is Molnia als merk ter ziele, maar het merkwaardige is dat er bij Poljot International een nieuw model is geintroduceerd, jawel met een geskeleteerd Molnia caliber. Ook op andere terreinen vinden er vreemde ontwikkelingen Plaats. Via allerlei links naar Baselworld kwam ik te weten dat Volmax waar oa Buran, Aviator, en Stuhrmanski zijn onder gebracht zijn aandacht op Zwitderland is gaan richten. Bepaalde modellen en types zijn geregistreerd en mogen niet meer door derden worden gemaakt en alleen worden verhandeld door goedgekeurde dealers. Buran bijvoorbeeld heet nu Buran SA en zit officieel in Zwitserland. Er worden weer Poljots gemaakt maar dat betreft dan oude modellen (Blancmange, Tachy black, blue en White, Iss een nieuw eigen ontwerp, maar vooral voor de binnenlandse markt worden op dit moment allerlei luxe manufactuur modellen gemaakt waarbij ook word gewerkt aan complicaties, je krijgt de indruk dat er nauw word samengewerkt met Maktime. Helaas krijg je ook de indruk dat er een beetje voet van oorlog is tussen Maktime erven 1MWF aan de ene kant en Volmax aan de andere kant. Dealers zoals Juri Levenberg, Julian Kampmann zijn door Volmax in de ban gedaan. In de nieuwere door Volmax ontworpen modellen zitten alleen maar ETA uurwerken,een van de agenten van Volmax in Duitsland vermeld zelfs dat Volmax weer door de fabrikanten van de P31 calibers (Maktime) in de ban is gedaan. Gelukkig ook interessante ontwikkelingen. Werkelijk fraaie nieuwe modellen bij Poljot international. De stalen modellen zijn weliswaar duurder dan we gewend zijn, maar blijven betaalbaar en in die zin ook interessant omdat het eigen (thema)ontwerpen zijn (als er ooit weer wat te besteden is dan komt er een Poljot international Baikal). Ook Aleksander Sohkorov heeft enkele fraaie ontwerpen. Wat prijzen aan gaat kan je echt niet zeggen welke kant het op gaat. Inderdaad Juri Levenberg heeft zijn prijzen behoorlijk verhoogd, maar er worden nog steeds allerlei russen op basis van het P3133 en verwante calibers aangeboden uit bestaande, maar ook uit niet herleidbare bronnen aangeboden voor de normale prijzen. Maktime fabriceerd niet alleen calibers en luxe horloges, maar heeft bijvoorbeeld een eigen Aviator model. Probleem voor Volmax is dat veel onderdelen zoals kasten ed bij Maktime vandaan kwamen. We zullen helaas af moeten wachten wat er verder gebeurd. Feit is ook dat inmiddels er in Rusland sprake is van een nieuw bewust zijn. Vooral op Juweel en horlogefabriek is de elite in Rusland trots op zijn eigen kunnen, en de belangstelling voor het eigen ontwerp en produkt neemt toe. Maar als men ruziend over de grond gaat rollebollen is dat natuurlijk geen goede zaak.

Arjay

Interessante materie Arjay & Adriaan,

Het lijkt er op dat er een en ander aan het veranderen is op de Russische horloge(uurwerken)markt. Mischien dat we binnenkort Russen krijgen die op prijsniveau van Zwitsers zitten?
Het heeft mij in ieder geval doen besluiten mijn Aeronavigator nog maar even voor mezelf te houden :slight_smile:

Groeten en bedankt voor de informatie,

Stefan

Wat dacht je van deze Soyuz tourbillon? Een slordige 3000 euro.

Mechanical mechanism caliber RP 9115, Tourbillon, hand winding, 23 ruby jewels, shock protection, daily average cours deviation: -15 to +30 seconds. power reserve when fully wound: about 42 hours

Foto’s geleend van Levenberg.