Mondaine horloge vastgelopen

Hallo,

Ik heb een mooie Mondaine quartz horloge en het is vastgelopen. Het begon een paar dagen geleden, het liep vast en na een paar schudden liep het weer, en ik dacht dat de batterij aan op raken was. Die heb ik vervangen, twee keer zelfs, maar nu loopt het helemaal niet meer. Waarschijnlijk (en hopelijk) is het gewoon vuil en heeft het onderhoud nodig. Maar wat voor onderhoud pleeg je op een quartz horloge?

mvg,

Ivan

Ivan,

Ligt het niet aan een bevroren wissel?
:+

Marcel,

Ik denk eerder aan vierkante wielen ivm bladeren op de rails:-)

mvg,

Ivan

Hoe oud is het?

Ik weet niet hoe oud het horloge is. Ik schat (gok) een jaar of 8.

mvg,

Ivan

Hallo,

Ik heb de Mondaine opengemaakt (zie http://isaez.home.xs4all.nl/Mondaine/ ; het zijn wel erg onscherpe foto’s) en heb het zo goed mogelijk schoongemaakt (schoongeblazen) maar helaas nog geen teken van leven. Daarna heb ik een andere batterij geprobeerd maar dat hielp niet. Toen ben ik de batterijen gaan doormeten en ze leveren +/- 1.48 volt. Zou dat misschien te weinig zijn??

mvg,

Ivan

Hallo Isaez,

1,48 v is voldoende om een quartz aan de praat te houden.
Heb je dat gemeten met een speciaal daarvoor bestemde volt/batterijmeter?

Verder heb je PB.

Met vriendelijke groet,
Inca

soms moet j e kortsluitingmaken met bv de behuizing, dan pas gaat het horloge werken. komt bij seiko`s voor. goed googlen en niets forceren en anders gewoon niet bezuinigen maar even naar de horloge makert. een echte mondaine is te mooi om an te hanussen