Mondaine: spoorweghorloge

Mondaine Giant
of voluit: “Mondaine Men’s Swiss Railways Giant Watch A6603032811SBB”

Zo’n Zwitsers stationklokkenhorloge van Mondaine stond al geruime tijd op mijn aandachtslijstje.
Maar het kwam er steeds maar niet van.
Want de meeste vond ik ofwel te klein, ofwel te druk (datumweergave) ofwel te duur (stop2go).
En zowat alles waaraan de lugs zichtbaar zijn viel ook af: lugs heeft de stationsklok immers ook niet.
Volledig mechanisch hoefde ook niet: merk dat ik meer en meer neig naar de probleemloze kwartsen.
Totdat ik bij toeval aanliep tegen deze “Giant”.

Hoezo “Giant”? Welnu: deze is 42 mm diameter, de meeste in zijn familie zijn kleiner, behalve de voorvaderen uiteraard, want die zijn stukken groter.
Dus: Ronda quartz, 42 mm diameter, geen dag of datum en bovenal: geen lugs zichtbaar, gebold mineraal.

Het ontwerp van deze horloges is afgeleid van de befaamde en bekende Zwitserse stationsklokken.
In opdracht van de Zwitserse spoorwegen ontwierp de ernstig kijkende heer hieronder een stationsklok, die later om twee redenen bekend werd.
Allereerst de vormgeving, afleesbaarheid en in het bijzonder de vorm van de secondenwijzer.
En daarna de techniek er achter: het gedrag van de secondenwijzer, die gedurende bijna een minuut wat te hard loopt om dan bovenaan even stil te staan en dan weer aan een nieuw rondje begint.
Over die techniek en de gedachte daarachter is hier al eerder geschreven en ook op Internet is gemakkelijk informatie te vinden.

Het ontwerp stamt al weer uit 1944 en werd met kleine modificaties ook overgenomen door de spoorwegmaatschappijen in andere landen.
De rechten van het ontwerp berusten bij de SBB/CFF/FFS en zo kon Apple voor het onbevoegd gebruik van dit ontwerp een tijdje terug een leuke afkoopsom betalen aan de SBB/CFF/FFS.

Medio jaren tachtig kreeg de horlogemaker Mondaine het acoord van de spoorwegen om het ontwerp van de man hierboven (Hans Hilfiker) als horloge op de markt te brengen.
Mede omdat het ontwerp zo goed afleesbaar was, kwamen er na de herenhorloges ook kleinere damesmodellen, klokjes, wekkers, zakhorloges en nog meer.
Screensavers zijn met gemak te vinden en Apple gebruikt het ontwerp dus ook.
Hier wat voorbeelden.

Mondaineklok op station Zürich.

Stationsklok (met gepatineerde wijzerplaat) in het wild.

Als zakhorloge (niet mijn favoriet trouwens).

Speciale uitgave bij de Gotthardlijn: mèt zichtbare lugs.

Je treft deze klok niet alleen op stations en polsen, ook in musea en -zoals hier- op een postzegel.

En dit is ‘m dan: de lugloze, datumloze uitvoering.
Ik vind ‘m leuk (en daar gaat het immers om)……

…. en zij vindt hem ook leuk, zo te zien, en dat is ook mooi meegenomen.

24 likes

Gaaf en vreemd genoeg “tijdloos” horloge. Leuk verhaal ook. Gefeliciteerd!

Een leuk verhaal en een mooi horloge.Proficiat

Leuk inderdaad! Dus het horloge loopt ook iets te snel per minuut en blijft dan even op de 12 staan?

Leuk verhaal en het design heeft ergens wel wat.

@bart12 : deze niet, de stop2go doet dat wel.

2 likes

Fijn verhaal en een prachtig ontwerp.

Mijn beste,

Fantastisch hoor!!
Een historisch kader, prachtige foto’s en een trotse eigenaar!!
Ik wens je derhalve vele aangename momenten met dit befaamde horloge. :+1:

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

Van harte met deze icoon!!
Dit model blijft boeien! :+1:

Ik vond die stop2go wel leuk, maar deze kenden nogal eens technische problemen helaas.

De eerste uitgave idd, de huidige heruitgave zou beter zijn…

1 like

Dank voor de voorstelling.

Vorige weekend had ik bijna dezelfde gekocht. Uiteindelijk niet gekocht wegens drukte, en een ander horloge dat ligt te lonken.

Die met de opvallende lugs vind ik ook niet passen bij het strakke ontwerp. Stop2go funktie is prachtig, maar te duur. En de automaten te duur in vergelijking met de quartz.

Vandaar ook mijn keuze voor de Giant 42mm quartz.

Stiekem vind ik hem ook leuk. Helaas had een wiskunde leraar die een ontzettende eikel was hem in mijn middelbare schooltijd. Bij mijn eerste kantoorbaan had mijn leidinggevende er ook een. Dat was een grote paardenlul. Als ik die associaties niet had had ik hem zelf waarschijnlijk ook.:wink:

5 likes

Leuke horloges van Mondaine, al paar keer bijna overgegaan tot aankoop maar er kwam altijd iets tussen. Stop2Go is wel tof.

Leuk verhaal! Ik ben erg content met m’n Mondaine automatic. En dankzij de datumweergave kon ik nog een leuk detail toevoegen aan deze foto:

M’n vrouw heeft de damesuitvoering (wel quartz). Het zijn onze enige ‘matching’ horloges - iets wat ik eigenlijk vrij fout vind, maar ons aan een bijzonder moment herinnert. De Mondaine is daarmee een blijvertje.

2 likes

Mooi verhaal, ik vind ze design technisch ook erg interessant!
En het stop2go idee vind ik helemaal mooi, ik zou dan ook graag een wandklok hebben met dit mechanisme en die looks. Maar is slecht te vinden.

Leuke presentatie van je nieuwste aanwinst, Willem. Mooie klok, geniet ervan :thumbsup:

Mooi tijdloos :nerd_face: ontwerp,veel plezier met je nieuwe aanwinst.

Appart (als in de goede zin van het woord) horloge, tijdloos. Veel draag plezier

Heel mooi, gefeliciteerd!

Ik ben ook blij met mijn Big EVO Alarm (40mm)

Gr. Marc

3 likes