Even een oproep…zijn er hier forumleden die een Mondaine stop2go horloge hebben met problemen van het gelijk zetten van de seconde wijzer of andere…
Ik heb er geen, maar wel laatst eentje in mijn handen gehad die het “stationsklok-truukje” deed met de secondenwijzer op 53.
beetje vreemd…
Ik heb er een gehad, die is omgewisseld. Het moment van overspringen, was in eerste instantie goed kalibreerbaar, maar sprong dan over naar heel iets anders & was niet meer juist te krijgen.
Uiteindelijk bij de derde keer dat het probleem optrad, heeft de juwelier mij terugbetaald i.p.v. omgewisseld, omdat hij het welletjes vond geweest. Daar was ik het mee eens.
Als ik deze reacties zo lees, bekruipt mij een gevoel van “iets te snel op de markt gezet”.
Ik heb mijn secondenwijzer 1 keer op tijd moeten zetten omdat die op 59 stil stond. Dat ging toen zonder problemen. Hij loopt nu al weer maanden zonder problemen.
Hier totaal geen probleem, loopt als een zonnetje vanaf de allereerste seconde.
Eigenlijk begrijp ik het hele systeem niet
niet echt in verdiept ook maar dat verspringen en stoppen
"waar hep dat nou voor nodig ?"
Carpe tempus Schreef:
Eigenlijk begrijp ik het hele systeem niet
niet echt in verdiept ook maar dat verspringen en
stoppen
"waar hep dat nou voor nodig ?"
Omdat de stop2go, het lopen van de echte Zwitserse stationsklok imiteert. Toch wel balen om te lezen, dat het bij de tweede poging van Mondaine ook niet gelukt is om het systeem goed te krijgen.
Uiteraard snap ik dat van die echte stations klok ook niet
maar dat zal wel een “ah ha” momentje zijn maar het kwartje
is nog niet gevallen.
Technisch gezien schijnt het een hele prestatie te zijn, maar ik word er niet opgewonden van, dus +1
Carpe tempus Schreef:
Uiteraard snap ik dat van die echte stations klok
ook niet
maar dat zal wel een “ah ha” momentje zijn maar
het kwartje
is nog niet gevallen.
Denk dat je lang kan wachten voor het kwartje vanzelf valt. Met wat Googlen is de kans beduidend groter…
lencoth Schreef:
Carpe tempus Schreef:
Uiteraard snap ik dat van die echte stations
klok
ook niet
maar dat zal wel een “ah ha” momentje zijn maar
het kwartje
is nog niet gevallen.Denk dat je lang kan wachten voor het kwartje
vanzelf valt. Met wat Googlen is de kans beduidend
groter…
Mogelijk dat CarpeTempus bedoelt wat het nut daarvan nu is, dat de secondewijzer op 00 stopt en daarna weer van start gaat.
En daar kan ik me wel bij aansluiten. Technisch wellicht een leuk trucje, maar praktisch gezien niet zo boeiend. Ik begrijp dat dit voor veel zaken op horloges geldt, want uiteindelijk is het praktisch gezien een instrument dat de tijd (en bijv dag of datum) aan moet geven.
WilSeiko Schreef:
En daar kan ik me wel bij aansluiten. Technisch
wellicht een leuk trucje, maar praktisch gezien
niet zo boeiend. Ik begrijp dat dit voor veel
zaken op horloges geldt, want uiteindelijk is het
praktisch gezien een instrument dat de tijd (en
bijv dag of datum) aan moet geven.
Google er nu eens op. Dan zal je zien dat er een reden voor is op de stationsklok. En het ziet er op het horloge leuk uit. Echt een “conversation piece”.
lencoth Schreef:
WilSeiko Schreef:
En daar kan ik me wel bij aansluiten. Technisch
wellicht een leuk trucje, maar praktisch gezien
niet zo boeiend. Ik begrijp dat dit voor veel
zaken op horloges geldt, want uiteindelijk is
het
praktisch gezien een instrument dat de tijd (en
bijv dag of datum) aan moet geven.Google er nu eens op. Dan zal je zien dat er een
reden voor is op de stationsklok. En het ziet er
op het horloge leuk uit. Echt een “conversation
piece”.
Ik heb het gelezen, maar vind het nog steeds onzinnig.
Het is aan mij gewoon niet besteed
WilSeiko Schreef:
Ik heb het gelezen, maar vind het nog steeds
onzinnig.
Het kan niet onzinnig zijn, daar het “zin” had i.v.m. de synchronisatie van alle stationsklokken. In de tijd bijzonder innovatief.
Het is aan mij gewoon niet besteed
Dat kan & is je goed recht.
lencoth Schreef:
Het kan niet onzinnig zijn, daar het “zin” had
i.v.m. de synchronisatie van alle stationsklokken.
In de tijd bijzonder innovatief.
…
Dan hebben wij toch een andere definitie over zinnig en onzinnig.
De synchronisatie verloopt net zo goed zonder die stop, dan mèt.
Dus onzinnig.
Die "wachtende secondenwijzer heeft een oorzaak en een functie… een vriend van mij is conducteur, die heeft het me een keer uitgelegd…
zoals hij het uitlegde aan me:
Dat die secondenwijzer even stilstaat is omdat ie eigenlijk te snel loopt, en dan op de hele minuut wacht op de synchronisatie van de centrale klok, op die manier lopen ze allemaal gelijk…
voor de conducteur is het verspringen van de wijzer het signaal om op’t fluitje te blazen en de trein te doen vertrekken… niet de machinist, maar de conducteur bepaalt wanneer een trein vertrekt…
Ik vind die functie in een horloge wel mooi. omdat de Mondaine Stop 2 Go ook het uiterlijk van een stationsklok heeft… met die “pollepel”… en dan zijn er nog mensen die vallen over mijn Koffielepel-secondenwijzer… (
WilSeiko Schreef:
Dus onzinnig.
Het leuke van deze hobby zit hem hem voor mij in de details.
+1
Als alles zin moet hebben aan een horloge blijft er niet veel over…
In het horloge is de stop2go inderdaad niet meer dan een gimmick. En blijkbaar een storingsgevoelige, want over het vorige stop2go lees je ook veel klachten over.
Bij de Zwitserse stationsklokken heeft dit wel een duidelijke functie. De treindienstregeling verloopt op de hele minuut, alle klokken op het station moeten dus exact synchroon lopen en worden gesynchroniseerd door een elektrische impuls van een centrale masterklok. De secondewijzer draait in 58,5 seconden een rondje, de minutenwijzer verspringt pas na ontvangst van het signaal. Alleen de urenwijzer wordt aangedreven door een elektrische motor onafhankelijk van de masterklok. Een techniek bedacht al in 1955 door Mobatime en doet het nog steeds uitstekend.
Dit principe wordt door oa. Mobatime nog steeds gebruikt in modernere varianten in LAN-based Distributed Time Sistems met GPS en vind je ook veel terug op luchthavens.