Mondia, herstellen of niet?

Hey allemaal, ik heb onlangs online een mooi Mondia horloge gekocht. De verkoper beweerde echter dat hij in werkende staat was. Dit is hij jammer genoeg niet.

Ik wil hem graag laten herstellen, maar weet niet of het de moeite waard is. Het is een mechanische en is overwonden. Weet iemand wat meer over de prijs? Hier enkele foto’s

1 like

Mooi horloge. Ik denk dat ie eerst bij een horlogemaker langs moet voor een prijs idee. In mijn ervaring is overwonden vooral verkopers rook gordijn praat. Hij zal wel een onderhoudsbeurt nodig hebben.

1 like

Hey dat is er één uit het Movado-Zenith tijdperk.

1 like

Deze persoon wist jammer genoeg niet het verschil tsn automatisch, mechanisch en quartz en zei dat hij werkte. Ik moest er gewoon een nieuw “pilletje” in steken :smile:

Dat meen je! Plaatje van het uurwerk?

Horloge met potentie, moet zeker een onderhoudsbeurt en een nieuwe kroon hebben, en zoals @AstonMartin al aangeeft in pikorde: Zenith - Movado (gleufhoedlogo) - Mondia (bolhoedlogo).
Kleine beschadigingen bij de indices kan indicatie op waterschade zijn.
Open maken en kijken of het mechaniek geen schade heeft.
We zijn benieuwd :slight_smile:

2 likes

Hij heeft er al een “pilletje” in gedaan. Die plekken zie ik bij dit soort platen ook als een batterij wat gelekt heeft.

Ik wil hem graag openmaken, maar ik heb het materiaal niet (is met een draai case) ik ga dinsdag naar de horlogemaker. Voor een bedrag onder de 100 euro wil ik hem laten herstellen en een nieuw glaasje erop zetten :). De beschadiging aan de kroon of wijzerplaat stoort me niet echt. Ik hou jullie op de hoogte!

Heb je duck-tape in huis? Even een prop maken van een flink stuk duck-tape; met een beetje mazzel draai je daamee zo de achterkant open.

Thanks voor de tip! Ik zal het eens proberen! :slight_smile:

De balans met een sateprikker een tikje geven of zover mogelijk draaien zonder kracht te zetten. Kans bestaat dat hij na zo’n ‘jump start’ doorloopt.

Hey allemaal! Ik heb wat nieuws! Horlogemaker wist me te vertellen dat hij gekuist moest worden en een onderhoud nodig had (horloge is mechanisch). Zou minimum 120 euro kosten :(. Is voor mij dus een beetje te veel voor dit horloge. Kennen jullie niemand uit de regio Vlaams-brabant (België) die als hobby (in het zwart) horloges herstelt?

Ik vind €120 een nette prijs. Ben benieuwd of je met een goede hobbyist zoveel goedkoper uit zult zijn.

Bekijk het van de andere kant; na een vakkundige onderhoudsbeurt is het weer voor jaren in topconditie.

Misschien eens contact opnemen met @Bart82 in Vlaams België (Riemst), is een uitstekende professional maar wellicht met een goedkoper tarief :slight_smile:
Www.horlogemakerbart.com

Of het financieel gezien de moeite waard is, weet ik niet. Als de bedoeling is om hem met winst te flipperen, denk ik eigenlijk van niet.

Maar ik vind Mondia een erg leuk merk met een mooie historie (de ‘echte’, vintage Mondia althans). Ik ben nog steeds zeer in mijn nopjes met mijn Orbitron. Sterker nog: dankzij jouw bericht doe ik ‘m vandaag weer eens om de pols!

Dus als je ‘m wilt dragen - wat ik zeker kan aanraden - lijkt me iets rond de €100 een prima uitgave als ‘ie dan weer tip top in orde is.

4 likes

Ja persoonlijk vind ik het echt een mooi horloge! Vooral met zijn blauwe wijzerplaat. Bij elke aankoop die ik maak denk ik wel steeds aan de mogelijkheid om te verkopen als ik ze beu ben. Maar ik heb Bart een berichtje gestuurd omdat ik ze toch graag in werkende staat will zien.

Ik heb ze uit frustratie zelfs enkele dagen gedragen zoder dat ze werkt hahaha :slight_smile:

1 like

Je kunt het ook zo bekijken: voor een niet functionerend horloge van een (onterecht!) niet heel gewild merk, krijg je denk ik ongeveer niets. Voor een aantoonbaar recent onderhouden en goed functionerende maar maar vrij heftig gebruikte Mondia krijg je denk ik ongeveer je reparatiebedrag (misschien ietsjes meer, misschien ietsjes minder).

Zo bezien maakt het financieel weinig uit en kun je ‘m beter laten repareren: dan heb je er nog draagplezier van!

3 likes

Heb uiteindelijk gekozen om een beetje te wachten en heb dit horloge gekocht (altijd fan van blauwe wijzerplaat)

1 like

Grappig horloge, het is alleen vrijwel zeker een redail. Hoeft geen probleem te zijn, maar als je in de vintage wereld wilt duiken lijkt het me nuttig dat je dat zelf ook ziet; dat heeft namelijk invloed op de waarde.
Bekijk de vergroting van je foto en je ziet dat de minutenmarkers aan de bovenkant totaal naast de markers staan en ook de tekst is erg blubberig.
Verder oogt de kast seventies en een kleine seconde was in die tijd niet gebruikelijk dus de combinatie is wat vreemd, maar ik ken dit merk niet dus misschien klopt dat wel gewoon.

Evenwel veel plezier met het horloge en succes op het vintage pad! :wink:

2 likes

Hey! Bedankt voor al je informatie. Ik heb niet zo een oog voor detail :), dus mij stoort het niet echt.

1 like