Mondia Orbitron 1 & 2: blauw & champagne

Gebroederlijk naast elkaar zijn dit mijn twee Mondia Orbitrons:

Het liefst zou ik de ene aan de linkerpols en de andere aan de rechterpols dragen, zo mooi vind ik ze. Ja, Mondia -dat in 1969 samen met Zenith en Movado in 1 onderneming werd ondergebracht- is nu eenmaal mijn favoriete merk geworden, sinds ik de blauwe Orbitron via dit forum heb gekocht. Deze kleur blauw sprak mij enorm aan, en als je mijn posts van de afgelopen anderhalf jaar hebt gelezen, d.w.z. sindsdien ik hier af en toe meedoe, weet je dat ik vervolgens nog meer horloges met blauwe wijzerplaat heb aangeschaft en sommige weer heb doorverkocht. Maar deze is gebleven, en blijft, en heeft sinds kort dus een broertje met champagnekleurige wijzerplaat gekregen.

De opgelegde staafindices, waarin ruimte in het liggende gedeelte is uitgespaard zodat de urenwijzer daar overheen loopt vind ik prachtig, dat geldt ook voor de ‘sweeping’ secondenwijzer, hoewel er horloges zijn waarbij die wijzer nog vloeiender loopt. En de kast van deze beide, die overigens zoals misschien opvalt wel iets verschillen, vind ik natuurlijk erg mooi - want wat is een mooie wijzerplaat in een lelijke kast, niets toch?

Beide zijn automaten met 25 steentjes, en lopen uitstekend op tijd. Hun binnenwerk ziet er zo uit:

De blauwe:

De andere:

En nog wat plaatjes om af te sluiten:

Overigens, als je mij kunt helpen met de datering van deze Mondia’s, heel graag; ik vind nergens referenties of, en zo ja hoe, een serienummer van Mondia met het bouwjaar correspondeert.

Fijne avond!

Prachtig vind ik die Orbitron Mondia’s. Mooie uurwerken en leuk om te verzamelen.

Inderdaad! Jij had er ook zo een, weet ik nog ;). Zie ook mijn PB svp.

Groeten,

Heel mooi! qua datering kom je een eind als je het caliber AS uurwerk even bekijkt op de ranfft horloge database. Calibernummer staat als het goed is bij/onder de balans.

Ja, die zien er gaaf uit, leuk model
Horloges van het merk Mondia kom je niet zo heel vaak tegen.

Bedankt voor de tip, ik zal van het weekend eens kijken.

Groet,

Leuk zijn ze hoor die Mondia Orbitrons , en een ondergewaardeerd merk vind ik . Movado en Zenith spreekt mensen veel meer aan terwijl ik toch veel erg leuke Mondia’s ben tegen gekomen.

Prachtige kastvorm, en hele mooie platen. De blauwe met zn 0,20 sec markers spreekt me erg aan. Bedankt voor de mooie reportage

Daar heb je een erg leuk duo, Xavier (tu)
Ik vind Mondia een prima merk met een logo, dat een mooi verband legt met het zustermerk Movado (ik heb er een):

Maakt wel hebberig, zo’n Orbitron (dus ook als je er al eentje hebt) :~

Bedankt voor de leuke reacties, heren!! Van het weekend zal ik nog wat foto’s van de uurwerken maken, d.w.z. AS kalibers, en die posten, evenals van de horloges met wat mooiere achtergronden. Zal een betere camera gebruiken, deze zijn niet zo denderend geworden (deze oude iPhone versie 3GS heeft een tamelijk primitieve camera…).

Fijne avond,

Voor de liefhebbers van uurwerken, hier nog een paar foto’s van de AS (Anton Schild) 1913 kalibers van deze twee Orbitrons, te beginnen met de blauwe:

Ze zijn echt zoo mooi Xavier, vooral die blauwe (tu) Super!

Dank je!!!

Beste groet,