Montblanc van 19 jaar oud op de Timegrapher

Ik leer ook veel van jullie hoor :+1:

Nee, want als iemand het niet met je eens is zeg je dat ze begrijpend lezen moeten leren.

:point_up:

1 like

je hebt gelijk :+1:

Ik ben heel benieuwd hoe je bepaalt hoeveel dat ā€œbeetjeā€ is

2 likes

Amplitude is the watch adjusterā€™s friend: we want amplitude of at least 270 degrees in the horizontal positions and 220 in the vertical ones. If we donā€™t have that, the watch isnā€™t ready for adjusting.

But you can have too much of a good thing. When amplitude is too high, you get knocking. An amplitude of 270 means that a point on the balance wheel is turning 3/4 of a full circle. As amplitude hits 360, the wheel is making a full rotation, and youā€™ll likely get knocking.

Ik snap er helemaal niks meer vanā€¦

1 like

Volgens mij Johnny zelf ook niet helemaal :slight_smile:
Eerst gaat het over een ideale amplitude (en ideaal is altijd vol opgewonden)
Daarna maakt het blijkbaar nog veel verschil hoever die is opgewonden alleen moet die minimaal wel 220 amplitude halen als die een beetje opgewonden raakt maarja hoeveel is dat beetje nu?

3 likes

Zelfs al snap je er niks van ,is het leuk om te lezen dat @johnny (die een tijdje afwezig is geweest en dus misschien niet weet dat @Floris155 echt wel weet waar hij het over heeft) @Floris155 het een en ander probeert uit te leggen over horloges.

2 likes

@Floris155 ik geloof je gelijk, maar ik weet niet eens wat er bedoeld wordt met amplitude. Tenminste, niet op het gebied van horloges. Alle overige termen met betrekking tot de timegrapher zeggen me ook niks. Had eerder al de hulpkreet om uitleg geuit maar heb helaas nog niemand gehoord.
Misschien moet ik me maar tot het ā€œdomme vragenā€ topic wenden om het topic van @Chlorophyl niet te vervuilen.
@Michael het is hier net GTST af en toe.:grin:

2 likes

Haha sorry had ik niet gezien.
Videoā€™s van watch repair channel zijn wel makkelijk voor uitleg en heb je er ook meteen een beeld bij.


4 likes

ThanksšŸ‘šŸ¼

1 like

Het is een bijzonder uurwerkje en het is maar goed dat ik vannacht niet ben opgebleven om te kijken wanneer het zou stoppen.

Volledig opgewonden weggelegd op 12-12 01:00 en vannacht gestopt op 14-12 05:33. Dat is een gangreserve van 52+ uur!!!

3 likes

Een echt MeisterstĆ¼ck! Niks aan doen lekker dragen.

1 like

Hoi Floris en leden HF,

Vond het fijn van eergisteren op het forum, het was niet mijn bedoeling om de Montblanc topic van Chlorophyl te verzieken voor jou en anderen sorry hiervoor!

Zal mij weer even voorstellen, ik ben John 44 jaar ( Johnny ) passies: horloges, zeilen en vliegtuigen.

Van beroep ben ik weg en waterbouwkundige / fijnmechanicus.
Van 2004 tot medio 2005 heb ik horlogetechniek gedaan te Amsterdam bij Machiel Kalf docent en masterwatchmaker WOSTEP.
Deze opleiding was fulltime 32 uur p/w om ons klaar te stomen voor de WOSTEP opleiding.
In begin hebben we zelfs de opwindasjes van de eta 6497 van een stukje staal met beiteltjes en bijbehorende gereedschap op de draaibank gedraait zodat die goed paste en functioneerde tot chronografen aan toe. (you know the drill).

De amplitude waarden hor/ver die ik noemde zijn de minimale waarden voordat je begint met afregelen van het uurwerk!!! in combinatie met gang en regelwerk (drive train).
Als deze waarden bij een hoge opwinding niet behaald zijn, geef ik je gelijk en moet je opnieuw beginnen met de overhaul van het desberteffende uurwerk cal.

De ideale amplitude die jij noemde is bij een volopgewonden opwindveer, maar deze loopt af bij een automaat in rust als je die afdoet. Daarom is het ook interessant om te weten wat de amplitude is
als de opwindveer minimaal opgewonde is?

Bij een handopwinder met een gangreserve 42h wind je de veer weer op na 30-35uur (althans) komt de ademing van veerspanning op radar asjes drive train en robijntjes ten goede etc.

En de antwoord op je vraag:
De verhouding amplitude vol opgewonden in combinatie afnemende krachtverdeling gangreserve op radarwerk (drive train) tot minimaal kan je bepalen op de timegrapher gedurende 40uur door elk uur te kijken wat de amplitude doet.

Wat de afregeling compas betreft, is het fijn de richter vork pen van compas op 0 te houden en de regeling te beginnen bij uiteinde compas vork ingrijpijping spiraal met vorkstam en niet zoals het filmje dat je geplaatst hebt. Dit doen wel de meesten bij een service wel helaas.
Is toch mooi als de vorkrichter op 0 staat en niet op 1,2 OF -1,-2 ofzo! na een overhaul.

mvg, John

How To Determine The Balance Lift Angle Of A Watch Movement

1 like