Monté dameshorloge

Mijn oma is in 2012 overleden. Dit horloge heb ik gekregen. Het is me heel dierbaar. Mijn vragen zijn:

Is het zilver? Kan ik het poetsen?
Waar kan ik naar toe om het horloge weer werkend te krijgen.

Groetjes suzanne !

image|375x500

1 like

Het is waarschijnlijk verchroomd. Je kunt zien dat de zilverkleurige laag al aan het afslijten is.
Dus het is geen zilver.

1 like

Beste Suzanne,

Ik denk dat het staal of verchroomd is. Poetsen wordt er waarschijnlijk niet mooier op, omdat je dan het geborstelde van het staal verwijdert en in het ergste geval de chroomlaag.

Om het horloge werkend te krijgen moet je eerst even uitvissen of het een opwindhorloge of een kwartshorloge (met batterij dus) is.

Als het een batterijtje moet zijn kun je met een beetje geluk gewoon bij de plaatselijke juwelier terecht, als het een opwinder (mechanisch dus) is kun je het beste even naar een horlogemaker (dus geen juwelier).

Dat laatste is overigens in de meeste gevallen het verstandigst, juweliers hebben vaak niet bijzonder veel specifieke kennis die een horlogemaker wel heeft.

Edit: ik was niet zo ver ingezoomd als @Scudo. Hij heeft gelijk, het is inderdaad verchroomd. :+1:

Het is opwind. Maar na het opwinden gaat het horloge trager dan de tijd zeg maar. Weet iemand hoe oud dit horloge is?bedankt!

Het horloge is jaren 60 of 70. Monté was trouwens een eigen merk van Breitling importeur Koster en Zn.
Vanaf de jaren 70 kwamen quartz horloges steeds meer in de mode, maar deze is dus ouder.
Het horloge heeft een servicebeurt nodig en kan dan weer een aantal jaren mee.
Nu zijn de smeermiddelen hard geworden. Het horloge nu gebruiken heeft als gevolg dat de slijtage erg groot is.
Bij een service wordt het uurwerk tot het kleinste schroefje gedemonteerd, schoongemaakt in een speciale schoonmaakmachine, weer gemonteerd en voorzien van de juiste smeermiddelen.
Daarna gaat de horlogemaker het uurwerk afregelen op een speciaal apparaat.
Een opwindhorloge is nooit zo nauwkeurig als een quartz horloge, maar binnen een aantal seconden per dag moet toch wel mogelijk zijn