Monté horloge

Een aantal dagen terug kreeg ik van mijn opa een horloge die hij weer van zijn opa had gekregen. Het gaat hierbij om een Monté, ik kon hier heel weinig over vinden en daarom vroeg ik me af of jullie hier wat over weten. Het heeft geen bandje meer maar loopt nog wel.

Ik hoop van jullie te horen.

Hoi, jouw opa’s horloge is er een uit jaren 50 vermoed ik, het merk Monte is een merk dat ik wel met enige regelmaat tegenkom als ik horloges koop, het is een merk dat geen eigen uurwerken heeft gemaakt maar uurwerken inkocht en het is dan ook niet zo bekend of heel verzamelbaar.

Ik vind het wel een leuk horloge qua uiterlijk maar het is flink gedragen en qua waarde moet je er dan ook zeker niet te veel van verwachten.

Gezien de geschiedenis van het horloge zou ik het ene keer laten servicen en schoonmaken, mooie herinnering aan je opa en zijn opa.

Koesteren met een servicebeurt (bij een van de forumleden, en dan nooit meer weg doen.

Bedankt voor jullie reacties. jullie hebben het over een servicebeurt, maar wat moet ik me daar allemaal bij voorstellen en waar kan ik dat het beste laten doen? En wat zijn de prijzen daarvan?

Bij een goede servicebeurt gaat het hele uurwerkje uit elkaar en worden alle onderdelen goed schoongemaakt. Er wordt gekeken hoe de onderdelen er aan toe zijn qua slijtage en waar nodig worden onderdelen vervangen als deze nog te verkrijgen zijn. Daarna wordt het uurwerk weer gemonteerd en voorzien van de juiste smeermiddelen. Het horloge wordt ook weer netjes op de timegrapher afgeregeld zodat ie zo goed mogelijk de tijd houdt.

In zo’n oud horloge zitten nog oude smeermiddelen (oliën) die in de loop der jaren uitgehard zijn en daardoor hun werking hebben verloren en zelfs averechts zijn gaan werken. Ook kan er vuil in de lagertjes zijn gaan zitten waardoor het uurwerk niet goed meer loopt. Tijdens een schoonmaakbeurt worden deze oude ingedroogde smeermiddelen verwijderd en zal later het uurwerk weer soepel lopen. Je kunt dan weer jaren vooruit met het horloge van je opa.

Op dit forum zijn wel een aantal leden die dat voor je kunnen doen.

Dankjewel voor de info. Wat ik mij nog afraag is hoe dat gaat met de locatie, opsturen naar een vreemd persoon lijkt mij niet zo prettig met een (voor mij) waardevol horloge, of komt er iemand langs? En op wat voor bedrag moet ik ongeveer rekenen?

Het merk was een “huismerk” van Breitling-importeur Koster en zn., tot ongeveer 2005/2006 werden deze (extern ingekochte) horloges via Breitling Nederland gedistribueerd. Vanaf dat jaar richtte Koster zich nog uitsluitend op Breitling.

Servicebeurtje voor een eenvoudige handopwinder kan normaliter rond de 100 euro bij een beroeps-horlogemaker, bij een forumlid kan het wellicht voor een stuk minder. Als ik een werkplaats zou hebben hier, had ik 't graag voor enkele tientjes voor je gedaan (heb zelf o.a. bij Breilting NL gewerkt). Heeft wel een nieuw glaasje nodig zo te zien.

Hier mijn exemplaar. Leuke horloges uit de jaren 60 (?). Je ziet ze niet zo vaak. Deze een paar jaar geleden gekocht op e-Bay. Service geschiedenis onbekend. Ik heb er niet veel meer aan gedaan als een beetje oppoetsen. Loopt nog steeds goed.

1 like