zoals jullie weten ben in pas sinds kort op dit forum en heb ik zelfs tot op heden nog nooit zelf een band gewisseld.
Dankzij een hoop goede adviezen een mooi stukje gereedschap gekocht (Bergeon 6767) om de meegeleverde band van de Seiko Sarb65 te vervangen voor een Hirsch Duke.
En nu begint het verhaal… Alles klaar gelegd (horloge, nieuwe band en Bergeon) en vol goede moed totdat ik in verwarring raak. In verwarring omdat de originele band wel verkeerd gemonteerd lijkt want op de meeste foto’s van horloges zie ik toch echt dat het deel met de gesp aan de bovenkant van het horloge zit en het lange deel van de band aan de onderkant. Echter bij de origineel gemonteerde band zit het precies andersom (korte band onder en lang boven).
graag hoor ik van jullie hoe nou correct te monteren (afbeelding welkom). en ja ik ben een neuroot en wil het in een keer goed doen zonder krassen te maken of pushpins te slopen. Dus alvast mijn excuses voor de wellicht stomme vraag hier.
Klopt. Bij de 065 zit de lange kant boven ivm de vouwsluiting. Lugs afplakken met tape als je bang bent om krassen te maken. Korte kant met de gesp aan de 12 uur positie. Pushpin terug drukken doe ik meestal met de achterkant van een houten satéprikker.
Ik lees wel vaker dat JDM Seiko’s met de band andersom geleverd worden. Ik denk dat het een cultureel ding is.
Bij een leren band met gespsluiting heb je het voordeel dat je beter kunt zien of de pin recht in een gaatje komt. Wij zijn het andersom gewend, als je je een keer vergist en je de band wilt sluiten voelt het raar.
Nu vraag ik me meteen af of ze bij de “omgekeerde” bevestiging bij een gesigneerde gesp “Seiko” dan op de kop staat als je naar binnenzijde pols kijkt, of hebben ze gespen met de gravering andersom?
Mijn SARB trouwens kwam op staal, de stalen band zat niet “andersom” dacht ik. Kan even niet naar de oriëntatie van de gravering kijken, heb het horloge niet bij de hand.
horloge niet neerleggen, gewoon in je linkerhand, kroon wijst dan naar de grond of het plafond, achterkant naar je toe uiteraard
en dan bovenste deel van het pushpinnetje iets indrukken
( op dat moment kantel ik het Horloge zo dat mocht het pushpinnetje
er met een sierlijke boog tussenuit willen, dat dat kreng wordt afgeremd door een kleedje of ander obstakel, je word er zowiezo wel wat handiger mee te voorkomen dat die pinnetjes zoekraken )
bij een metaalband verwisselen moet je vaak beide kanten van de pushpin indrukken voor hij loskomt… hou dan rekening met de endlink die er dan vanaf kan vallen…
zowiezo ergonomisch gezien het handigste om rechts en boven te beginnen,
en het Horloge iederekeer zo te draaien dat je rechtsboven kunt beginnen,
en de pushpin van boven naar beneden indrukt niet van links naar rechts of rechts naar links
Wat goed werkt is een wijnkurk met daarin dwars een stopnaald gedrukt
dan kun je met de achterkant van die naald of de punt nog de kleinste kraagjes indrukken, en die kurk geeft je dan een goede greep.
uiteraard loop je met die scherpe punt wel meer kans op krassen
maar de achterkant gebruiken valt wel mee.
zojuist de Hirsch Duke op mijn Seiko Sarb065 gemonteerd, om eerlijk te zijn…bloed, zweet en tranen
Heb het Bergeon tooltje gebruikt nadat ik (goede tip van @MeisterRoamer) eerst heb geoefend op een oud horloge.
Horloge op de kop gelegd op een zachte microvezel doek en toen heeeeeel voorzichtig gaan pielen. Nieuw bandje zit minder ruimte voor het tooltje als oud bandje maar dat wisten jullie al lang natuurlijk.
enfin voor de kerst dus dit mooie klokje klaar voor gebruik…mij is blij