Ik vroeg me af of iemand mij wat meer kan vertellen over dit klokje.
Wat ik zelf nu weet is dat de kast 14kt goud is en dat er een knopje opzit waar je op kan drukken en dat de tijd dan wordt aangegeven in geluid.

Ik vroeg me af of iemand mij wat meer kan vertellen over dit klokje.
Wat ik zelf nu weet is dat de kast 14kt goud is en dat er een knopje opzit waar je op kan drukken en dat de tijd dan wordt aangegeven in geluid.

Ik kan je er helaas weinig over vertellen, niet meer dan dat er een zogenaamde repeater in zit wat je zelf ook al had ontdekt. Wel vind ik het een prachtig zakhorloge. Veel plezier er mee.
Ik kan je er helaas weinig over vertellen, niet
meer dan dat er een zogenaamde repeater in zit wat
je zelf ook al had ontdekt. Wel vind ik het een
prachtig zakhorloge. Veel plezier er mee.
bedankt. vind hem zelf ook heel erg mooi eigenlijk…
wel jammer het klepje aan de voorkant is stuk en er zit iets los op de plaat.
wel jammer het klepje aan de voorkant is stuk en
er zit iets los op de plaat.
Een kapot klepje moet te maken zijn, waarschijnlijk is er wat van het scharnier afgebroken of is het pinnetje in het scharnier kapot. En wat zit er precies los op de plaat? Is er een stukje van de plaat zelf af?
de vorm van de balanskloof zette me aan het denken, en ik geloof dat het een redelijk zeldzaam klokje is waar onze vrien Kaleiwan heel erg blij mee zou zijn…
Het is een horloge, voorzien van een repeatermechanisme, gebouwd naar patenten uit 1905 van Citelli en uit 1907 van Picard & Co op basis van een Minerva uurwerk, Minerva leverde de ebauche, toeleveranciers bouwden de repeater module erop/erin.
Repetition a quarts betekend overigens dat het een uurwerk met “kwartierslag” is, bij bediening van de drukker het geeft eerst het aantal uren aan in enkele slagen, daarna het aantal kwartieren in dubbele slagen
Op bijgaand plaatje een ebauche (basisuurwerk) die ze in het Minerva Museum hebben kunnen opduikelen:
Plaatje komt uit het boek Montblac, writing time; let ook op de stempel Brevet+34984 (het patentnummer) identiek aan jouw horloge.
Dus waarschijnlijk best een interessant klokje, helaas heb ik geen idee van de waarde of hoeveel ervan gemaakt zijn…
Groet,
Paul
van Citelli vind je trouwens hier:
De tekening geeft dus weer wat er onder de wijzerplaat zit.
Je kan zien dat het een “simpele” repeater construktie betreft, simpel in de zin van sterk vereenvoudigd ten opzichte van de oudere constructies.
Groet,
Paul
Die Paul:) kent mijn smaak en voorkeur beter dam mij vrouw B)-delings (tu),
Het is echt een interessante horloge, en die heb ik nog niet in mijn collectie :D;)
maar tja je kunt niet alles hebben en is nog een 100 te gaan X(
Nu effe serieus, het is zo als Paul al geeft gezegd, een niet alledaagse verschijning, met degelijke en betrouwbare maar ( simpele (tu) ) techniek.
Ik zou het laten opknappen als ik jou was, en van genieten :)-D
Groeten
Iwan
Die Paul:) kent mijn smaak en voorkeur beter dam
mij vrouw B)-delings (tu),Het is echt een interessante horloge, en die heb
ik nog niet in mijn collectie :D;)
maar tja je kunt niet alles hebben en is nog een
100 te gaan X(Nu effe serieus, het is zo als Paul al geeft
gezegd, een niet alledaagse verschijning, met
degelijke en betrouwbare maar ( simpele (tu) )
techniek.
Ik zou het laten opknappen als ik jou was, en van
genieten :)-D
Groeten
Iwan
Bedankt voor de informatie,
Hij moet idd opgeknapt worden.
Waar zou ik dit het beste kunnen laten doen en wat mag zoiets maximaal kosten?
mvg
Up
zou het kunnen dat het originele klokje met een plastic gemaakt is ipv glas?
Mooie klok(tu) Er zou best een kunststof ‘glaasje’ op kunnen zitten, denk ik.
In welke regio zit u? Wellicht weten we op het forum een goede horlogemaker in uw buurt die u kunt benaderen voor reparatie.
Mooie klok(tu) Er zou best een kunststof 'glaasje’
op kunnen zitten, denk ik.In welke regio zit u? Wellicht weten we op het
forum een goede horlogemaker in uw buurt die u
kunt benaderen voor reparatie.
Woon in Zaanstad werk in Almere
Ikzelf en ook andere forumleden hebben goede ervaringen met Wessling & Vreeker in Alkmaar: http://www.uurwerkreparatie.nl/
Gebruik zelf ook even de zoekfunctie op dit forum om de ervaringen te lezen.
Ik zou nog even kijken of andere leden met andere horlogemakers komen.
ik zal ze is bellen