Mooi dagelijks horloge voor minder dan 1000 euro

@The_Don je kletst uit je nek. De powermatic uurwerken zijn gewoon 2824’s met een verlaagd tikgetal (3Hz), een silicium balansveer en een langere mainspring.

je kletst zelf uit je nek! Er zijn nog wel een boel andere veranderingen aan het uurwerk. De uurwerken zijn niet gemaakt om te servicen maar bedoelt om na een paar jaar gewoon vervangen te worden.

Als je wat wilt met wrist presence. Net bogen de de €1000

P.S die van mij mag je overnemen :wink:

1 like

Wel een mooi horloge. Geestig die wijzers à la FPJ. Maker lijkt ook sympathiek.

1 like

Ja, Herrn Nienaber heeft een goede reputatie bij onze Oostervrinden.

Zelf ben ik fan van Hamilton, Tissot en Seiko in deze prijsrange. Voor de helft van je budget heb je een mooie seiko presage, tissot visodate, of hamilton khaki navy pioneer. Zeker goede prijs kwaliteit en kan je er twee kopen om af te wisselen :wink:

Er staat hier in het blauwe deel een Mido in titanium te koop, @swordhand

1 like

Dat geloof ik best. Vraag mij alleen af waarom die in dit draadje staat, gezien ik las dat zijn horloges tussen de 3k en 20k moeten opleveren.

Ik heb de vraag van de TS als zijnde ‘nieuw horloge’ geïnterpreteerd als ‘nieuw’ voor hem en niet ‘winkelnieuw’ omdat er ook al gebruikt wordt aangeboden in het topic.

Deze full set staat op UF voor €940,-

2 likes

@Arjen he ho ik zei niks! Dat was Koekoek…ik stel alleen vragen :wink:

Je hebt het over een ‘tikgetal’? Wat is dat precies? En waarom zou je een 2824 niet kunnen servicen? Beetje vreemd verhaal allemaal. Dat je een Invicta 1953 niet wil laten services kan ik begrijpen (service is duurder dan een nieuw uurwerk) maar een Tissot van 1000 euro??

Hoe vaak de balans per uur draait/tikt.

Een eta 2824 kan je gewoon servicen maar een powermatic is geen eta 2824. Om de power reserve van 80 uur te bewerkstelligen zijn er veranderingen door gevoerd en plasticen onderdelen gebruikt en de balans is ook niet meer af te stellen volgens mij.

Ja dat is dus wrang maar de uurwerken zijn niet gemaakt voor de eeuwigheid en niet gemaakt om te servicen. Is er iets mis zal Tissot het uurwerk vervangen (voor de tijd dat de uuwerken nog beschikbaar zijn). En ook dus niet de mogelijkheid hem te laten servicen/repareren bij een onafhankelijke horlogemaker wat vaak goedkoper zal zijn.

Dat zijn allemaal aannames. De balans is prima af te stellen. Op YouTube staan tutorials. In de eerste Powermatic 80, die 23 steens was, zat een plastic escapement. De laatste is gewoon weer 25 steens, net als het 2824 en met een gesteend escapement. Ik denk dat je in de war bent met de System 51 van Swatch. Die zijn niet gemaakt om te servicen.

:joy:

Oh dat verandert de zaak wel echt significant. Voor die centjes is het serieus een mooie optie.

1 like

Waar niet op gereageerd wordt via PB :wink:

Oh, misschien heeft hij een zonnesteek?:sunglasses:

Tis allemaal swatch group dus aanverwant en dacht dat Tissot ook zulke system 51 achtige uurwerken had en dat de powermatic daar 1 van is. Ik moet zeggen dat ik niet op de hoogte ben/was van de verschillende powermatic 80 varianten. Maar ik zou dan wel goed kijken naar welke variant in de Tissot zit die je wil kopen en niet met de verkeerde opgescheept zit.

toch lees ik hier:

1 like

Zo lust ik er nog wel een.

Het ETA 7750 movement komt van Valjoux, met al 45 jaar een plastic onderdeel.
Het Omega movement in de Speedmaster is van Lemania.
Het ETA 2824 is gebaseerd op het Eterna caliber 1427 uit de jaren 1950.
Swatch is een verzameling van oude bedrijven en nieuwe ontwikkelingen.

Je moet niet alles geloven wat er op het internet gezet wordt. Er wordt zoveel geschreven en iedereen kakelt mekaar na.

Als deze cowbow het kan, dan kan een horlogemaker het zeker

In de Tissot Swissmatic lijn (rond de 400 euro) zit een op het Swatch Sistem51 gelijkend caliber dat niet nagereguleerd of geserviced kan worden.
Alle Powermatic 80 uurwerken zijn gebaseerd op het ETA2824, of ze nu 23 of 25 steens zijn. Regulatie is met gewichtjes op de balans, zoals bij Rolex, e.a.

De Powermatic 80 is gewoon een volgende generatie van het ETA 2824 net zoals het 2824 ooit het Certina 1427 heeft opgevolgd. Het Sistem51 en Swissmatic uurwerk moet je zien in de lijn van Tissot’s Astrolon/Sytal uurwerk uit de jaren '70.

Hee, wat grappig. Ik was er blind op gevaren dat de Hamilton H30 hetzelfde was als een Tissot Powermatic, maar nu blijkt dat de Hamilton dichter bij de servicable 2824 blijft dan de Tissot en Certina varianten.

Kijk:

https://watchbase.com/hamilton/caliber/h-30

Helaas stond op Caliber Corner alleen de H31, maar je begrijpt waar het heen gaat. Hamilton for the win! Ik ben bevooroordeeld, want ik vind Hamilton leuk.

Caliber Corner staat niet bekend om z’n slechte informatie. Daar komt nog bij dat Tissot en Certina niet bijster loslippig zijn over generationele veranderingen, bouwtekeningen en wat dies meer zij. Het is geen Nomos die vol trots een promo film maakt omdat het nieuwe uurwerk er is. :slight_smile:

Dit vind ik sympathiek. En hij zit gewoon met z’n ballpoint op z’n schema te kalken. :+1:

Dat doet Hamilton met de H30 blijkbaar toch anders omdat ze niet aan het echappement hebben lopen rommelen. Dus geldt het voor de Certina/Tissot versies. Ik vermoed dat de “laser regulation” of de gewichtschroefjes op de balans gewoon een kostenbesparende move zijn. Ik zie zelf altijd nog het liefst een spechthalsregulator, maar da’s omdat ik gek ben van Glashütter horloges.

De gewone high beats zijn anders nog steeds op de markt en worden overal vlijtig gebruikt. Ik zou de Powermatic 80 met de informatie die @koekoek er over gaf en ik nu ook opgezocht heb eerder zien als een fork in de codestream, niet per se een nieuwe major release.

Dit alles laat onverlet dat ik vermoed dat het prima uurwerkjes zijn, hoor.

Nou, daar stop je sneller een donoruurwerk in. Maar als er emotionele waarde bij zit zou ik het ook daar laten servicen.

Dat die Tissot 1000 Euro kost zegt geen reet over de prijs van het uurwerkje. Ikzelf vind een lager tikgetal wel geinig omdat ik nog steeds denk dat afgeknepen motoren langer mee gaan. Dus da’s geen slechte zet, al kan het ten koste van accuratesse gaan. Maar voor hetzelfde geld zijn het uurwerkjes van 25 ballen inkoop voor Tissot en ruilen ze ze gewoon om de zoveel tijd om. Dat zouden ze zo kunnen doen om hun marge te verhogen.

Het zou me verbazen als ze top grade ETA gebruikten, en er zit al helemaal geen 2892 A2 in. Mijn Hamilton Navy Pioneer KS, bijvoorbeeld, heeft voor datzelfde geld gewoon wel keihard een 2893-2 en zijn ze inmiddels bij de 2895-2 aangeland. Da’s toch een andere klasse van uurwerken. Die laatsten worden algemeen gezien als mogelijk beter dan Rolex’ driehander uurwerken, terwijl de 2824 toch basic is en op een ouder ontwerp leunt.

De ene ETA is de andere niet, bedoel ik maar. Ook niet binnen de 2824 range.

@PiekeH, wat is het nou geworden? Ik duim nog steeds voor de Seiko SARX, of dat je je budget oprekt voor een sympathieke Sinn of Damasko. Die zijn tenminste over-engineered. :slight_smile:

1 like

Heb nog niets gekocht. Ik heb geen haast dus ik kijk gewoon rustig of er ergens een mooie deal langs komt, ben in ieder geval blij met alle mooie opties die er voorbij gekomen zijn.